Gå til innhold

Jeg hørte noe forferdelig i dag!

Anbefalte innlegg

Gjest trultemor25

I dag kom jeg i snakk med en litt eldre dame, og hun skulle "belære" meg i barneoppdragelse. Hun fortalte at fra den dagen hun kom hjem med datteren sin fra sykehuset etter fødselen så la hun ungen for natta hvis den ikke sovna så lot hun ungen ligge å skrike hele natta!?!? Fra hun var nyfødt! Og dette var hun tydelig stolt av! Dette barnet er i dag 19 år gammelt og visstnok uten varige men, men jeg får så vondt! Jeg ble helt ødelagt av å snakke med den dama der. Det er jo tortur!! Stakkar stakkar! Jeg klarer ikke tenke på åssen det må ha foregått! Det er jo barnemisshandling av groveste sort!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210651-jeg-h%C3%B8rte-noe-forferdelig-i-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• carma

5

• keinstein

5

• jubalong70

4

• Åsemor

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest theoline

Tror det var litt av hvert innen barneoppdragelse før i tiden!

Søstra mi var hos en eldre dagmamma fra hun var noen måneder gammel, og en dag min mor skulle hente min da 5 måneder gamle datter, satt hun på potte, bundet fast i et bordben for at hun ikke skulle bikke...

Ikke akkurat etter DOLs retningslinjer, eller noen andre for den del...

Det forandrer seg fra generasjon til generasjon når det gjelder hvordan småbarn skal behandles.

Det som er forferdelig for oss var ofte det de ble anbefalt den gangen.

Der er ikke bare mødrene som 'finner på nye ting', det henger sammen med hva jordmødre og leger anbefaler etter som ny forskning klargjør at det vi har gjort til nå er helt galt. Da jeg fødte mine barn ble du sett på barnemishandler hvis du lot ungen sove på ryggen feks. Den kunne bli kvalt av sitt eget gulp. Jeg er vel omtrent like gammel som hun du nevnte. Vi lærte å legge babyen på magen. Nå blir du sett som en potensiell barnemorder hvis du legger babyen på magen, for nå h ar de funnet ut av mageleie faktisk var grunnen til alle de krybbedødsfalla vi hadde før.

Og det her med mating også. Før var det mat hver fjerde time, ferdig med det. Så skulle ungen bestemme. Og hver gang ble det lagt fram som det eneste rette.

Det er ikke lett å være mor til en nyfødt nei!

Gjest trultemor25

Søstra mi var hos en eldre dagmamma fra hun var noen måneder gammel, og en dag min mor skulle hente min da 5 måneder gamle datter, satt hun på potte, bundet fast i et bordben for at hun ikke skulle bikke...

Nei, stakkars.. Bundet fast i et bordben?? Nå har jeg hørt det og..

hehe... Hun ble vel ikke lenge hos den dagmammaen da?

Annonse

Gjest trultemor25

Det forandrer seg fra generasjon til generasjon når det gjelder hvordan småbarn skal behandles.

Det som er forferdelig for oss var ofte det de ble anbefalt den gangen.

Der er ikke bare mødrene som 'finner på nye ting', det henger sammen med hva jordmødre og leger anbefaler etter som ny forskning klargjør at det vi har gjort til nå er helt galt. Da jeg fødte mine barn ble du sett på barnemishandler hvis du lot ungen sove på ryggen feks. Den kunne bli kvalt av sitt eget gulp. Jeg er vel omtrent like gammel som hun du nevnte. Vi lærte å legge babyen på magen. Nå blir du sett som en potensiell barnemorder hvis du legger babyen på magen, for nå h ar de funnet ut av mageleie faktisk var grunnen til alle de krybbedødsfalla vi hadde før.

Og det her med mating også. Før var det mat hver fjerde time, ferdig med det. Så skulle ungen bestemme. Og hver gang ble det lagt fram som det eneste rette.

Det er ikke lett å være mor til en nyfødt nei!

Nei, det skal være sikkert og visst.!! Har hørt om mange, inkl min egen mor som mista melka si fordi hun skulle mate hver 4. time, ikke oftere, men døgnet rundt så jeg ble jo vekt om jeg sov. Økeperioder fantes ikke (for henne) og melka blei borte..

Stakkar!!

Ja, det er ille å høre på. Ungen har rom vegg i vegg med vårt soverom og vi våkner jo om natta fordi ungen ligger og vræler. Får liksom en blanding av å ha vondt av han og å bli irritert fordi vi ikke får sove.

Han er ikke baby, da... 1 1/2 år eller noe sånt, men likevel. Man må vel se til ungen når den hyler sånn i timesvis!?

Ja, det er ille å høre på. Ungen har rom vegg i vegg med vårt soverom og vi våkner jo om natta fordi ungen ligger og vræler. Får liksom en blanding av å ha vondt av han og å bli irritert fordi vi ikke får sove.

Han er ikke baby, da... 1 1/2 år eller noe sånt, men likevel. Man må vel se til ungen når den hyler sånn i timesvis!?

Jeg har sånne naboer jeg også. I perioder skriker den ungen (han må være over året nå) i over en time uten at jeg kan høre at de er inne hos ham i det hele tatt. Han ligger i rommet over soverommet mitt så jeg hører ham godt.

Eldre dame? Med barn på 19 år?

Hrmf. Aldri hørt så frekt.

Ikke at jeg har barn på 19 da, men jeg _kunne_ hatt.

*tusler fornærma ut herfra*

Hun kunne jo vært 46 da ungen ble født og ergo vært 65 nå, da begynner man å bli eldre vel?

Annonse

Nei, stakkars.. Bundet fast i et bordben?? Nå har jeg hørt det og..

Det foregår vel mer eller mindre i det skjulte, i dag også. Vet ikke om jeg har nevnt det her tidliger, men jeg jobbet i en barnehage tidlig på 90-tallet. Der satt de små barn fastbundet i bøylestol for at de skulle høre på juleevangeliet.

Barnehagen hadde utvidet kristen formålsparagraf. Men dog. De voksnes makt var uten tvil den dominerende.

Det foregår vel mer eller mindre i det skjulte, i dag også. Vet ikke om jeg har nevnt det her tidliger, men jeg jobbet i en barnehage tidlig på 90-tallet. Der satt de små barn fastbundet i bøylestol for at de skulle høre på juleevangeliet.

Barnehagen hadde utvidet kristen formålsparagraf. Men dog. De voksnes makt var uten tvil den dominerende.

Ungen min sitter spent fast til tripptrappen hver dag. Og spent fast i senga hver natt...

Men hun lider ikke av den grunn altså.

Ja formålet er viktig, noe helt annet hvis de skulle høre Askeladden.

Ja formålet er viktig, noe helt annet hvis de skulle høre Askeladden.

Da min bror var liten, holdt mor han i sele når hun var ute og gikk med han, akkurat som en hund.

Synd de har sluttet å selge slike idag, Da hadde vi fått slutt på alle rampen som løper fritt omkring og gjør rampestreker.

Da min bror var liten, holdt mor han i sele når hun var ute og gikk med han, akkurat som en hund.

Synd de har sluttet å selge slike idag, Da hadde vi fått slutt på alle rampen som løper fritt omkring og gjør rampestreker.

De selger det på barneutstyrsforretninger.

who knows?

I know.

Vet at det hadde vært verre for henne å falle ned i gulvet fra en meters høyde enn å sitte stille i en halvtime. Også vet jeg at det er bedre for henne å sove 12 timer om natta istedetfor 8 timer søvn og 4 timer rulle og reise seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...