Gjest Bekymret myrsnipe Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Min datter går i 1. klasse. Jeg var forleden i utviklingssamtale på skolen, og fikk da beskjed om at hun har problemer sosialt på skolen. Hun er god faglig, men har problemer med å jobbe i grupper, hun er urolig i timene og kan ofte forstyrre de andre elevene som igjen blir sinte på henne. De har måttet ta henne ganske kraftig for dette og hun har da blitt veldig fornærmet og sint. Hun har i den siste tiden virket frustrert og er uvanlig mye sint. Hun er en individualist og liker beste både å leke og jobbe med oppgaver på egenhånd. Dette passer ikke inn i det offentlige skolevesen der det jobbes mye i grupper, i prosjekter og på tvers av klassene. Hun er ikke flink til å lære navn og bli kjent med mange - jeg tror hun blir helt forvirret av det. Hvis hun er sammen med 2-4 andre går det greit for henne å leke i et fellesskap, men blir det mange finner hun ikke sin plass og trekker seg ut på sidelinjen og leker alene. Det virker ikke som det plager henne noe. Hun er blid og fornøyd og leker videre for seg selv. Hun trives forholdsvis godt på skolen, men trives mindre godt på SFO (ca 70 elever på basen – for mange for henne), men hun virker fornøyd totalt sett. Bakgrunnen for mitt innlegg er at jeg ønsker innspill fra dere på hvordan jeg skal hjelpe henne til å forbedre sine sosiale ferdigheter. Jeg er så lei meg på grunn av dette – på henne vegne. Jeg skulle så gjerne ønske at hun løste den sosiale koden og at hun letter kunne være en del av fellesskapet. Det er nok mest i gruppesammenheng hun ikke finner sin plass og lager uro som ødelegger for de andre. Hun har venninner og både er med og har med seg barn hjem, men hun fremstår nok som litt sær og spesiell. Hun liker sine egne rollespill/leker og kan være litt lite fleksibel overfor andre barn. Hun har en storesøster som hun leker mye med. De krangler lite og har et godt forhold og er gode lekekamerater. Ser ingenting av dette sære i de sammenhengene. Søstrene er ellers veldig forskjellige og har forskjellige interesser. Jeg ser at hun kan være fleksible og tilpasse seg godt i lek sammen med søster. Hennes kontaktlærer la fram problemet på en måte som virket veldig dramatisk på meg. Hun mente at hennes adferdsproblemer kunne medføre at hun ikke får med seg det faglige og at det kunne bli problemer med videre skolegang. Synes dette høres litt voldsomt ut når du i utgangspunktet er en blid og oppegående jente. Hun kan både lese, regne, tegne og synge. Hun lå foran sine klassekamerater faglig. Men, hun er urolig og har masse lopper i blodet. Jeg sa at jeg tok innspillet alvorlig og skulle selvfølgelig gjøre mitt til å bedre det, men jeg ba læreren om å huske på at hun bare har gått på skolen siden august og er 6 år. Læreren tok forøvrig også over klassen for en måned siden, men hun har selvfølgelig konferert med forrige lærer. Jeg har også forspurt tidligere i høst hvordan det gikk med henne fordi jeg kjente til disse tingene fra før (i barnehagen), men da fikk jeg beskjed om at det gikk SÅ fint! Nå plutselig et par måender seinere er alt snudd på hodet. Sukk! Hva mener dere andre? Noen med erfaring på området og som kan gi meg gode råd ? Det trenger jeg sårt nå! Gode råd for sosial trening. Forøvrig vil jeg legge til at vi har vært oppmerksomme på dette helt siden hun var liten og at vi også i barnehagen ba de om å hjelpe henne litt med å ta initiativ overfor andre til lek, leke i grupper o.s.v. Jeg synes hun har blitt bedre, men tydeligvis ikke bra nok siden skolen reagerer så alvorlig på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/209158-sosial-trening-1-klassing-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.