Gå til innhold

Beregne forventet høyde vha røntgen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ble visst henvist fra fastlege da jeg var ca 13 år.

Mor og jeg lo lenge og godt av det. Både mor, far, bestemor og bestefar var små, så hvordan kunne legen forvente at jeg skulle bli så lang?

Ps. Jeg er 148 cm nå. Noen ganger hadde det vært praktisk med 10 cm lenger, men på den annen side: Jeg kommer i kontakt med mange kjekke manneben når jeg trenger hjelp... *S*

Jeg fikk røntgenmålt hendene da jeg var 12-13 år. Husker ikke hva de kom frem til at høyden min ville bli - men at det var "fullt ut akseptabelt". Og jeg lever fint med mine 157cm.

Jeg fikk høre at skulle man ha behandling så måtte det skje før puberteten.

Vi hadde en nabo som var lege som henviste meg, men fastlegen kan sikkert gjøre det også.

Dersom det er snakk om lav høyde - og vurdering av en evt. behandling - så må undersøkelsen gjøres før barnet kommer i puberteten. Puberteten (hormonpåvirkningene) gjør at lengdeveksten avtar og stopper opp. Utsettelse av puberteten og/eller behandling med veksthormoner er en mulighet.

Dersom det er snakk om at barnet blir veldig høyt mener jeg at undersøkelsen kan gjøres mye senere enn i førstnevnte tilfelle. Hva som evt. gis for å få stopper lengdeveksten er jeg ikke sikker på.

Snakk med helsestasjonen om dette!

fra

Jeg ble visst henvist fra fastlege da jeg var ca 13 år.

Mor og jeg lo lenge og godt av det. Både mor, far, bestemor og bestefar var små, så hvordan kunne legen forvente at jeg skulle bli så lang?

Ps. Jeg er 148 cm nå. Noen ganger hadde det vært praktisk med 10 cm lenger, men på den annen side: Jeg kommer i kontakt med mange kjekke manneben når jeg trenger hjelp... *S*

Kanskje det var det motsatte han lurte på.

Dersom det er snakk om lav høyde - og vurdering av en evt. behandling - så må undersøkelsen gjøres før barnet kommer i puberteten. Puberteten (hormonpåvirkningene) gjør at lengdeveksten avtar og stopper opp. Utsettelse av puberteten og/eller behandling med veksthormoner er en mulighet.

Dersom det er snakk om at barnet blir veldig høyt mener jeg at undersøkelsen kan gjøres mye senere enn i førstnevnte tilfelle. Hva som evt. gis for å få stopper lengdeveksten er jeg ikke sikker på.

Snakk med helsestasjonen om dette!

fra

For ordens skyld: Vi er på "pygmesiden" av høydekurven ;-))

Annonse

Hm? Den tok jeg ikke helt?

Jeg ble ikke henvist for at jeg var så lang... I såfall hadde ikke henvisende lege vært helt tilregnelig. :-)

"Mor og jeg lo lenge og godt av det. Både mor, far, bestemor og bestefar var små, så hvordan kunne legen forvente at jeg skulle bli så lang?"

Kanskje han trodde at du ville bli svært lav, var det jeg mente.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...