Gå til innhold

Hvit dagmamma og skatt

Gjest dagmamma etter nyttår

Anbefalte innlegg

Gjest dagmamma etter nyttår

Jeg skal bli dagmamma nå på nytt fra jan, og fra feb.

Jeg vurderer å bli hvit.

MEN, er det noen hvite dagmammaer som kan fortelle meg sånn ca hva en må ut i skatt etter trygde avgiften og etter at de 850,- kr pr barn er trukket fra?

Jeg vil ha en inntekt på 9050 kr etter at de 850 er trekt pr barn, ( 3 stk) og før trydgekassa har tatt sitt.

Noen som kan gi meg et pekepinn?

Jeg har pløyet alle sider, men ingen pekepinn på hva skatte prosenten vi bli.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211907-hvit-dagmamma-og-skatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det egne skatteregler? Vil ikke det variere med hvilken skatteklasse du lignes i som hos andre lønnsmottagere?

allt jeg vet er at man betaler under 500 hvis en tjener under 6500 i mnd.

skatteklasser forsvinner vistnok, blir høyere minstefradrag hørte jeg.

Ligningskontoret har en egen brosjyre ang. dette.

Da vi brukte hvit dagmamma måtte vi ikke betale trydeavgift. Det er ca. 4 år siden.

Skatten avhenenger av hva du tjener og hvilke fradrag du har. (Private fradrag som renter osv.)

Foreldre til barna betaler ingenting.

Men alle arbeidstakere som betaler skatt må betale sin del til trygdekassen.

Vet ikke om det er forskjellig, men for dagmamma er det 7.8 %, men den er jo "innbakt" i skatte trekket.

Som næringsdrivende betaler du 10,7% trydeavgift på totalbeløpet. Totalbeløp minus/pluss evnt renter eller annet bekattes med 28% etter fribeløp(ca 30.000 for de fleste). Antar du ikke får toppskatt.

Det finnes beregningsprogram på nettet. www.skatteetaten.no har beregning for tidligere år men endringene for deg er ikke store.

Annonse

Foreldre til barna betaler ingenting.

Men alle arbeidstakere som betaler skatt må betale sin del til trygdekassen.

Vet ikke om det er forskjellig, men for dagmamma er det 7.8 %, men den er jo "innbakt" i skatte trekket.

Trodde det her var siktet til arbeidsgiveravgiften. Og det slipper man om man har hvit dagmamma.

Trygdeavgiften blir jo av de fleste bare regnet som skatt.

Som næringsdrivende betaler du 10,7% trydeavgift på totalbeløpet. Totalbeløp minus/pluss evnt renter eller annet bekattes med 28% etter fribeløp(ca 30.000 for de fleste). Antar du ikke får toppskatt.

Det finnes beregningsprogram på nettet. www.skatteetaten.no har beregning for tidligere år men endringene for deg er ikke store.

PÅ alle sidene jeg har lest om hvite dagmammaer og på skattesidene, skal dagmammaene betale kun 7.8% til trygdekassen.

Ingen arbeidsgiver avgift.

Og skatten skal trekkes etter at 850 kr er trekt fra pr barn for slitasje etc...

allt jeg vet er at man betaler under 500 hvis en tjener under 6500 i mnd.

skatteklasser forsvinner vistnok, blir høyere minstefradrag hørte jeg.

Minstefradrag gjelder lønnsinntekt.

De fleste blir lignet i klasse 1, selv om de er gift. Valg av klasse er automatisk det som gir lavest skatt.Klassefradraget forsvinner ikke i 2006.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...