Gå til innhold

Mat du ikke liker


org

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    16

  • Gyda

    11

  • ShitDiddelyDo

    11

  • org

    10

Mest aktive i denne tråden

hare1365380455

Poteter? Åja, da er det mulig jeg har spist det. Jeg trodde det hadde med helt andre ting å gjøre.

Poteter i diverse varianter spises, men hva de ulike variantene heter henger vi oss sjelden opp i her i øst. :)

Da så! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er på besøk, sørger vi for at det er enten jeg eller mannen min som legger på tallerkene til barna.

Da unngår vi sånne episoder.

Det er ikke allid like lett å få til, når maten først kommer på bordet når man har satt seg, og Lille Krapyl insisterer på å sitte ved siden av farmor, lengst mulig unna mamma og pappa ;-)

Rent bortsett fra det har du et godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske kresen, jeg spiser garantert ikke noe som kommer fra havet.

Ellers så er jeg ikke glad i typiske norske retter som fårikål, pinnekjøtt, raspeballer. Sau og lam er noe jeg ikke klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok ;-) Vi er begge veldig glad i rå gulrøtter, nemlig. Men altså ikke helt enige om gulrøtter smaker godt i wok og lapskaus....

Men hva gjør man når farmor legger kokt gulrot på tallerkenen hennes, og barnet proklamerer "jeg er ikke så glad i sånne jeg!". Sier man at ungen må spise det hun har fått? Det virker liksom litt hyklerisk når jeg selv lot være å ta gulrot to sekund tidligere - fordi jeg synes det smaker like py som hun synes det gjør....

Barneoppdragelse er ikke lett!

:o)

Nei, det er en litt vanskelig balansegang, det der.

Vi oppmuntrer jo guttungen til å smake på alt, og det er uansett strengt forbudt å si at man ikke liker noe man aldri har smakt på.

Men samtidig er det en ærlig sak å være mindre begeistret for enkelte sorter mat. Vi voksne kan jo løse det med diskret å forsyne oss mindre av det vi misliker, men ungene får det jo som regel på tallerkenen.

Høylytt klaging på maten er i hvert fall forbudt, sammen med "æsj"-ytringer og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trultemor25

Lungemos har aldri vært noe tema, kjenner ingen som pleier å spise det?!

Men jeg synes det er helt ok å smake nye ting, og liker så og si "alt", elsker mat. Det jeg er kresen på er heller kvalitet! Og har strevd med mye fett på kjøtt siden jeg var lita jente.

Men det er jo noen ting jeg prioriterer lavt da. Som sånne salater med masse majones i, Hapå og Nugatti (!), fiskelever.

Jeg har faktisk lungemos i kjøleskapet nå, tenkte jeg skulle lae det til middag en dag denna uka. Jeg synes det er godt, min sambo hater det, men hovedargumentet mitt er at det er jo så sunt! Men nå sier jo folk her at det ikke er så sunt allikevel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant nok ;-) Vi er begge veldig glad i rå gulrøtter, nemlig. Men altså ikke helt enige om gulrøtter smaker godt i wok og lapskaus....

Men hva gjør man når farmor legger kokt gulrot på tallerkenen hennes, og barnet proklamerer "jeg er ikke så glad i sånne jeg!". Sier man at ungen må spise det hun har fått? Det virker liksom litt hyklerisk når jeg selv lot være å ta gulrot to sekund tidligere - fordi jeg synes det smaker like py som hun synes det gjør....

Barneoppdragelse er ikke lett!

:o)

Jeg hadde en bortimot altetende far, men det var en ting han absolutt ikke spiste, og det var lutefisk! Av den grunn gjorde ikke moren vårt et forsøk en gang på å servere denne maten, da hun skjønte at hun ikke kunne tvinge i oss dette når far i huset slapp unna! *he he*

Men hun tvang i oss både blodpudding (kokt i melk!!!), lungemos og mye annet ekkelt.

Heldigvis fikk jeg smake lutefisk i voksen alder og det er kjempegodt! *nam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hval- og selkjøtt liker jeg ikke.

Av det andre jeg har smakt, så kan jeg ikke komme på mat jeg ikke liker. Men jeg er veldig kresen på tilberedning og kvalitet. Er det for mye salt, så orker jeg ikke å spise det. Før jeg ble vant til Grandiosa, så smakte den _bare_ salt for meg. Om noe har mye fett (eller smak av fett), så blir jeg fort kvalm. Snegler og blåskjell kan jeg styre meg for.

Blodpudding spiste jeg som liten, men etter at jeg innså hva det er, så har jeg ikke klart å lage det. Jeg hadde nok spist det om jeg fikk det servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en bortimot altetende far, men det var en ting han absolutt ikke spiste, og det var lutefisk! Av den grunn gjorde ikke moren vårt et forsøk en gang på å servere denne maten, da hun skjønte at hun ikke kunne tvinge i oss dette når far i huset slapp unna! *he he*

Men hun tvang i oss både blodpudding (kokt i melk!!!), lungemos og mye annet ekkelt.

Heldigvis fikk jeg smake lutefisk i voksen alder og det er kjempegodt! *nam*

Hehe, kjent sak! Min mor kunne ikke utstå kokt sild, noe min far syntes var kjempegodt. Men en gang i året hadde vi kokt sild. Til fars store glede. Og min mor spiste det. Riktignok ikke mye, men ;-)

Hun kunne jo ikke godt gjøre annet, når hun tvang i oss blodpudding (stekt, heldigvis ikke kokt i melk!) og andre ting vi ikke var særlig begeistra i. Som de kokte gulrøttene vi hadde til middag i alle fall to-tre ganger i uka. Buærk! ;-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke å smake på sushi og snegler, men ellers spiser jeg alt. Elsker gravlaks, sild i alle varianter og blodklubb.

Men klarer ikke tanken på kjøttmat med fasong, så som smalahove, helstekt gris osv.og annet som stirrer på meg.

Fisk, derimot, kan godt ha fasong og hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er en litt vanskelig balansegang, det der.

Vi oppmuntrer jo guttungen til å smake på alt, og det er uansett strengt forbudt å si at man ikke liker noe man aldri har smakt på.

Men samtidig er det en ærlig sak å være mindre begeistret for enkelte sorter mat. Vi voksne kan jo løse det med diskret å forsyne oss mindre av det vi misliker, men ungene får det jo som regel på tallerkenen.

Høylytt klaging på maten er i hvert fall forbudt, sammen med "æsj"-ytringer og slikt.

Samme praksis her. Det er ikke lov til å si at man ikke liker maten. Så her går det i "jeg har ikke så lyst på 'det og det' i dag". Men alt må smakes på uansett.

For tiden ryker forresten brødskorpene av, noe vi aldri har praktisert hjemme før (vi har ei som spiser skorpene på pizzaen, ikke selve pizzaen, om hun får velge selv). Årsaken er Den Første Løse Tannen - stoooor stas ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke å smake på sushi og snegler, men ellers spiser jeg alt. Elsker gravlaks, sild i alle varianter og blodklubb.

Men klarer ikke tanken på kjøttmat med fasong, så som smalahove, helstekt gris osv.og annet som stirrer på meg.

Fisk, derimot, kan godt ha fasong og hode.

Men sushi er jo så godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var akkurat det jeg skulle til å skrive! :)

Jeg og.

De folka under her som nevner sushi på lista over mat de ikke liker, har sannsynligvis spist sushi på 7-11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og.

De folka under her som nevner sushi på lista over mat de ikke liker, har sannsynligvis spist sushi på 7-11.

Jeg er ihevrtfall overrasket over dem som mer enn gjerne spiser både gravlaks og rakfisk, men vegrer seg for å smake på sushi fordi fisken er RÅ! *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ihevrtfall overrasket over dem som mer enn gjerne spiser både gravlaks og rakfisk, men vegrer seg for å smake på sushi fordi fisken er RÅ! *lol*

Hehe, jeg må si jeg reagerte på det jeg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok ;-) Vi er begge veldig glad i rå gulrøtter, nemlig. Men altså ikke helt enige om gulrøtter smaker godt i wok og lapskaus....

Men hva gjør man når farmor legger kokt gulrot på tallerkenen hennes, og barnet proklamerer "jeg er ikke så glad i sånne jeg!". Sier man at ungen må spise det hun har fått? Det virker liksom litt hyklerisk når jeg selv lot være å ta gulrot to sekund tidligere - fordi jeg synes det smaker like py som hun synes det gjør....

Barneoppdragelse er ikke lett!

:o)

Når hun ikke har tatt på gulrøttene selv, må det være lov å stå over. Men som du selv sier, man behøver ikke si uff og æsj og komme med simulerte brekningsanfall :-)) Sier man fra på en grei måte, godtar jeg det meste iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og.

De folka under her som nevner sushi på lista over mat de ikke liker, har sannsynligvis spist sushi på 7-11.

Ja. Selv om den kan gå, til nød. Men sushi på en god resturant... Mmmm... Så snart jeg blir kvitt den forkjølelsen som lammer smakssansen min, så skal jeg dra med meg sambo på Sushi&Wok på Majorstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste typer mat går ned, men jeg må innrømme at jeg er litt sær på kvaliteten.

Imidlertid er man oppvokst med at man smaker på alt, og er man borte, spiser man i hvert fall litt av det man blir servert, og gjør gode miner til slett spill. ;o)

Men lutefisk og røkt ål prøver jeg å styre unna.

Jeg gjør som deg. Spiser det meste og prøver mest mulig diskret å unngå det jeg ikke liker.

Som voksen er det sjelden noe problem å unngå å forsyne seg med mat man ikke liker. Jeg er mest sær på påleggsfronten; brunost,leverpostei, makrell, ansjos, blåmuggost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...