Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du får smake komler en gang! Det er kjempegodt!

Nei, det holder at jeg får fluer i kjeften når jeg er ute og sykler, om jeg ikke skal begynne å dytte i meg humler helt frivillig.

• Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• Gyda

11

• ShitDiddelyDo

11

• org

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er i grunnen altetende, har vokst opp med en mor som sa at "jeg serverer ikke noe giftig", så alt måtte smakes på.

Men det er tre ting jeg virkelig kan styre min begeistring for, og det er sild (sånn i forskjellige sauser), blodpudding og kokte gulrøtter. Da snakker jeg om sånne helkokte, ikke om biter i lapskaus og sånn.

Det med gulrøttene har jeg klart å holde i sjakk ved å aldri lage det hjemme etter at jeg ble voksen. Og enkelt å greit la være å forsyne meg av det når vi er ute. Helt diskre.

Men nå har altså min kjære lille datter på fem fått det for seg at hun ikke liker kokte gulrøtter. Og hun har det IKKE fra meg, så mye er sikkert. Og jeg sliter virkelig med å presse henne til å spise det, for jeg synes jo det er så pyton selv. Men det kan jeg jo ikke si....

Beste hilsen fra

hare1365380455
Skrevet

Nei, det holder at jeg får fluer i kjeften når jeg er ute og sykler, om jeg ikke skal begynne å dytte i meg humler helt frivillig.

Hehe, ikke humler! Komler! Men jeg har hørt at de som aldri har smakt komler/raspeballer ikke alltid liker det så godt, men noen liker det om de har spist det noen ganger. Det er jo ikke bare disse grå "ballene", men også kjøtt, bacon, potet og f.eks. kålrabistappe.

Gjest Tante Tea
Skrevet

Torsketunger smaker som torsk, bare veldig fint kjøtt og ingen ben eller skinn å rense bort...

Jammen det er jo så slimete?

Skrevet

Jammen det er jo så slimete?

Slimete? All rå fisk er vel litt slimete? Man vender tungene i mel, salt og pepper og steker, fins ikke slimete da!

Gjest blomsterløk
Skrevet

Hehe, ikke humler! Komler! Men jeg har hørt at de som aldri har smakt komler/raspeballer ikke alltid liker det så godt, men noen liker det om de har spist det noen ganger. Det er jo ikke bare disse grå "ballene", men også kjøtt, bacon, potet og f.eks. kålrabistappe.

Nam, det er godt det. Har bare spist det 3-4 ganger, men likte det første gang jeg fikk det.

hare1365380455
Skrevet

Nam, det er godt det. Har bare spist det 3-4 ganger, men likte det første gang jeg fikk det.

Det er lenge siden jeg har spist det nå! Det er skikkelig søndagsmiddag:)

Skrevet

De aller fleste typer mat går ned, men jeg må innrømme at jeg er litt sær på kvaliteten.

Imidlertid er man oppvokst med at man smaker på alt, og er man borte, spiser man i hvert fall litt av det man blir servert, og gjør gode miner til slett spill. ;o)

Men lutefisk og røkt ål prøver jeg å styre unna.

Skrevet

Det har jeg aldri smakt, men det er ikke fordi jeg er pingle. Det er mer fordi jeg aldri har blitt servert det.

Tror ikke det er vanlig å servere baller til middag i min del av landet. :)

Men jeg er ikke vond å be i forhold til nye retter, dog har jeg dårlig erfaringer med retter bestående av blod og innvoller.

Skrevet

Jeg spiser alt, og liker det aller meste. Er mer kresen på kvalitet, liker ikke altfor kunstig mat, gummigotteri o.a. Men torskerogn på boks ville jeg kanskje slitt litt med. Husker jeg spiste lungemos med pasta og ketchup i studietiden, spiselig, nærinsmessig verdiløst og billig (ikke godt).

Næringsmessig verdiløst? Nei, er det det? Min kjære, matgledeødeleggende mor påsto at lungemos var sååå sunt?

Skrevet

Jeg er i grunnen altetende, har vokst opp med en mor som sa at "jeg serverer ikke noe giftig", så alt måtte smakes på.

Men det er tre ting jeg virkelig kan styre min begeistring for, og det er sild (sånn i forskjellige sauser), blodpudding og kokte gulrøtter. Da snakker jeg om sånne helkokte, ikke om biter i lapskaus og sånn.

Det med gulrøttene har jeg klart å holde i sjakk ved å aldri lage det hjemme etter at jeg ble voksen. Og enkelt å greit la være å forsyne meg av det når vi er ute. Helt diskre.

Men nå har altså min kjære lille datter på fem fått det for seg at hun ikke liker kokte gulrøtter. Og hun har det IKKE fra meg, så mye er sikkert. Og jeg sliter virkelig med å presse henne til å spise det, for jeg synes jo det er så pyton selv. Men det kan jeg jo ikke si....

Beste hilsen fra

Æh, du og frøkna har helt enkelt litt kvalitetssans.

Det er slett ingen mening i å ødelegge utmerkede gulrøtter ved å koke dem. De er jo så gode rå eller wokede!

Skrevet

Næringsmessig verdiløst? Nei, er det det? Min kjære, matgledeødeleggende mor påsto at lungemos var sååå sunt?

Mamma trodde også det, den gangen, men både hun og jeg har hørt at det er fullstendig verdiløst i den senere tid.

hare1365380455
Skrevet

Det har jeg aldri smakt, men det er ikke fordi jeg er pingle. Det er mer fordi jeg aldri har blitt servert det.

Tror ikke det er vanlig å servere baller til middag i min del av landet. :)

Men jeg er ikke vond å be i forhold til nye retter, dog har jeg dårlig erfaringer med retter bestående av blod og innvoller.

Komler er ikke blod og innvoller, så du får smake det en gang. De er laget av ufarlige poteter! Spiser dere heller ikke "fishballs" der øst? Hihi.....

Skrevet

Beste hilsen fra

Rå, ferdigskrelte gulerøtter er godt!

Har tenkt å lage en porsjon og sette i vann i kjøleskapet. Så kan man bare ta når man får lyst på.

Skrevet

Æh, du og frøkna har helt enkelt litt kvalitetssans.

Det er slett ingen mening i å ødelegge utmerkede gulrøtter ved å koke dem. De er jo så gode rå eller wokede!

Sant nok ;-) Vi er begge veldig glad i rå gulrøtter, nemlig. Men altså ikke helt enige om gulrøtter smaker godt i wok og lapskaus....

Men hva gjør man når farmor legger kokt gulrot på tallerkenen hennes, og barnet proklamerer "jeg er ikke så glad i sånne jeg!". Sier man at ungen må spise det hun har fått? Det virker liksom litt hyklerisk når jeg selv lot være å ta gulrot to sekund tidligere - fordi jeg synes det smaker like py som hun synes det gjør....

Barneoppdragelse er ikke lett!

:o)

Skrevet

Mamma trodde også det, den gangen, men både hun og jeg har hørt at det er fullstendig verdiløst i den senere tid.

Jaja, da går vi ikke glipp av noe, når vi ikke har lungemos til middag...

Skrevet

Sant nok ;-) Vi er begge veldig glad i rå gulrøtter, nemlig. Men altså ikke helt enige om gulrøtter smaker godt i wok og lapskaus....

Men hva gjør man når farmor legger kokt gulrot på tallerkenen hennes, og barnet proklamerer "jeg er ikke så glad i sånne jeg!". Sier man at ungen må spise det hun har fått? Det virker liksom litt hyklerisk når jeg selv lot være å ta gulrot to sekund tidligere - fordi jeg synes det smaker like py som hun synes det gjør....

Barneoppdragelse er ikke lett!

:o)

Når vi er på besøk, sørger vi for at det er enten jeg eller mannen min som legger på tallerkene til barna.

Da unngår vi sånne episoder.

Gjest trultemor25
Skrevet

- bær (unntatt jordbær, men da må jeg ha melk og sukker på og de må være delt i 2 eller 4 utifra str)

- syltetøy *grøss*

- waldorfsalat

- blodmat

- sjokolade- og karamellpudding

- tomat

- yoghurt med klumper

- lever

- rosiner i ting (jeg liker rosiner alene)

- svisker

- druer

- appelsin (jeg liker smaken, men ikke konsistensen, alt for mye sånn fruktkjøtt så jeg brekker meg når jeg skal svelge. Mandariner og klementiner er ok)

- ananas

- oliven

- fetaost og andre ekle oster

Vel, sikkert mye mer og som jeg ikke kommer på her og nå.

Skrevet

De aller fleste typer mat går ned, men jeg må innrømme at jeg er litt sær på kvaliteten.

Imidlertid er man oppvokst med at man smaker på alt, og er man borte, spiser man i hvert fall litt av det man blir servert, og gjør gode miner til slett spill. ;o)

Men lutefisk og røkt ål prøver jeg å styre unna.

Samme oppdragelse som vi har fått hjemme hos meg :-) Og som jeg prøver å videreføre hos oss...

Husker vi var i et selskap, hvor en gutt på ca 14 laget skikkelig bråk fordi han ikke likte maten han ble servert. Lillesøsteren min, da ca 8 år, bøyde seg bort til meg og sa "jeg er jammen glad at mor har tvunget meg til å spise maten jeg får servert".

Skrevet

Komler er ikke blod og innvoller, så du får smake det en gang. De er laget av ufarlige poteter! Spiser dere heller ikke "fishballs" der øst? Hihi.....

Poteter? Åja, da er det mulig jeg har spist det. Jeg trodde det hadde med helt andre ting å gjøre.

Poteter i diverse varianter spises, men hva de ulike variantene heter henger vi oss sjelden opp i her i øst. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...