Gjest prust Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Eldstejenta mi er 4,5 år og skal begynne på skolen høsten 2007. Hun går 60% i barnehage et lite stykke fra oss og trives vel forsåvidt greit der, men det er ingen der som hun kommer i klasse med. Heller ikke her i gata kjenner hun noen hun skal gå i klasse med. Hun har en litt vanskelig personlighet, med voldsomt temperament og er ofte det jeg kaller "en ufordragelig unge". Når hun er alene med meg eller faren, kan hun være som en engel, men som regel er jo en av de to andre i huset (snart to år, og 6,5), og da svarer hun surt ov tvert til både meg, faren og de to andre barna. Hun er vel kanskje typisk "midt-i-mellom" - og kan jo leke både med den eldste og den yngste innimellom - men det sliter mye på oss alle. På barnehagen har de ikke opplevd noe særlig av dette, ifølge avdelingsleder. Jeg har lurt på om det kunne være en idé å søke henne inn på en barnehage rett i nærheten her, slik at hun blir kjent med de hun kommer på skolen sammen med. Vi ønsker jo ikke at jenta vår skal oppfattes som sur og tverr på skolen... Det kan slå begge veier: Hun kan blomstre opp og få nye venner, venner hun kan ha i årene fremover, og da bli fort trygg på skolen, slik broren fort ble da han begynte i høst. Han hadde gått på samme barnehage som huhn går på, men kjente mange i gata fra før. Men - jeg er også redd for at den trygge plassen hun tross alt har - barnehagen sin - forsvinner for henne. Selv om hun ikke har noen bestevenner der, og selv om hun forteller lite derfra, er hun jo trygg på både barn og voksne der. Det at hun bytter barnehage kan jo føre til en forsterking av de "problemene" vi har med henne her hjemme. Hva synes dere? Har noen erfaring med å bytte barnehage siste året før skolen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211988-bytte-barnehage-siste-%C3%A5r-f%C3%B8r-skolen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Jeg har vel egentlig ikke noe svar, for jeg har motsatt "problem". Men dersom hun trives godt i barnehagen er det kanskje dumt å begynne på nytt for så igjen å begynne på nytt mht skolestart. Hva med å forsøke å få kontakt med de barna som bor i nabolaget istedet? Finnes det noe sted barna samles der dere bor? Dersom dere skulle bytte barnehage er det kanskje en idè å bytte så fort som mulig?Er barnet ditt av den typen som lett får kontakt med andre barn? Vi har som sagt et litt "motsatt" problem. Datteren vår går i barnehage i nabolaget og omtrent alle barna der skal gå på samme skole som også ligger i nabolaget. Vi ønsker at hun skal gå på Steinerskolen og den ligger et lite stykke unna. Dersom hun begynner der fikk jeg et tips; å straks klasselistene var ferdig å undersøke hvor de andre barna bor så man kanskje kan være tidlig ute med å få kontakt. Nå er vårt hjem et samlingspunkt for barna i nabolaget og jenta vår er veldig sosial og får lett venner så jeg tror nok ikke det blir et problem hvis hun begynner på en annen skole, men jeg tenker jo på hva som er mest "pedagogisk" for henne - en skole vi virkelig ønsker for henne og mener er best for henne, eller en skole i nærmiljøet der alle vennene skal gå. Vanskelig. Tror jeg hadde prøvd å bli litt kjent med barna rundt dere hvis det er mulig, men nå vet jo ikke jeg hvordan dere bor. Her vi bor er det masse barn og mange lekeplasser hvor barna samles og foreldre blir kjent, så det hjelper jo en del. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211988-bytte-barnehage-siste-%C3%A5r-f%C3%B8r-skolen/#findComment-1546556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 29. desember 2005 Del Skrevet 29. desember 2005 Jeg har vel egentlig ikke noe svar, for jeg har motsatt "problem". Men dersom hun trives godt i barnehagen er det kanskje dumt å begynne på nytt for så igjen å begynne på nytt mht skolestart. Hva med å forsøke å få kontakt med de barna som bor i nabolaget istedet? Finnes det noe sted barna samles der dere bor? Dersom dere skulle bytte barnehage er det kanskje en idè å bytte så fort som mulig?Er barnet ditt av den typen som lett får kontakt med andre barn? Vi har som sagt et litt "motsatt" problem. Datteren vår går i barnehage i nabolaget og omtrent alle barna der skal gå på samme skole som også ligger i nabolaget. Vi ønsker at hun skal gå på Steinerskolen og den ligger et lite stykke unna. Dersom hun begynner der fikk jeg et tips; å straks klasselistene var ferdig å undersøke hvor de andre barna bor så man kanskje kan være tidlig ute med å få kontakt. Nå er vårt hjem et samlingspunkt for barna i nabolaget og jenta vår er veldig sosial og får lett venner så jeg tror nok ikke det blir et problem hvis hun begynner på en annen skole, men jeg tenker jo på hva som er mest "pedagogisk" for henne - en skole vi virkelig ønsker for henne og mener er best for henne, eller en skole i nærmiljøet der alle vennene skal gå. Vanskelig. Tror jeg hadde prøvd å bli litt kjent med barna rundt dere hvis det er mulig, men nå vet jo ikke jeg hvordan dere bor. Her vi bor er det masse barn og mange lekeplasser hvor barna samles og foreldre blir kjent, så det hjelper jo en del. Vi bor også slik til med mange tette hus med barnefamilier, flere lekeplasser og trygt område i forhold til trafikk. Hun leker mye med ei jente som er ett år yngre, som går i samme barnehage og med to søstre som er hhv ett år eldre og ett år yngre enn henne. Det er fire jenter i gata i samme årskull - men den ene går på privatskole, den andre har så forskjellig barnehagerytme i forhold til henne at de egentlig aldri er blitt kjent og de to siste (tvillinger) har full barnehage og de leker sjelden ute. SÅ hun kjenner disse jentene lite. I tillegg er nabogutten like gammel, men de leker lite sammen og går i forskjellig barnehage. Hun er ikke så sosial - hun liker å bestemme og herje litt, og det er jo ikke alltid så populært. Hun er vedlig sjenert og forsiktig når hun er på ukjente steder og i forhold til ukjene mennesker, men på de hun er trygg hos, virker hun veldig tøff... Jeg er så i tvil! Hvis jeg spør avdelingsleder, vil hun sikkert si at hun ikke burde nytte barnehage... Hvis jeg spør styrer på den andre barnehagen, vil hun sikkert si at det er lurt å bli kjent før skolen begynner... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211988-bytte-barnehage-siste-%C3%A5r-f%C3%B8r-skolen/#findComment-1546611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Min yngste gutt byttet barnehage et år før skolestart. Han strevde litt med å komme inn i den etablerte guttegjengen der, men trivdes fra første dag. Jeg likte og den barnehagen, ble faktisk en flott erfaring for både han og meg. Da han begynte på skolen kom han i klasse med fler fra sin barnehage, om vi ikke hadde byttet ville han ikke kjent noen ved skolestart. Dette kan selvsagt slå ut på flere måter, men for oss var det en fin erfaring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211988-bytte-barnehage-siste-%C3%A5r-f%C3%B8r-skolen/#findComment-1546703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gladiol Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Jeg har også et barn som skal begynne på skolen høsten 2007 og som går i en annen barnehage enn det som ville vært normalt i forhold til avstand. Jeg kommer til å bytte barnehage nå siste året for at han kan bli kjent med de han skal gå på skole med. Håper han kommer til å trives like godt der som i den barnehagen han er i nå. Må legge til at skole/barnehage er et oppvekstsenter og holder til i samme bygg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211988-bytte-barnehage-siste-%C3%A5r-f%C3%B8r-skolen/#findComment-1546705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Vi byttet ikke barnehage, men passet på å koble guttungen med et par gutter vi visste skulle begynne på skoolen hans det siste barnehageåret deres. Dermed var han trygg på disse guttene ved skolestart i høst. Det er ikke disse guttene han leiker med nå, han har funnet andre bestevenner som er mer like ham selv, men jeg tror det var fint for ham å ikke være blant bare ukjente når skolen begynte. Stjerneutsagnet kom 2. dag på SFO "Det er kjempelurt å begynne på skolen etter barnehagen, mamma, for da blir man kjent med så mange! Tenk om man bare skulle fortsatt i barnehagen, da hadde man ikke blitt kjent med _noen_ da!" Lillesøstra kommer vi til å flytte over i den nærmeste bhg nå neste høst, hun begynner på skolen i 2008. (hun blir allikevel "pensjonist" i familiebhg og må bytte) Kan dere ikke kontakte f.eks tvillingene, og prøve å få jentene til å bli litt kjent nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211988-bytte-barnehage-siste-%C3%A5r-f%C3%B8r-skolen/#findComment-1546829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Tror ikke jeg hadde brydd meg om å bytte når barnehagen ellers fungerer greit. Det blir jo to overganger i stedet for en. De blir kjent med klassekompisene uansett. Men jeg har ikke så sterke meninger om dette. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211988-bytte-barnehage-siste-%C3%A5r-f%C3%B8r-skolen/#findComment-1547095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Vi har hatt litt samme dilemma i år. Jenta vår går i barnhage i en annen kommune enn den hun skal begynne på skole i. Jeg fant ut at det ikke var større forskjell på på bli kjent med nye barn siste året i barnehage enn første året i skolen. Vi kjenner flere ansikter til barn som hun begynner sammen med, men hun er bare sammen med eldre skole jenter her i gata. Jeg tror likevel den sosiale biten kommer til å gå like bra som førsteklassing som det hadde gått om hun først hadde byttet barnehage for ett år og så begynt på skolen året etter. Så jeg hadde nok ikke byttet dersom alt fungerer bra i barnehagen hun går i, og det til og med er barn i gata som er kjente for henne og skal begynne på skolen på likt. Da hadde jeg heller fått barnehagen til å jobbe mer aktivt med den sosiale biten som du nevner hun sliter med og koblet henne på barn hun begynner på skolen med. Mye kan også skje siste året i barnehagen, når eldre barn slutter og nye lekegrupper dannes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211988-bytte-barnehage-siste-%C3%A5r-f%C3%B8r-skolen/#findComment-1547374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. desember 2005 Del Skrevet 30. desember 2005 Vi har hatt litt samme dilemma i år. Jenta vår går i barnhage i en annen kommune enn den hun skal begynne på skole i. Jeg fant ut at det ikke var større forskjell på på bli kjent med nye barn siste året i barnehage enn første året i skolen. Vi kjenner flere ansikter til barn som hun begynner sammen med, men hun er bare sammen med eldre skole jenter her i gata. Jeg tror likevel den sosiale biten kommer til å gå like bra som førsteklassing som det hadde gått om hun først hadde byttet barnehage for ett år og så begynt på skolen året etter. Så jeg hadde nok ikke byttet dersom alt fungerer bra i barnehagen hun går i, og det til og med er barn i gata som er kjente for henne og skal begynne på skolen på likt. Da hadde jeg heller fått barnehagen til å jobbe mer aktivt med den sosiale biten som du nevner hun sliter med og koblet henne på barn hun begynner på skolen med. Mye kan også skje siste året i barnehagen, når eldre barn slutter og nye lekegrupper dannes. Takk for svar. Mannen min og jeg snakket om dete igjen nå i kveld, og vi heller nok mot det du sier - å la henne fortsette der hun er. Hvis vi i tillegg går aktiv inn for å bli kjent med de i gata som hun skal begynne på skolen med, går det forhåpentligvis bra med skolestart. Håper virkelig hun utvikler seg positivt neste halvannet år. Jeg blir så sliten av alltid å høre "NEI!" når jeg foreslår noe, selv om det er noe jeg vet hun liker. Men hun var som en prinsesse da hun fikk være med pappaen i butikken i kveld, bare hun, uten søsken :-) Nå ligger hun og sover sammen med storebroren i senga hans... De er rare... Jeg forstår meg ikke på henne. Hun får så mye negativ oppmerksomhet når hun er så sur og tverr og uberegnelig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/211988-bytte-barnehage-siste-%C3%A5r-f%C3%B8r-skolen/#findComment-1547670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.