Gå til innhold

Vil jeg få hjelp av den norske stat?

Anbefalte innlegg

Gjest hvis jeg flytter til Norge

Jeg bor i utlandet (Europa) med min samboer og vårt felles barn. (2 år) Forholdet skranter, men jeg håper vi får det til å funke igjen og at vi holder sammen.

Men HVIS vi skulle bli enige om å gå fra hverandre er det en mulighet for at jeg har lyst til å flytte hjem til Norge. (dette er selvsagt noe jeg og barnefaren eventuelt må bli enig om)

Mitt spørsmål er : Hvordan skal vi klare oss? Vil staten gi oss økonomisk støtte?

Jeg (og barnet) er norsk statsborger. Jeg har tidligere jobbet og betalt skatt i Norge, men har ikke bodd der de siste årene.

Jeg vil tro jeg likevel har noen rettigheter som norsk statsborger?

Og hva med sted å bo? Bil? Er det noen av dere alenemødre her inne som kan litt mer enn meg om støtteordningene som fins?

Som sagt, jeg håper det ikke skjer, men jeg synes uansett det er godt å ha litt info å støtte seg til.

Takk for hjelp:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211081-vil-jeg-f%C3%A5-hjelp-av-den-norske-stat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å være helt ærlig synes jeg spørsmålet ditt er litt på kanten... Særlig når du nevnte bil. Du forventer vel ikke at "den norske stat" skal stille en bil til din disposisjon?

Når det gjelder hvordan reglene er så skal jeg ikke uttale meg, for jeg har ikke vært i en slik situasjon. Men du bør ha den innstillingen at blir du alene med barnet ditt må du faktisk _jobbe_ for å tjene penger. Og det er det vel ikke noe galt med? Eller?

Arbeidsledighetstrygd eller sosialhjelp får du kanskje inntil du skaffer deg en jobb. Som sagt vet jeg ikke nøyaktig hvordan regelverket er.

Men friske oppegående mennesker skal ikke leve på statens regning i lengre tid. For hvem er "staten"? Jo det er menneskene rundt deg.

Hilsen en som tror vi er litt bortskjemt her i landet.

For å være helt ærlig synes jeg spørsmålet ditt er litt på kanten... Særlig når du nevnte bil. Du forventer vel ikke at "den norske stat" skal stille en bil til din disposisjon?

Når det gjelder hvordan reglene er så skal jeg ikke uttale meg, for jeg har ikke vært i en slik situasjon. Men du bør ha den innstillingen at blir du alene med barnet ditt må du faktisk _jobbe_ for å tjene penger. Og det er det vel ikke noe galt med? Eller?

Arbeidsledighetstrygd eller sosialhjelp får du kanskje inntil du skaffer deg en jobb. Som sagt vet jeg ikke nøyaktig hvordan regelverket er.

Men friske oppegående mennesker skal ikke leve på statens regning i lengre tid. For hvem er "staten"? Jo det er menneskene rundt deg.

Det kom 14 000 slike til landet her i år, så alene er hun ikke. Etter statistikken vil 2 av tre fremdeles være sosialklienter om tre år.

Jeg tror det avhenger av hvor lenge du har bodd i utlandet, og om du er medlem av folketrygdkontoret for utenlandssaker. Arbeidsledighetstrygd og overgangsstønad ol. tror jeg ikke du får siden du ikke har bodd i landet, det tar noen år å opparbeide seg nye rettigheter. Sosialstønad kan du søke om som alle andre, men det er ingen ting å belage seg på som inntekt. Det er ingen som gir deg bolig eller bil, men barnetrygd, bidrag fra faren og kanskje kontantstøtte vil du få.

Arbeidskontoret vil hjelpe med å finne jobb.

Sjekk med en gang om du og barnet faller inn under folketrygden, det er kjempeviktig hvis en av dere blir syke, også etter at du eventuelt har flyttet tilbake til Norge.

Jeg kan ikke se hun sier noe om bil?

Hun sier heller ikke noe om at hun ikke akter å jobbe. Om hun ikke har et sikkerhetsnett her i form av familie eller annet, er det klart hun kan trenge litt hjelp i starten.

Jeg kan ikke se hun sier noe om bil?

Hun sier heller ikke noe om at hun ikke akter å jobbe. Om hun ikke har et sikkerhetsnett her i form av familie eller annet, er det klart hun kan trenge litt hjelp i starten.

Jo, hun spør om bil mot slutten av innlegget

Annonse

Ser nå at hun også spør etter bil. Enig i at det er mer enn hun kan forvente å få hjelp til, med mindre det er spesielle behov.

Gjest hvis jeg fytter til Norge

Jeg forventer vel for faen ikke at du, lille collett, skal

skaffe meg en bil. Skulle ikke ha nevnt den jævla bilen. Du får

meg i dårlig humør.

Det kom 14 000 slike til landet her i år, så alene er hun ikke. Etter statistikken vil 2 av tre fremdeles være sosialklienter om tre år.

Slike? Slike hva da? Selvgode nordmenn er det beste jeg vet.

Jo, hun spør om bil mot slutten av innlegget

"Hun spør om bil mot slutten av innlegget".

Har det rabla for deg? Jeg ber vel ikke staten om bil! Gjør du deg dum?

Jeg gidder ikke be om mer hjelp her inne. Blir bare oppgitt over dere som automatisk tror jeg er en snylter som har tenkt å komme til fantastiske Norge og late meg.

Selvsagt skal jeg jobbe. Men helt i starten er det ikke å forakte med litt hjelp, er det vel?

Og at jeg kunne være så dum å nevne bil da... Burde visst at dere kom til å henge dere opp i det.

Gjest hvis jeg flytter..

Sosialklienter.

Vel, jeg er såvidt jeg vet ingen sosialklient og kommer ikke til å bli det. Jeg har høyere utdannelse og vil bruke den.

Så ikke vær bekymret for skattepengene dine du. Det beste hadde vært å slippe å betale hele skatten, ikke sant? Da kunne man bare sittet der på sin høye hest.

Annonse

"Hun spør om bil mot slutten av innlegget".

Har det rabla for deg? Jeg ber vel ikke staten om bil! Gjør du deg dum?

Jeg gidder ikke be om mer hjelp her inne. Blir bare oppgitt over dere som automatisk tror jeg er en snylter som har tenkt å komme til fantastiske Norge og late meg.

Selvsagt skal jeg jobbe. Men helt i starten er det ikke å forakte med litt hjelp, er det vel?

Og at jeg kunne være så dum å nevne bil da... Burde visst at dere kom til å henge dere opp i det.

Ikke ta alt i verste mening!!! Ingen grunn til å angripe MEG, vel :o) Jeg tror du må lese tråden bedre, jeg har verken sagt eller trodd at du ville ha blir fra staten! Det var bare Elextra som ikke så at du hadde nevnt bil. Og du spør om bil i innlegget, dvs. du spør OSS, ikke staten.

Jeg forventer vel for faen ikke at du, lille collett, skal

skaffe meg en bil. Skulle ikke ha nevnt den jævla bilen. Du får

meg i dårlig humør.

Jeg hadde tenkt å svare deg på det du spør om, du starter jo greit nok, takker på forhånd for hjelp osv., men snakk som hårsår type!!

Svarene du får er preget av at du har fokusert innlegget kun på hva du kan få, og ingen kan vel gjette om du har tenkt å jobbe eller ikke!! Les gjennom inneleggene dine før du sender dem, i stedet for å bli så himla fornærmet!!

For å være berettiget til overgangsstønad er hovedregelen at man må ha vært medlem i Folketrygden de siste 3 år.

Barnetrygd vil du kunne få, og da for et barn mer enn du faktisk har.

Barnebidrag vil du også kunne få (fra barnefaren- ellers forskutterer trygdekontoret.

Mulig at du også vil kunne få stønad til barnetilsyn.

Sosialstønad vil du være berettiget til hvis du ikke har noe som helst av midler i banken.

Bolig og bil må du påregne å ordne selv.

Noen kommuner har kriseboliger, men det er høyst midlertidig, og ikke noe å satse på.

Hei :)

Først så ville jeg ta en telefon til trygdekontoret. Forklar situasjonen og sannsynligvis så er de hjelpsomme med opplysninger.

Hør også om reglene for innkrevning av bidrag, siden faren til barna ikke er bosatt i norge.

Når du vet mer om hvor du står i det norske systemet, og om du enten har litt oppspart eller om du får nok stønad i begynnelsen så ville jeg ha gått på leilighetsjakt.

Noen annonserer leiligheter til leie (hvis du kan tenke deg å leie) på finn.no. Noen har bilder av leiligheten, andre ikke.

Mange ønsker depositum, men klarer du ikke å skaffe det så er det noen som aksepterer kommunal garanti.

Tror aetat har også nettsider der de annonserer ledige jobber. hmmm. mener å huske det. Finpuss CV'en og begynn å søke når det nærmer seg flyttingen, hvis du velger å flytte da :)

Uansett, så ønsker jeg deg lykke til uansett hva du velger å gjøre.

Syns det var unødvendig med svar som ikke bidrar med å hjelpe en person som tydelig er i en svært vanskelig livssituasjon og står ovenfor noen tøffe valg.

Syns ikke det er rart at hun spørr om hva hun har krav på, hun har omsorg for barn og vil være sikker på om hun greier å klare seg økonomisk.

Hvis hun har vært bosatt i utlandet en stund så vet hun sikkert ikke hva hun kan få hjelp til å skaffe ?...

Hei :)

Først så ville jeg ta en telefon til trygdekontoret. Forklar situasjonen og sannsynligvis så er de hjelpsomme med opplysninger.

Hør også om reglene for innkrevning av bidrag, siden faren til barna ikke er bosatt i norge.

Når du vet mer om hvor du står i det norske systemet, og om du enten har litt oppspart eller om du får nok stønad i begynnelsen så ville jeg ha gått på leilighetsjakt.

Noen annonserer leiligheter til leie (hvis du kan tenke deg å leie) på finn.no. Noen har bilder av leiligheten, andre ikke.

Mange ønsker depositum, men klarer du ikke å skaffe det så er det noen som aksepterer kommunal garanti.

Tror aetat har også nettsider der de annonserer ledige jobber. hmmm. mener å huske det. Finpuss CV'en og begynn å søke når det nærmer seg flyttingen, hvis du velger å flytte da :)

Uansett, så ønsker jeg deg lykke til uansett hva du velger å gjøre.

Syns det var unødvendig med svar som ikke bidrar med å hjelpe en person som tydelig er i en svært vanskelig livssituasjon og står ovenfor noen tøffe valg.

Syns ikke det er rart at hun spørr om hva hun har krav på, hun har omsorg for barn og vil være sikker på om hun greier å klare seg økonomisk.

Hvis hun har vært bosatt i utlandet en stund så vet hun sikkert ikke hva hun kan få hjelp til å skaffe ?...

Det er sjelden lov å finne ut av hva man kan ha rett på, med mindre man velger sine ord med ydmyk omhu ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...