Gå til innhold

Slim til besvær...


ski2

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mann på 36 år. Har drevet med idrett i mange år,bandy,fotball,sykkel og ski. Har de siste årene vært aktiv turrennsløper ilangrenn. Er plaget med idretts astma ,og bruker Symbicort turbohaler Ventoline Diskus. Blir lett forkjølet og tett, og sliter med masse slim i halsen lenge etterpå. Fører til at jeg må gå på medisiner for å bli kvitt luftveis plagene. Trener ca 7 økter i uka. Har tatt o2 test, og ligger på 68 ml i o2 opptak.Føler ikke at jeg klarer å bli i bedre form,grunnet slim i halsen. Har du noen råd til hva som kan gjøres? Tar du imot pasienter? .På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-ski2.

Jeg driver dessværre ikke vanlig legepraksis lenger. Er nå medisinsk ansvarlig i ett par idrettsforbund og det er nok for meg nå.

Men til dine plager. Jeg kan ikke gi deg konkrete råd men jeg kan si litt om hvilke erfaringer vi ofte gjør.

Ved idrettsastma ser vi ofte at Ventolin og Oxis (som er en halvdel av kombinasjonspreparatet Symbicort) ikke har noen synderlig effekt. I symbicort er den andre halvdelen Pulmicort og det sammen med Singulaire tabl. en pr., er for mange en bra løsning. Snakk evt. med legen din om det.

Nå bedriver du utendørs vinteridrett og det er i seg selv en stor belastning på ømfindlige lufteveier i sterk kulde og råvær. Ikke tren harde økter når været er ugunstig og ha gjerne et bomulsskjeft eller en Buff foran snuten når det er kaldt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...