Gå til innhold

Søsken krangel og adhd.....

Anbefalte innlegg

vet ikkje ka eg ska gjør...min datter på snart ni år har diagnosen ad/hd og tourettes.... Hun er så veldig stygg med sin lillesøster på seks år...hun sier masse stygge ting som...eg hater deg,du er stygg,eg skulle ønske du var død,eg skal drepa deg ,hun slår henne,hun stjeler fra henne osv...lillesøster går rundt og er redd for storesøster...og mammaen går rundt og ikkje vet ka hun skal gjøre.....Noen som har noen gode råd????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210701-s%C3%B8sken-krangel-og-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mamma'n hans

Dette lyder kjent! Var på julehandel med min tenåring i går - heldigvis, her i Oslo, var hovedoppslaget på Aftenposten Aften i går ADHD. Så jeg klarte å ta all banning, stygt språk, høyrøstethet, trusler og andre dumme måter å være sammen på, med godt humør - selv om det var folk omkring oss som snudde seg hele tida, selvsagt.

Det jeg har fått mest glede av som mor til adhd-barn - er kurs der vi går gjennom tiltak som kan ligne litt på dem du ser på Nannyhjelpen og slike programmer på tv. Rett og slett tiltak man lærer og så setter inn i familien, støttet av en terapaut. Så det beste er om du kan få tak i noe slikt der dere bor.

Veldig forenklet handler det om å sette opp små mål sammen med barnet - og å ha belønninger for det. Det fører til at barnet får en kortsiktig belønning for en bedre atferd på ett og ett område av gangen. Før du vet ordet av det, kan barnet - og dere andre - komme ut av en måte å oppføre dere på, ut av en ond sirkel. Barnet opplever i tillegg at det ved å velge, kan lykkes og det blir glede omkring det. Så kan man gå videre - du skal ikke belønne barnet for samme ting resten av livet - men belønning kan gjøre at man kommer seg ut av dårlige spor.

Så ta kontakt - om du bor i Oslo, har AMT (Ambulant miljøteam) slike kurs - jeg anbefaler. Om ikke annet, kan du eller deres behandlere ta kontakt med Oslo, f.eks., og søke råd der?

Lykke til i alle fall! Føler med deg! Og - håper dere får snudd trenden før barnet blir for stort til å tas under armen når det topper seg! Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...