snø Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Dette er sakset fra den danske ICBF-gjesteboken. Og referer til nytt som er lagt ut hos Danadopt. Ikke akkurat gode nyheter.... "Nu står vi på venteliste hos Danadopt men det kan være at I desværre også kan have "glæde" af at læse hvad de skriver på deres hjemmeside i dag. Og det lover jo ikke særlig godt. Jeg har klippet det ind her: Der sker desværre ikke så meget endnu med de sager, som er sendt ud og registreret i Colombia. Status er stadig uændret. Når vi spørger til sagerne, er forklaringen at der ikke været frigivet børn til adoption inden for de aldersrammer, som familierne er godkendt til. ICBF har også fortalt, at de har sendt 300 ”gamle” sager ud til regionalerne i dette efterår – det vil sige sager, ICBF har registreret i 2002 og 2003 – i et forsøg på at komme til bunds i sagerne. Normalt sender ICBF (hovedkontoret) først sager ud til regionalerne, når de får besked om, at der er børn til adoption, som passer til de enkelte sager. Det er så meningen af regionalerne tager sagerne fra hovedkontoret i betragtning, når de holder matchingsmøder. Vi vurderer derfor, at prognoserne omkring adoption af de mindre børn (0-1½ år), sådan som det blev udmeldt i sommer, ikke kommer til at holde. Der er et større efterslæb af sager i ICBF, samt et mindre antal børn til adoption lige nu. Vi skønner derfor, at man nu også skal regne med den lange ventetid på barn i forslag, selvom man er godkendt til et mindre barn. Dvs. omkring 2 år fra registrerering i ICBF. For nygodkendte, betyder det at vi nok vil vurdere at det pt. vil tage 2-2½ år at få barn i forslag fra ICBF" Jauda.... Hva sier man til dette da? Godt jeg skal ta juleferie fra ventingen fra og med i morgen ;-) Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210467-colombianytt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spendt Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Au,da...Det blir lenge å vente denne gangen da ja. Så får vi krysse fingrene for at det blir endringer i 2006. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210467-colombianytt/#findComment-1530641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colombiamamma Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Au,da...Det blir lenge å vente denne gangen da ja. Så får vi krysse fingrene for at det blir endringer i 2006. Ja huff!! Det tenkte jeg også. Er ikke klar for å vente så lenge. Det må bare bli bedre etterhvert. Håpe, håpe, håpe :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210467-colombianytt/#findComment-1530684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colombis Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 HEI ! Har vært inne å lest på nettsidene til Danadopt, og sånn jeg forstår det så har det KUN kommet 7 barn fra Colombia fra 2002 - 2004. Totalt har det kommet " bare " 435 barn fra 1970 til i dag. Dette tilsvarer 4 - 5 år hos Adopsjonsforum. Mener med dette å si at dette trenger ikke gjelde de Norske søkerne da mange flere barn adopteres til Norge. Kjenner motløsheten komme av den uvisse ventetiden, og stadige nyheter fra AF om økt ventetid. Vi får stå sammen og oppmuntre hverandre ! Venteklem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210467-colombianytt/#findComment-1530858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colombia75 Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 HEI ! Har vært inne å lest på nettsidene til Danadopt, og sånn jeg forstår det så har det KUN kommet 7 barn fra Colombia fra 2002 - 2004. Totalt har det kommet " bare " 435 barn fra 1970 til i dag. Dette tilsvarer 4 - 5 år hos Adopsjonsforum. Mener med dette å si at dette trenger ikke gjelde de Norske søkerne da mange flere barn adopteres til Norge. Kjenner motløsheten komme av den uvisse ventetiden, og stadige nyheter fra AF om økt ventetid. Vi får stå sammen og oppmuntre hverandre ! Venteklem fra Helt enig med deg, vi må stå sammen i denne tiden:) Og vi satser på at dette ikke stemmer, men at det der i mot blir kortere ventetid......ikke sant... Ha en fin førjuls tid alle sammen:)))) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210467-colombianytt/#findComment-1531192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
latinomama Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 .....etter at jeg hadde hørt infoen fra Danadopt. Til sammenlikning har AF ikke eldre saker hos ICBF enn 2004, og AF har hatt et solid og godt samarbeid med ICBF gjennom mange år. Danmark har tradisjonelt sett formidlet flest barn fra Colombia gjennom de private institusjonene og har først nå i det siste oppfordret sine søkere til å gå gjennom ICBF. Sånn sett er de i startgropa sett i forhold til Norge. AF sier på ingen måte at Norge favoriseres i henhold til tildelinger, men vi som søkere skal være veldig klar over at det er de siste hentefamiliene som er de beste ambassadører, og at vi ikke er i noen særstilling, men blir vurdert i samme "klubb" som andre lands søkere. Jeg har vært klar over at det er viktig at vi som kommer og får barn i Colombia må vise takknemmelighet og respekt. I dag har jeg blitt enda mere bevisst på viktigheten av dette. Det betyr at når vi kommer til Colombia bør vi ta ut all den raushet, takknemmelighet og ydmykhet vi bare klarer. Vi må akseptere systemet slik det er og ikke uten noen omstendigheter prøve å gå utenom det systemet, bestikke dommere eller liknende (det har faktisk skjedd). Ikke klag og syt over lang og treg saksgang. De som jobber for oss gjør sitt beste. Vær positive, husk at det dere har ventet på er skjedd. Dere har blitt foreldre. Gi av dere selv, ros og skryt av mennesker som har hatt med barnet deres og gjøre. Lytt og følg de anbefalingene som blir gitt dere. Og ikke minst husk.....vær gode ambassadører for Norge. Neste gang kan det være dere som venter i køen bak og er avhengig av en positiv holdning til norske søkere. Forøvrig regner AF med omtrent det samme antallet barn neste år som i år, altså ca. 70 barn. Men dette er ingen garantier. Ventetiden kan snu, men den kan også øke. La oss håpe at den går nedover..... klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210467-colombianytt/#findComment-1532057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 .....etter at jeg hadde hørt infoen fra Danadopt. Til sammenlikning har AF ikke eldre saker hos ICBF enn 2004, og AF har hatt et solid og godt samarbeid med ICBF gjennom mange år. Danmark har tradisjonelt sett formidlet flest barn fra Colombia gjennom de private institusjonene og har først nå i det siste oppfordret sine søkere til å gå gjennom ICBF. Sånn sett er de i startgropa sett i forhold til Norge. AF sier på ingen måte at Norge favoriseres i henhold til tildelinger, men vi som søkere skal være veldig klar over at det er de siste hentefamiliene som er de beste ambassadører, og at vi ikke er i noen særstilling, men blir vurdert i samme "klubb" som andre lands søkere. Jeg har vært klar over at det er viktig at vi som kommer og får barn i Colombia må vise takknemmelighet og respekt. I dag har jeg blitt enda mere bevisst på viktigheten av dette. Det betyr at når vi kommer til Colombia bør vi ta ut all den raushet, takknemmelighet og ydmykhet vi bare klarer. Vi må akseptere systemet slik det er og ikke uten noen omstendigheter prøve å gå utenom det systemet, bestikke dommere eller liknende (det har faktisk skjedd). Ikke klag og syt over lang og treg saksgang. De som jobber for oss gjør sitt beste. Vær positive, husk at det dere har ventet på er skjedd. Dere har blitt foreldre. Gi av dere selv, ros og skryt av mennesker som har hatt med barnet deres og gjøre. Lytt og følg de anbefalingene som blir gitt dere. Og ikke minst husk.....vær gode ambassadører for Norge. Neste gang kan det være dere som venter i køen bak og er avhengig av en positiv holdning til norske søkere. Forøvrig regner AF med omtrent det samme antallet barn neste år som i år, altså ca. 70 barn. Men dette er ingen garantier. Ventetiden kan snu, men den kan også øke. La oss håpe at den går nedover..... klem fra AF tror på ca 70 barn til neste år også?? Det betyr jo at det kan bli laaaang ventetid for noen av oss som har distrikt i om at det er 37 nå som har distrikt - over halvparten av forventet formidling neste år..... Huff! Jeg forsøker å være optimisitisk og positiv, men har litt tungt for det for tiden, tydeligvis..... Men ellers er jeg veldig veldig enig i at man skal være positive og gode amabassadører når vi er i Colombia. Huske på at det ikke er Norge med brunost og full pakke. Og tenke på at selv om et opphold på 8 uker i Bogota kan virke lenge, så må en forsøke å tenke på hvor lang tid det kunne tatt hvis norske myndigheter skulle gjort tilsvarende ;-) Da vi var i Colombia fikk vi et godt råd om å nyte oppholdet. Kontaktpersonen sa at de som klaget og lengtet hjem, fikk de lengste oppholdene. Om det ikke nødvendigvsi stemmer, så får man i alle fall de tyngste og kjedeligste oppholdene ;-) Nei, alle som drar ned bør huske at de er abassadører i det distriktet (og overfor ICBF) for alle nordmenn, og at om man oppfører seg som en tufs, så går det ut over alle som venter her hjemme i Norge. Og det gjelder også når man kommer hjem - send oppfølgingsrapportene når dere skal! Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210467-colombianytt/#findComment-1532078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colombis Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 AF tror på ca 70 barn til neste år også?? Det betyr jo at det kan bli laaaang ventetid for noen av oss som har distrikt i om at det er 37 nå som har distrikt - over halvparten av forventet formidling neste år..... Huff! Jeg forsøker å være optimisitisk og positiv, men har litt tungt for det for tiden, tydeligvis..... Men ellers er jeg veldig veldig enig i at man skal være positive og gode amabassadører når vi er i Colombia. Huske på at det ikke er Norge med brunost og full pakke. Og tenke på at selv om et opphold på 8 uker i Bogota kan virke lenge, så må en forsøke å tenke på hvor lang tid det kunne tatt hvis norske myndigheter skulle gjort tilsvarende ;-) Da vi var i Colombia fikk vi et godt råd om å nyte oppholdet. Kontaktpersonen sa at de som klaget og lengtet hjem, fikk de lengste oppholdene. Om det ikke nødvendigvsi stemmer, så får man i alle fall de tyngste og kjedeligste oppholdene ;-) Nei, alle som drar ned bør huske at de er abassadører i det distriktet (og overfor ICBF) for alle nordmenn, og at om man oppfører seg som en tufs, så går det ut over alle som venter her hjemme i Norge. Og det gjelder også når man kommer hjem - send oppfølgingsrapportene når dere skal! Beste hilsen fra Hei Snø ! Forstår godt at det ikke går an å være optimistisk for tiden. Det får jo være grenser... Du har min største forståelse. Vi har bare hatt søkn. vår i Coombia i 8.2 mnd. Det som skremmer meg er hvor lenge må vi egentlig vente. Blir det ikke barn neste år heller ? Håper dere snart får det veldig etterlengta barnet i armene deres Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210467-colombianytt/#findComment-1532236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.