Gå til innhold

Juleselskap, familiekonflikter

Anbefalte innlegg

Gjest julemareritt

Her inne er det mange kloke hoder, derfor sender jeg innlegget på foreldre/småbarn.

Ønsker å be familien hjem 1.juledag. Det største problemet er lillesøstra mi. Hun er i førsten av 20-åra og er sammen med en stoffmissbruker. Vi vet hun bruker selv også, men han har vært missbruker i mange år og ser sliten ut.

Sist gang vi var i selskap hos pappan vår, så vi at kjæresten til søstra mi var blank i øya og så rusa ut. Blir kvalm bare jeg ser ham., jeg mista matlysten i det selskapet.

Mamma kom for å hente lillesøster i leiligheten, og han kastet mamma ut, hun fikk masse blåmerker på armene.

Jeg ønsker å be lillesøster hjem på julemiddag, men hun blir sur hvis han ikke får komme. Mamma vil naturlig nok ikke være i samme hus som han, og jeg vil helst ikke ha ham hjem til oss og ungene.

Lillesøster er glad i gutten og skjønner ikke oss. Hva synes dere jeg skal gjøre?

Jeg vet at man skal svelge mange kameler i jula angående familiekonflikter, men denne kamelen er litt stor...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209182-juleselskap-familiekonflikter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest er min mening

Be henne og ikke han.

Hun bør være såpass oppegående at hun veldig godt skjønner hvorfor han ikke blir bedt.

Det er jo bare å si det til henne, at du ikke vil ha han til deg pga deres felles mor, og at han sist familieselskap var rusa.

Gjest julemareritt

Be henne og ikke han.

Hun bør være såpass oppegående at hun veldig godt skjønner hvorfor han ikke blir bedt.

Det er jo bare å si det til henne, at du ikke vil ha han til deg pga deres felles mor, og at han sist familieselskap var rusa.

Det er det jeg ønske å si, men vet hun blir sur på meg og da ikke ønsker å komme uten han. Men hvis hun vil være sammen med familien får hun komme uten ham ja.

Gjest er min mening

Det er det jeg ønske å si, men vet hun blir sur på meg og da ikke ønsker å komme uten han. Men hvis hun vil være sammen med familien får hun komme uten ham ja.

La henne bli sur da.

Bedre å ha en sur søster eller en som ødelegger et helt familieselskap.

Har ikke fått med meg om dere har barn ? Hva tror du evt. de vil huske av familieselskapet, hvis det skulle blitt bråk ....

Annonse

Her hadde jeg uten tvil latt være å be kjæresten til søsteren din, blant annet som følge av måten han har behandlet moren din på. Først må han evt. klare å skvære opp med henne...

Søsteren din må i denne sammenhengen velge hvem hun vil tilbringe dagen med, og så får dere andre prøve å ikke være altfor opptatt av henne om hun skulle velge å ikke kommme.

Gjest julemareritt

La henne bli sur da.

Bedre å ha en sur søster eller en som ødelegger et helt familieselskap.

Har ikke fått med meg om dere har barn ? Hva tror du evt. de vil huske av familieselskapet, hvis det skulle blitt bråk ....

Vi har barn ja. Jeg vet også at han(og henne sikkert) har stjålet hos besteforeldrene våre og i butikker. Må derfor passe på de hjemme, ikke hyggelig det. Det er forferdelig når du ser lillesøstra di forandrer personlighet og bare "forsvinner". Vi har prøvd alt, men klarer ikke hjelpe henne. Nå er det vel bare en vei...

Barn og missbruk hører ikke sammen. Uansett om det er alkohol eller narkotika. Ta en snakk med din lillesøster og fortell henne akkurat det. Si at du håper de kommer, men at de ikke kan være rusa.

Så jeg synes altså at du bør svelge en kamel, men ikke en rusa en.

Annonse

Gjest er min mening

Vi har barn ja. Jeg vet også at han(og henne sikkert) har stjålet hos besteforeldrene våre og i butikker. Må derfor passe på de hjemme, ikke hyggelig det. Det er forferdelig når du ser lillesøstra di forandrer personlighet og bare "forsvinner". Vi har prøvd alt, men klarer ikke hjelpe henne. Nå er det vel bare en vei...

Dette blir jo bare verre og verre, enda flere grunner til å ikke be han.

Det er helt sikkert forferdelig å se at lillesøster har blitt offer for narkotikaen (vet egentlig ikke hva det er, men kan tenke meg det). Får håpe at hun "våkner" snart, og skjønner hva som holder på å skje. Først og fremst bør hun jo komme vekk fra denne typen sin, kanskje han som også påvirker henne til å fortsette.

Håper du har bestemt deg for et koselig, stille og rolig familieselskap i julen :-).

Fryktelig vanskelig! En nær slektning av meg bodde tidligere sammen med en alkoholiker, vi sa at vi ville ikke at våre barn skulle være sammen med ham på julaften, ettersom vi visste at han kom til å drikke seg full. Slektningen ble fryktelig lei seg, "er han ikke bra nok for dere osv.", men vi stod på vårt. Det endte med at vi feiret hver for oss. Nå er de ikke sammen lengre, heldigvis!

mvh

Barn og missbruk hører ikke sammen. Uansett om det er alkohol eller narkotika. Ta en snakk med din lillesøster og fortell henne akkurat det. Si at du håper de kommer, men at de ikke kan være rusa.

Så jeg synes altså at du bør svelge en kamel, men ikke en rusa en.

God tanke.

Men hvordan gjør man en avtale med en "gammel" rusmissbruker om at han skal komme edru? Pliktskyldig overholdelse av avtaler er vel ikke det som er mest karakteristisk for personer med langvarig stoffmissbruk. Tvert imot.

For moren hjelper det nok ikke stort enten denne fyren er edru eller rusa uansett.

mvh

Uff. Dette var vondt.

Om dette dreide seg om kun voksne mennesker kunne dere lagt hodene sammen laget en slagplan for alle eventualiteter om både søsteren og samboeren kom. Dere kunne bli enige om å gi avkall på familiehygge og julefred og ha dette juledagsselskapet som en håndsrekning til din søster.

Moren din kunne holde seg hjemme om hun ønsket, eller dere hadde en konkret og realistisk slagplan om mannen igjen ble voldsom.

Når det er barn inne i blidet, blir noe slikt helt uaktuelt. Barna må få slippe å forholde seg til noe slikt.

Det blir ikke du som stenger søsteren din ute ved å forklare det som burde vært opplagt, at en rusmissbruker som har opptrått voldelig mot deres felles mor og vært ruset foran dine barn, ikke kan komme. Det blir i så fall henne prioriteringer om hun ikke kommer. Om hun forstår og aksepterer dette eller ikke, er det kanskje ikke så mye du kan gjøre noe med.

Det vonde med slike situasjoner er at når man aller mest ønsker og trenger å kunne ta pause fra alle problemer og konflikter, er når de tilspisser seg mest. Det er da tapt terreng og tapte relasjoner gjør mest vondt.

Håper julen bringer med seg noe overraskende godt for dere alle.

mvh

Gjest julemareritt

Uff. Dette var vondt.

Om dette dreide seg om kun voksne mennesker kunne dere lagt hodene sammen laget en slagplan for alle eventualiteter om både søsteren og samboeren kom. Dere kunne bli enige om å gi avkall på familiehygge og julefred og ha dette juledagsselskapet som en håndsrekning til din søster.

Moren din kunne holde seg hjemme om hun ønsket, eller dere hadde en konkret og realistisk slagplan om mannen igjen ble voldsom.

Når det er barn inne i blidet, blir noe slikt helt uaktuelt. Barna må få slippe å forholde seg til noe slikt.

Det blir ikke du som stenger søsteren din ute ved å forklare det som burde vært opplagt, at en rusmissbruker som har opptrått voldelig mot deres felles mor og vært ruset foran dine barn, ikke kan komme. Det blir i så fall henne prioriteringer om hun ikke kommer. Om hun forstår og aksepterer dette eller ikke, er det kanskje ikke så mye du kan gjøre noe med.

Det vonde med slike situasjoner er at når man aller mest ønsker og trenger å kunne ta pause fra alle problemer og konflikter, er når de tilspisser seg mest. Det er da tapt terreng og tapte relasjoner gjør mest vondt.

Håper julen bringer med seg noe overraskende godt for dere alle.

mvh

Takk for det.

Jeg har ennå ikke snakket med min søster om det, får bare håpe hun forstår.

Takk for det.

Jeg har ennå ikke snakket med min søster om det, får bare håpe hun forstår.

Jeg håper med dag at hun forstår.

Men om hun ikke gjør det forstår kanskje du hvorfor hun ikke forstår. Kan det gjøre det litt lettere å takle hennes sinne og skuffelse om det skulle komme?

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...