Gå til innhold

Mat du ikke liker


org

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    16

  • Gyda

    11

  • ShitDiddelyDo

    11

  • org

    10

Mest aktive i denne tråden

Jeg liker ikke lever, lutefisk og sursild.

Og jeg har virkelig forsøkt å venne meg til det, uten hell.

Jeg var en gang på en stor julelunsj med "Sildakongen". Der var det svært mange retter. Alt smakte godt, bortsett fra en mer eller mindre markert bi-smak. Til slutt smakte jeg på ren sursild. Den smakte bare av den ekle bismaken...

Det er også ganske pinlig å bli invitert på julemiddag hjem til den blivende svigermormoren og for første gang hilse på hele storfamilien til forloveden. Når det eneste som serveres er lutefisk (som alle de andre nyter) og du ikke klarer å svelge en eneste bit, så blir du ikke så høy i hatten :(

At jeg ikke likte maten hennes ble også kommentert høyt og tydelig av svigermormoren...

Uff da. Jeg føler med deg. En venninne av meg var invitert til sin nye svigerfamilie på Nesodden på julaften for første gang.

Svigermoren skulle være ekstra hyggelig mot henne, så hun hadde kjøpt inn pinnekjøtt (som venninna mi hadde som julaftentradisjon) i tillegg til ribba.

Problemet var bare at den velmenende svigermoren ikke visste at kjøttet måtte vannes ut et døgt før damping, så det var en "het" venninne som forsiktig måtte påpeke at den spesiallagde julemiddagen ikke var spiselig.

Men når du nevner lutefisk, så er det faktisk det aller beste jeg vet. Det er ingen matrett som kommer opp på oppløpssida av den engang.

Jeg mauler gjerne store mengder av fisken før jeg fyller på med poteter og bacon og -fett. (Mer tilbehør vil jeg ikke ha - bortsett fra øl!)

Det skal jeg forresten nyte en av juledagene sammen med datteren min (som er den eneste ellers i familien som liker det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri smakt det du nevnte der.

Dette her prøver jeg å holde meg unna:

norzola-ost, rakfisk, gravlaks, kabaret, tunfisk, kapers, fiskepinner, rødvinsgløgg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lungemos har aldri vært noe tema, kjenner ingen som pleier å spise det?!

Men jeg synes det er helt ok å smake nye ting, og liker så og si "alt", elsker mat. Det jeg er kresen på er heller kvalitet! Og har strevd med mye fett på kjøtt siden jeg var lita jente.

Men det er jo noen ting jeg prioriterer lavt da. Som sånne salater med masse majones i, Hapå og Nugatti (!), fiskelever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen Lurulf

Uff da. Jeg føler med deg. En venninne av meg var invitert til sin nye svigerfamilie på Nesodden på julaften for første gang.

Svigermoren skulle være ekstra hyggelig mot henne, så hun hadde kjøpt inn pinnekjøtt (som venninna mi hadde som julaftentradisjon) i tillegg til ribba.

Problemet var bare at den velmenende svigermoren ikke visste at kjøttet måtte vannes ut et døgt før damping, så det var en "het" venninne som forsiktig måtte påpeke at den spesiallagde julemiddagen ikke var spiselig.

Men når du nevner lutefisk, så er det faktisk det aller beste jeg vet. Det er ingen matrett som kommer opp på oppløpssida av den engang.

Jeg mauler gjerne store mengder av fisken før jeg fyller på med poteter og bacon og -fett. (Mer tilbehør vil jeg ikke ha - bortsett fra øl!)

Det skal jeg forresten nyte en av juledagene sammen med datteren min (som er den eneste ellers i familien som liker det).

Uff, pinnekjøtt som ikke var vannet ut må jo ha smakt grusomt! Kan tenke meg det var rimelig pinlig å måtte påpeke det, ja!

Lutefisken får du for deg selv, men vi kunne jo ta en søsterlig potetballmiddag sammen en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til de fleste andre her spiser jeg blodpudding :)

Jeg kan spise det meste av høflighet, selv om det selvsagt er noen ting jeg ikke er så begeistret for. Av de tingene jeg helst kun forsyner meg symbolsk av er hermetikk-sjampinjong, amerikansk blanding, paprika, oliven og fersk tomat.

En ting jeg virkelig avskyr er kokos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lungemos har aldri vært noe tema, kjenner ingen som pleier å spise det?!

Men jeg synes det er helt ok å smake nye ting, og liker så og si "alt", elsker mat. Det jeg er kresen på er heller kvalitet! Og har strevd med mye fett på kjøtt siden jeg var lita jente.

Men det er jo noen ting jeg prioriterer lavt da. Som sånne salater med masse majones i, Hapå og Nugatti (!), fiskelever.

Nei, etter at jeg ble voksen, har jeg ikke spist lungemos.

Men som barn var det fullverdig middag, det. Det rare var at da likte jeg det, tro det den som kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodpudding.

Man skal være ganske syk for å servere noe sånt.

Ellers får jeg nok ned det meste, men retter som lungemus og raspeballer, som du nevner over, er selvfølgelig ikke retter jeg har spist, ei heller retter jeg skal uttale meg om.

Tror jeg også styrer unna lunge_mus_

(Lungemos går an en sjelden gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, etter at jeg ble voksen, har jeg ikke spist lungemos.

Men som barn var det fullverdig middag, det. Det rare var at da likte jeg det, tro det den som kan!

Ja, gudene vet, kanskje jeg har gått glipp av noe stort!

Hmm, noe å tenke på til middag i dag?? Not :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser alt, og liker det aller meste. Er mer kresen på kvalitet, liker ikke altfor kunstig mat, gummigotteri o.a. Men torskerogn på boks ville jeg kanskje slitt litt med. Husker jeg spiste lungemos med pasta og ketchup i studietiden, spiselig, nærinsmessig verdiløst og billig (ikke godt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det sikkert forferdelig mye mat i verden jeg aldri har spist, men det jeg absolutt ikke liker / spiser er

kokt kål, blomkål, surkål

blodpølse

lungemos

lutefisk

kebab

gomme, søst og mystiske meieriprodukter

en del tøffe oster

Ellers er jeg med på å prøvesmake det aller meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernaise-saus

Rødvin

Sånne kremete salatgreier jeg ikke veit hva er oppi (rekesalat og denslags)

Majones

Ansjos

Flere av disse tingene har jeg på "må ha flere ganger i uken"-lista mi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker alt jeg har smakt, selv om jeg kan styre meg for sushi. Fettet på kjøtt skjærer jeg av og det spiser jeg ikke. Noen klarer også av og til å ødelegge helt normal mat og gjøre det uspiselig. Får jeg det servert hos familie/venner spiser jeg likevel, selv om jeg blir fort mett. En venn har servert meg kinesisk brennevin, det smaker pyton og drikkes ikke! Kebab fra kebabsjappene skyr jeg for de har jeg hørt så mye bakterielt om.

Har den holdningen at om noen serverer meg mat, så smaker jeg på det, uansett hva det er.

Men det er ting jeg ikke går inn for å smake (som jeg selvfølgelig da egentlig ikke vet om jeg liker eller ikke). Der ligger sånne ting som snegler, lungemos, torsketunge, syltelabber, insekter (ja det finnes faktisk i butikkene her, syltet på glass). Jeg var også nøye på at jeg visste hva jeg spiste da jeg var i Kina, selv om jeg, da jeg var hjemme hos en familie, spiste det jeg fikk uten å spørre. Det så ut som normal mat og smakte godt.

Blodmat er god mat det. Blodpannekaker, mmmmmmm barna mine elsker det!

Torsketunger smaker som torsk, bare veldig fint kjøtt og ingen ben eller skinn å rense bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, pinnekjøtt som ikke var vannet ut må jo ha smakt grusomt! Kan tenke meg det var rimelig pinlig å måtte påpeke det, ja!

Lutefisken får du for deg selv, men vi kunne jo ta en søsterlig potetballmiddag sammen en gang?

Jepp - gjerne! :-)

Potetball er en av favorittene (bare et lite stykke bak lutefisken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Nei, etter at jeg ble voksen, har jeg ikke spist lungemos.

Men som barn var det fullverdig middag, det. Det rare var at da likte jeg det, tro det den som kan!

Jeg spiste også lungemos som middag når jeg var jentunge. Stekt sammen med stekte poteter, syntes det var godt da. Nå har jeg ikke smakt det på _mange_ år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Blodpudding.

Man skal være ganske syk for å servere noe sånt.

Ellers får jeg nok ned det meste, men retter som lungemus og raspeballer, som du nevner over, er selvfølgelig ikke retter jeg har spist, ei heller retter jeg skal uttale meg om.

Du får smake komler en gang! Det er kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...