Gå til innhold

Trenger råd - fort

Anbefalte innlegg

Gjest Stakkars liten

Sønnen min på 22 mnd.har vært plaga med diarré de siste tre dagene, og hadde i tillegg veldig hovne mandler pga.en forkjølelse. Vi var til legen pga.forkjølelsen hans. Men pga.at han sikkert har vært kvalm og hatt vondt i halsen samtidig, har han ikke spist på 4 døgn... I dag er han nok skikkelig kvalm, for han har kastet opp 3 ganger, bare slim og den dovne colaen han har hatti seg. Vet det er mye diarré og omgangsyke som går i området her, så regner med det er det som plager ham.

Men jeg blir bekymra nå, siden han ikke spiser, og jeg kan se på ham at han blir tynnere i ansiktet... huff, er redd for at han skal bli tynn og svak... Han vil ikke ha noen form for mat, hverken yoghurt eller kjeks eller brødskive eller middag, ikke yndlingsmaten sin en gang...

Er det bare å vente til det går over? Eller har noen av dere kloke dolere noen gode kjerringråd for å få i gutten noe mat? Vet dere om det er "farlig" å gå stort lenger uten mat?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212055-trenger-r%C3%A5d-fort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjør forskjellig frukt, isbiter og litt eplejuice i en blender, topp det med litt farris. Det pleier som regel å gli ned for syke barn her i huset og voksne også. Det blir jo litt sånn slush lignende og det pleier å være stas.

Ellers kan du jo ta bare eplejuice og farris også, en fin blanding som binder magen litt. Jeg tar med frisk frukt for litt ekstra næring.

Gjest stakkars liten

Kjør forskjellig frukt, isbiter og litt eplejuice i en blender, topp det med litt farris. Det pleier som regel å gli ned for syke barn her i huset og voksne også. Det blir jo litt sånn slush lignende og det pleier å være stas.

Ellers kan du jo ta bare eplejuice og farris også, en fin blanding som binder magen litt. Jeg tar med frisk frukt for litt ekstra næring.

Takk for svar! Farris og juice glir ned ja, og vi har også prøvd med litt solbærtoddy nå, etter svigermors annbefaling. Så noe næring får han i seg, men har altså ikke spist fast føde på 4 døgn. Skal prøve ut slushvarianten din jeg!

Gjest stakkars liten

Det store spørsmålet er: drikker han??? Han bør få i seg 4-5 dl minst i løpet av et døgn. Blir det mindre enn det over flere døgn, må han legges inn for å få væske. Små barn tåler dårligere å bli dehydrert.

Takk for svar! Ja, han drikker! Og det er derfor jeg ikke har tatt ham med til legen pga.at han ikke spiser. Han drikker mer enn han pleier, så det er tydelig at han føler seg tørst! Drikker både vann med honning, solbærtoddy (litt), eplejuive, bonaqua med sitronsmak, dau cola og vanlig vann. Så han får i seg både veske, sukker og salt og noe ekstra næring fra honning og solbærekstrakt.

Er det ingen grunn til å være bekymra for at han ikke spiser fast føde?

Takk for svar! Farris og juice glir ned ja, og vi har også prøvd med litt solbærtoddy nå, etter svigermors annbefaling. Så noe næring får han i seg, men har altså ikke spist fast føde på 4 døgn. Skal prøve ut slushvarianten din jeg!

Bare koselig, og det er som regel ikke noe å stresse etter om han drikker mye og ikke er helt apatisk. Jeg ville ventet med lege til over helgen om han ikke blir veldig mye værre.

God bedring!

Annonse

Takk for svar! Ja, han drikker! Og det er derfor jeg ikke har tatt ham med til legen pga.at han ikke spiser. Han drikker mer enn han pleier, så det er tydelig at han føler seg tørst! Drikker både vann med honning, solbærtoddy (litt), eplejuive, bonaqua med sitronsmak, dau cola og vanlig vann. Så han får i seg både veske, sukker og salt og noe ekstra næring fra honning og solbærekstrakt.

Er det ingen grunn til å være bekymra for at han ikke spiser fast føde?

Ingen grunn til å bekymre seg for at han ikke spiser hvis han er en vanlig sunn unge. Var akkurat hos legen med min egen lille (16mnd), og da jeg sa at han ikke spiser noen ting, var svaret: "Det får så være, bare han får i seg nok væske".Unger spiser mindre når de er syke og tar det igjen når de blir friske igjen :o)

God bedring!

Ingen grunn til å bekymre seg for at han ikke spiser hvis han er en vanlig sunn unge. Var akkurat hos legen med min egen lille (16mnd), og da jeg sa at han ikke spiser noen ting, var svaret: "Det får så være, bare han får i seg nok væske".Unger spiser mindre når de er syke og tar det igjen når de blir friske igjen :o)

God bedring!

Så lenge han drikker bra skal du ikke bekymre deg så mye. En lege sa til meg en gang at når barnet ikke spiser, brukes energien til å bli frisk. Når man spiser må det mye energi til å fordøye maten. God bedring!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...