Gå til innhold

Bruset- stemorsblomst og atopisk eksem


multi

Anbefalte innlegg

Hei og takk for svar tidligere.

Da spurte jeg

"Finnes det noen alternativ behandling som kan benyttes på spedbarn med atopisk eksem. Er det trygt å prøve homoøpati hvis de er allergiske (eggeallergi påvist).

Kan tilsetninsstoffene i homoøpatmedisinen utvikle forverre allergi ?

- Multi "

Og du svarte

"Hei Multi,

Noen barn med atopisk eksem mangler et enzym (delta-6-desaturase) i huden som gjør at den blir naturlig fet. Disse barna utvikler kronisk tørr hud når de er noen mnd gamle og må smøres svært ofte. Min erfaring fra helsestasjon er at de kan respondere godt på et tilskudd av GLA (gamma linoleic acid) som er en omega-6 fettsyre. Jeg anbefaler 3-4 kapsler daglig som kan klippes opp og innholdet blandes i maten. I tillegg kan barna få tilskudd av sink 10-20 mg daglig. Jeg ber foreldrene ta en pause med kortisonsalve og bruker salve fra stemorsblomst (fås i helsekost) i stedet for. Etter 2-3 uker sees en bedring i form av fetere og glattere hud hos enkelte og disse bør fortsette med tilskuddene. De som ikke merker forskjell bør slutte. Homøopatmedisin kan gi en forværring hvis barnet slutter med sine allergimedisiner og kremer. Dessuten opplever noen en såkalt "førstegangsforværring" ved at plagene blusser opp før de blir bedre. Hvis du går til homøopat så gå til en som har godkjent utdannelse og er medlem i et fagforbund. "

Vel, jentene er nå 7 måneder og

barnelegen min er litt skeptisk til å gi de tilskudd, men på eget initiativ begynte jeg med Tyrolersalve som jeg ser inneholder Stemorsblomstuttrekk. Den virker fantastislk. Hvis vi smør problemområdene en x pr dag trenger vi ikke lenger smøre med fuktighertskrem engang. Huden er mye finere enn med kombinasjon Mildison/Apobase. Hvordan syns du jeg skal forholde meg videre. Jentene er friske og sterke og bærer ikke noe preg av å være plaget av allergi/eksem.

Kan jeg bruke Tyrolersalva daglig over lengre tid? Tror du de kan utvikle allergier av å få tilskudd av omega-6, og hvordan stiller omega-5 i seg i forhold til advarslene mot å gi omega-3 direkte? Siden de allerede blir så fine av å bruke kun salva, er da da hensiktsmessig med GLA og sink ? Hva med videre homøpatbehandling ?

Og et lite spørsmål til slutt. Vi innfører nå en og en matvare

hver 14 dag. Men nå er huden så fin at jeg synes det er vanskelig å se forverring hvir det skulle oppstå. Er dette betenkelig ?

Det ble mange spørsmål, håper du kan svare på noen av dem.

Takker igjen for veldig nyttige råd tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset

Kjære multi.

Jeg er glad på dine vegne at du har fått hjelp og vil anbefale deg å bruke kun kremen hvis dette er tilstrekkelig. Noen ganger anbefaler jeg foreldre å bruke krem fra stemorsblomst og GLA tilskudd samtidig. Hvis man da smører kremen på kun halve kroppen kan man finne ut hva som virker best. Hvis hele kroppen blir bra så er kremen nok. I andre tilfeller blir kun den ene kroppshalvdelen bra og da er enten GLA tilskudd nok alene eller man må bruke en kombinasjon av krem og tilskudd. Det er ikke farlig å bruke dette over tid og jeg har anbefalt dette til barn på helsestasjon i nærmere 10 år.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...