Gå til innhold

Mobiltelefon og små barn...

Anbefalte innlegg

forelsket colombiamamma

Her i huset er det for tiden en heftig diskusjon mellom prinsessen og oss foreldre angående mobiltelefon.

Vi trodde kanskje at vi ikke kom til å oppleve denne typen diskusjon på noen år enda (hun er 6 år). Men saken er ihvertfall at hun mener at en mobiltelefon er noe hun bare er nødt til å ha. Vi er så teite og dumme som ikke skjønner det, altså! Når jeg spør hvor mange i klassen hennes det er som har mobil, svarer hun etter å ha telt på fingre, at det er 4-5 stykker.

Vi er helt klar på at vi synes det er veldig tidlig for en 6 åring å ha egen mobil, og at det ikke kommer til å bli aktuelt før hun blir større (sånn ca. 10-11-12-13:-)

Det er litt av en kamp til tider. Ifølge henne er vi de dummeste foreldre som verken hører etter, forstår hva hun sier osv. Og det er herlig, dere!:-)))

Jeg spør meg selv om dette kan være en tidlig pubertet... og ler...! Hun er bare 6 år, men tror at hun kan bestemme det meste selv. Hun er veldig sterk og stolt, uansett hvor streng og bestemt vi er med henne. Ting hun gjør som hun vet vil få konsekvenser,bryr hun seg faktisk ikke særlig om lenger. Jeg tror hun er kommet i en ny trass, sånn virker det. Men vi har vært gjennom noen nå, og det har gått kjempebra, så det gjør det nok nå også:-)

Jeg må jo selvfølgelig også nevne at hun innimellom disse raptusene, fremdeles er en snill, god, blid og herlig liten jente:-)

Noen som har synspunkter på mobiltelefon og små barn, bare sånn at vi ikke begynner å tro på at vi er helt teite?:-)

Ha en fortsatt fin dag!

klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209157-mobiltelefon-og-sm%C3%A5-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvsagt tull at en 6 åring har mobiltelefon. Min 6 åring har gudskjelov ikke vært inne på temaet enda, men hun vet også at det ikke er noe poeng. Mobiltelefon får hun ikke før jeg syns det er ytterst nødvendig, sannsynligvis ikke på mange år enda.

Jeg har selv tenkt en stund at 12-14 års alderen ville være passelig alder for å få egen mobiltelefon ... men jeg har etter hvert skjønt at en 14-årig uten telefon vil være helt utenfor venneflokken.

Heldigvis er våre jenter bare 2 og 4 år, så vi har enda noen år igjen. Faren er selvsagt at enda yngre barn enn i dag går rundt med mobiltelefon når spørsmålet aktualiserer seg for oss :o(

Magefølelsen min pr. i dag sier nok at 10-11 år alderen (avhengig av barnets modenhet) vil være en mer "riktig" alder enn 12-14 år.

Bare noen tanker i all hast!

fra

Datteren min fikk da hun var 13 og skulle begynne på ungdomsskolen. Hun var da blant den siste fjerdedelen i klassen som fikk.

Hun er 15 nå, og "aldersgrensen" har nok gått nedover på disse to årene. Mange overtar foreldrenes gamle telefoner når de selv er rundt 10 år.

De jeg vet om som har mobil så tidlig som 6-8 år, har foreldre som bor hver for seg. I noen slike tilfeller kan ting være annerledes (f.eks. far vil ikke at alle samtaler med junior skal gå via mor). Men utover helt spesielle situasjoner har de ikke det minste _behov_ for mobil så tidlig. Det er stort sett ikke lov å bruke den i skoletiden uansett.

Jeg har flere ganger tenkt at det hadde vært praktisk hvis min sønn på 6 1/2 hadde en alarm som minnet ham på at klokka var blitt den tiden da han har lovt å komme hjemover. Sånn sett kunne man jo konstruere situasjoner da mobilen ville vært nyttig, men han får lære seg å passe tiden på den harde, gammeldagse måten :-) Ved helt spesielle anledninger hvor det ville være nyttig, går det jo an å utstyre dem med mobilen til en i familien, de trenger ikke ha sin egen.

Det er imidlertid viktig og praktisk at de lærer telefonnummeret hjem - i våre dager er det alltid en telefon i nærheten, siden nesten alle voksne har mobil, og ingen unnskyldning lenger for ikke å få gitt beskjeder.

Og ja, 6-årsalderen kan være en prøvelse når det gjelder sterke meninger.

Jeg synes ikke en 6-åring trenger mobiltelefon. På den annen side, trenger verken en 8, 10 eller 14-åring egentlig en mobiltelefon, heller. Hovedårsaken til at barn "trenger" det, er jo at "alle andre har", og at man blir utenfor sosialt dersom man ikke har det.

Jeg tenker at vi ikke ønsker å bidra til noe mobilpress, men tenker også at vi ikke vil la ungene våre være sist ute heller, og dermed gå glipp av den sosiale biten som foregår, på godt og vondt. Noen bekjente lot sine barn få mobil når halve klassen hadde fått. Synes det høres ganske fornuftig ut.

Annonse

Jeg har egentlig ikke satt meg så veldig godt inn i dette enda, men jeg synes at 6 år er ALTFOR tidlig til å få egen mobiltelefon! Men å vente til de er 13-14 synes jeg er ALTFOR sent på den andre siden..

Jeg så et interessant program på TV om akkurat dette, der en mediaekspert uttalte seg om temaet. Hun mente at vi foreldre må innse at barn som ikke får mobiltelefon når de andre i vennegjengen gjør det, faller helt totalt utenfor! Dette er måten de unge kommuniserer på! Her gjør de avtaler med hverandre og det er "livsviktig" for en 10-12 åring. ;-)

Men akkurat hva alder som er best, tør jeg ikke uttale meg om. Jenta her i huset er så vidt fylt 4 år, så det blir ikke tema før om noen år, nei! he he....

Men at denne nedre grensen forflytter seg hele tiden, tror

jeg vi foreldre bare må innse....

PS! Sender deg en mail snart, forelsket colombiamamma, og nei, vi har IKKE hørt et pip fra Bucaramanga enda :-(

Hilsen fra

Vi har nok kommet dithen nå at det ikke lenger er snakk OM barn skal få mobiltelefon men NÅR.

Men når det er sagt synes jeg 6 år er altfor tidlig. Jeg tror ingen i mitt barns klasse hadde mobil da. I andre klasse var det meg bekjent ett barn som hadde det, men der bodde ikke foreldrene sammen lenger og det var nyttig for barn og foreldre å holde kontakt uten å måtte gå gjennom den andre forelderen.

Jeg tror 10-11-årsalderen kanskje kan være passe.

forelsket colombiamamma

Jeg har egentlig ikke satt meg så veldig godt inn i dette enda, men jeg synes at 6 år er ALTFOR tidlig til å få egen mobiltelefon! Men å vente til de er 13-14 synes jeg er ALTFOR sent på den andre siden..

Jeg så et interessant program på TV om akkurat dette, der en mediaekspert uttalte seg om temaet. Hun mente at vi foreldre må innse at barn som ikke får mobiltelefon når de andre i vennegjengen gjør det, faller helt totalt utenfor! Dette er måten de unge kommuniserer på! Her gjør de avtaler med hverandre og det er "livsviktig" for en 10-12 åring. ;-)

Men akkurat hva alder som er best, tør jeg ikke uttale meg om. Jenta her i huset er så vidt fylt 4 år, så det blir ikke tema før om noen år, nei! he he....

Men at denne nedre grensen forflytter seg hele tiden, tror

jeg vi foreldre bare må innse....

PS! Sender deg en mail snart, forelsket colombiamamma, og nei, vi har IKKE hørt et pip fra Bucaramanga enda :-(

Hilsen fra

Ja, jeg synes det trekker ut dette her nå. Synes godt dere kan få tildelingen snart, så dere ihvertfall kan ha bilde i jula. Så får dere reise til Bucaramanga i slutten av januar:-) Jada, det er sånn det blir, det har jeg bestemt:-)

6 år er altfor tidlig, jeg er så enig. De andre barna som har mobiltelefon i klassen har ikke foreldre som er skilt heller, så den teorien er utelukket i dette tilfellet. Det blir et stort press for oss andre foreldre som det ikke blir aktuelt for, men heldigvis er vi i flertall:-)

Jeg er helt enig i at barn i 10-12 års alderen kan ha mobil for å kommunisere med venner, men da kan de ihvertfall alle tallene og de kan skrive SMS.

Det kan ikke min 6 åring enda, selv om hun er på god vei (med tall og bokstaver mener jeg)

Jeg krysser fingre for at dere snart får tildeling.

Klem fra

At humøret kan svinge for en 6 åring, er i hvertfall helt sikkert :-) Her i huset har vi to av dem, og det trampes opp trappa og smelles med dører når de ikke får viljen sin, føles nesten som å ha ten åringer i huset ja :-)

Men mobiltelefon har ikke vært et tema enda. Ingen i klassen til mine to har, hverken av jentene eller gutttene. Tror nok jeg vil vente til 10 - 12 års alder.

Gjest kinamamsen

Vi måtte gi oss overfor vår datter da hun var 9 1/2 år. I sommer skulle hun reise på togtur til mormor alene og da fikk hun egen mobil for å ha kontakt med oss på reisen. Han var veldig ivrig til å ringe til å begynne med, men da første kortet på kr. 50 var tomt ble hun nok overrasket over hvor fort det hadde gått. Fin læring! Deretter har hun faktisk vært veldig flink og brukt telefonen etter formålet. Jeg synes 6 år er for ungt. Jeg kunne ikke tenke meg å gi vår 1. klassing egen mobil. Jeg tror ikke det er noen andre 1. klassinger på vår skole som har egen tlf. heller. Jeg synes ikke dere er urimelige mot henne. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gi vår eldste tlf. før hun ble 12 år, så kanskje jeg må gi meg for den yngste også og gi henne tlf. når hun er 8 år :o) Ting forandrer seg underveis.

Annonse

Ja, jeg synes det trekker ut dette her nå. Synes godt dere kan få tildelingen snart, så dere ihvertfall kan ha bilde i jula. Så får dere reise til Bucaramanga i slutten av januar:-) Jada, det er sånn det blir, det har jeg bestemt:-)

6 år er altfor tidlig, jeg er så enig. De andre barna som har mobiltelefon i klassen har ikke foreldre som er skilt heller, så den teorien er utelukket i dette tilfellet. Det blir et stort press for oss andre foreldre som det ikke blir aktuelt for, men heldigvis er vi i flertall:-)

Jeg er helt enig i at barn i 10-12 års alderen kan ha mobil for å kommunisere med venner, men da kan de ihvertfall alle tallene og de kan skrive SMS.

Det kan ikke min 6 åring enda, selv om hun er på god vei (med tall og bokstaver mener jeg)

Jeg krysser fingre for at dere snart får tildeling.

Klem fra

Ja du får fortsette å krysse fingrene, så skal jeg hyle ut høyt når det en gang skjer..

....og jeg likte den med at du har bestemt at det blir snart... he he....

Klem igjen

Vi "ga etter" nå i høst. Poden var da 9 1/2 år og ifølge han den siste i klassen som fikk mobil..

Veldig flott den første måneden men som sikkert mange andre kan skrive under på; så dabber interessen fort av og nå er heller problemstillinga snudd på hode;

Nå er det vi som maser at han glemmer å ta den med/ at den er utlada hele tiden når vi skal ha tak i han osv.

Men, jeg mener definitivt at en 6 åring er for liten !

Gjest sa-mamma

syntes 6år er fortidlig....hva hvis hun får en gammel tlf uten kort.....det tilfredstilte min venninnes 6åring.....bare hun kunne kalle den for sin,så var det greit.

Min fetters gutt fikk mobil da han var 3 år.....skal vi følge opp det har vi 1 år igjen.....Nå er gutten 6 år og eier av de nyeste tlf.....som nesten er for komplisert for meg....en gammel etter mamma og pappa er ikke godt nok.

ja,ja ...hver sine lyster

Dette kommer og går i perioder, bare stå på ditt. Veldig intenst når masinga og argumenteringa står på, og det er dumt at mas om mobil kommer så tidlig. Noen dager, en uke, så går maset over i andre ting... hvis eg berre får DET mamma så ska eg ikkje ønske meg noko meir på minst 1 år!

Trallala sier jeg og begynner å synge veldig høgt på en julesang.

Gjest ikke på lenge

Hos oss så er vi foreldre totalt avhengige av mobilene våre.

Og vi hadde ikke hatt noe problem med å utstyre vår 7 åring med mobil. Men, og det er et stort men! En i familien jobber med mobil og komunikasjon. Og han har aldri mobilen tett inntil kroppen sin hele dagen. Pga. stråling. Han er meget skeptisk til langtidsvirkningene og tar sine forbehold.

Det er ikke bevist at mobil er uskadelig på lang sikt. Tenk deg et langt liv med mobil og stråling. Kan det påvirke kreft e.l.? Vi vet ingenting enda.

Dvs. jo tidligere barn får mobil, så kan det gi skadevirkninger en gang i fremtiden for dem.

Derfor skal ikke vårt barn få mobil på mange år enda. Når det er behov for å ringe på en tur, så kan barnet låne en telefon hjemmefra for anledningen, men sin egen blir det ikke enda.

I tillegg så er det heldigvis på vår skole ikke lov med mobil så det er ikke noe mas fra noen i omgangskretsen enda heller.

Tubby1365380674

Jeg er overrasket over at så mange følger strømmen jeg, og at så mange synes det er helt greit. Vi har en 11 åring som ennå ikke har fått. Han og to gutter til er vel de eneste i klassen nå, men det er ikke no stort problem. Litt mas innimellom.

at barnet sier alle andre har er da ikke noe argument, heller ikke til å stole på. Det betyr kanskje at 2 venner har. Er vel også lett å sjekke opp.

Barn må ikke ha fordi alle andre har, da senkes alder på det meste og behovet for det meste kommer . Hvor skal det ende om alle bare må ha.I dag er der ingen grenser for hva vi har anledning å gi barna våre fordi økonomi ikke begrenser det. Da må vi kunstig lage noen begrensninger fordi man må lære en del ting rett og slett. Vi kan ikke få og få. Mobil trenegr man heller ikke, det er et leketøy, med farlig stråling som man ikke vet konsekvensene av ennå. I lomma fare for testikkelkreft kanskje, Nær brystet ,brystkreft. Man vet ingen ting sikkert ennå, men i Australia er de mye mer oppmerksomme på dette, og jeg mener de har fått økt antall brystkreft hos menn, mobil i lomma kanskj en årsak .

Skjønner godt poenget med at man ikke skal falle utenfor. Da kan en løsning være å ta det opp i klassen. Hvis alle er enige i å vente til en viss alder blir det jo ikke noe problem.Vi gjorde det med mellomste sin klasse. Han blir 9 utpå vinteren og der er det kun to som har mobil. Man kan jo ikke forvente at alle er enige, men det går ann å ta det opp.Der er mange ting med mobil som er neg. mobbing på sms, fotografering osv.Og man har liten kontroll på hvordan den blir brukt.

Sett i en større sammenheng så synes jeg altfor mange får det meste av det meste. Nytt spill straks et nytt kommer, ny spillstasjon staks en ny kommer. Ser alle nye filmer....Det er snart ingen ting som kan imponere en 10 åring. STakkars barn sier jeg.

Ikke lett å ikke følge strømmen eller ta en middelvei, men om de voksne er enige så var det jo ikke noe problem. Det er vi som styrer dette, ikke barna

Gjest vil vite mer

Hos oss så er vi foreldre totalt avhengige av mobilene våre.

Og vi hadde ikke hatt noe problem med å utstyre vår 7 åring med mobil. Men, og det er et stort men! En i familien jobber med mobil og komunikasjon. Og han har aldri mobilen tett inntil kroppen sin hele dagen. Pga. stråling. Han er meget skeptisk til langtidsvirkningene og tar sine forbehold.

Det er ikke bevist at mobil er uskadelig på lang sikt. Tenk deg et langt liv med mobil og stråling. Kan det påvirke kreft e.l.? Vi vet ingenting enda.

Dvs. jo tidligere barn får mobil, så kan det gi skadevirkninger en gang i fremtiden for dem.

Derfor skal ikke vårt barn få mobil på mange år enda. Når det er behov for å ringe på en tur, så kan barnet låne en telefon hjemmefra for anledningen, men sin egen blir det ikke enda.

I tillegg så er det heldigvis på vår skole ikke lov med mobil så det er ikke noe mas fra noen i omgangskretsen enda heller.

Vi ga vår datter mobil da hun kunne lese og skrive. For at hun skulle få en morsom skrivetrening og lett kontakt med sine foreldre. Problemet er selvsagt at hun "mister" mobilen i håp om å få en med kamera.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...