Gå til innhold

Heldigvis snart hverdag

Anbefalte innlegg

Gjest martelise

Synes det er litt slitsomt med juleferie. Vi går her og trakker oppå hverandre, to voksne og to barn. Toåringen har ferie fra dagmamma, og er nokså krevende - mye trass, noe som fører til kjefting og misforståelser.

Babyen på 5 mnd er enklere, men krever jo også sitt. Har ennå ikke fått leggerutiner på henne, så hun er oppe til vi legger oss ...

Kjenner meg ikke som en særlig god mor, skulle ønske jeg kunne være mer tålmodig med toåringen, først og fremst.

Får dårlig samvittighet for å si det, men det skal bli godt å få ham hos dagmamma igjen. Er jo så glad i den vesle knotten, men ganske ofte blir ting helt feil ...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212084-heldigvis-snart-hverdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det forundrer meg mer og mer at foreldre så vidt klarer en juleferie med barna hjemme sammen med seg (bare litt over ei uke..).

Mine storkoser seg, og det gjør vi foreldre også. Gleder meg til hver skoleferie, og da har mellomste også alltid fri fra b.hg (50%-plass).

Jeg kan og bli sliten innimellom, men det er jo sånn det er å ha barn.

Gjest blomsterløk

Vi synes det er _så_ deilig å være hjemme sammen alle 4. Vi storkoser oss alle sammen.

Leker og koser oss både inne og ute.

Må også si som nitni, er veldig overrasket over at noen synes det er så slitsomt å ha ferie sammen med barna sine.

Vår julefeiring har vært over all forventning, vi har kost oss mer enn på lenge alle sammen. Så jeg syns det er litt trist å høre at det bare har vært pes for dere.

Kan hende toåringen syns han får litt lite oppmerksomhet og derfor blir litt "umulig"? Kanskje dere skal ta dere litt ekstra av ham og gjøre noe ekstra alene med ham en av dere. Så kan den andre være hjemme med babyen mens de andre er på tur, leker ute eller inne med ham alene. Nå vet jo ikke jeg hva dere gjør og jeg vet at det til tider er slitsomt med en baby som sover dårlig og en aktiv toåring. Kanskje det er lurt å minne seg på at han bare er to år og han trenger mammaen og pappaen sin minst like mye som babyen.

Annonse

Ikke mye krangling og stress hos oss heldigvis. Men sykdom tærer på krefter og humør.Og ungene (de to yngste) gleder seg til å treffe venner igjen på skolen. Så derfor ser jeg også frem til hverdagen, uten sykdom da ...

Jeg henger meg på den.

Husker den tredje jula til jenta. Hun var masse syk med forkjølelse, feber og ørebetennelse. I tillegg var jeg alene med henne.

Det var slitsomt, og Gud så glad jeg var den dagen jeg kunne levere henne i barnehagen igjen.

Gjest Blir bare så trist til sinns av slik lesning

Vi synes det er _så_ deilig å være hjemme sammen alle 4. Vi storkoser oss alle sammen.

Leker og koser oss både inne og ute.

Må også si som nitni, er veldig overrasket over at noen synes det er så slitsomt å ha ferie sammen med barna sine.

Enig med deg. Synest det høres helt tragisk ut når foreldre ikke takler ei uke fri med barna sine. Og at en toåring i utganspunktet er plassert hos dagmamma når mamma går hjemme på heltid kan jeg bare aldri forstå... Hadde det vært et par korte dager, på barnets premisser, i barnehagen (for å få leke med andre etc) så hadde det vært noe annet..

Vi er vel snart så vant til at andre tar seg av barna våre at vi blir totalt utslitt når vi får dem selv noen dager. At man blir utmattet av sykdom skjønner jeg, men ikke med en frisk toåring. Dere er vel to voksne og kunne sørget for å ta dere ekstra av toåringen i denne tiden. At den ene av dere er med ut på aketurer etc mens den andre er inne med babyen.

Barn er ikke i veien. De er _på_ vei.

Gjest martelise

Det forundrer meg mer og mer at foreldre så vidt klarer en juleferie med barna hjemme sammen med seg (bare litt over ei uke..).

Mine storkoser seg, og det gjør vi foreldre også. Gleder meg til hver skoleferie, og da har mellomste også alltid fri fra b.hg (50%-plass).

Jeg kan og bli sliten innimellom, men det er jo sånn det er å ha barn.

Angrer på at jeg skrev innlegget. Ser at det er lite forståelse, og tydeligvis meg det er noe galt med. Og JA, jeg koser meg med toåringen, og NEI, han har ikke vondt av å gå hos dagmamma. Det er mitt valg som jeg ikke gidder forsvare.

Angrer på at jeg skrev innlegget. Ser at det er lite forståelse, og tydeligvis meg det er noe galt med. Og JA, jeg koser meg med toåringen, og NEI, han har ikke vondt av å gå hos dagmamma. Det er mitt valg som jeg ikke gidder forsvare.

Du behøver ikke ha dårlig samvittighet. Alle har lov å bli sliten. Å ha barn kan være slitsomt, alt avhenger av hvor mye eller lite avlastning man har.

Det er ikke deg det er noe feil med. Hadde vi småbarnsmødre ikke hatt behov for tilsynsordninger for barna våre, hadde da heller aldri barnehager og dagmamma ordninger eksistert.

Jeg er glad våre politikere har kommet så langt at de har innsett det, om ikke andre har skjønt det i samme grad.

Godt Nyttår!*

Nei huff, ikke angre. Jeg skjønner akkurat hva du mener og det inntrykket jeg har fra rundt om kring er at slett ikke alle _elsker_ å være hjemme med ungene over lengre tid.

Det kommer selvfølgelig an på mange ting om det klaffer, både mor og barns gemytt, omgivelser/nettverk etc etc.

Og slik det virker på noen så var det så mye bedre før da man var hjemme med ungene hele tiden. De jeg kjenner fra "før", min besteforeldregenerasjon, kan fortelle at det i stor grad slett ikke var slik. Riktignok var de hjemme, men de hadde jo i stor grad ikke tid til ungene. Det var å pelle seg ut og finne på noe selv, eller stå i lekegrind. Ikke akkurat superidyllisk.

Annonse

Min erfaring er at det hjelper utrolig dersom man kommer seg ut av leiligheten.

Sånn rolig, innendørs familieidyll som avbildes i ukebladene, har jeg opplevd i forsvinnende liten grad med unger i toårsalderen.

Men husk at en gang vil du tenke på disse årene som den deilige perioden da barna var små, som gikk så altfor fort :-|

Gjest martelise

Min erfaring er at det hjelper utrolig dersom man kommer seg ut av leiligheten.

Sånn rolig, innendørs familieidyll som avbildes i ukebladene, har jeg opplevd i forsvinnende liten grad med unger i toårsalderen.

Men husk at en gang vil du tenke på disse årene som den deilige perioden da barna var små, som gikk så altfor fort :-|

Enig, men mor i huset har vært småsjuk og ikke hatt særlig lyst å gå ut. Var bedre i dag, så vi kom oss ut alle sammen, og det hjelper på humøret for alle.

Vel, jeg tror ikke jeg skal kommentere flere innlegg.

Gjest er det virkelig så slitsomt da

Du behøver ikke ha dårlig samvittighet. Alle har lov å bli sliten. Å ha barn kan være slitsomt, alt avhenger av hvor mye eller lite avlastning man har.

Det er ikke deg det er noe feil med. Hadde vi småbarnsmødre ikke hatt behov for tilsynsordninger for barna våre, hadde da heller aldri barnehager og dagmamma ordninger eksistert.

Jeg er glad våre politikere har kommet så langt at de har innsett det, om ikke andre har skjønt det i samme grad.

Godt Nyttår!*

He he... tilsynsordninger finnes vel først og fremst som et alternativ for foreldre når foreldre selv ikke kan ta seg av barna sine, som f.eks når man jobber. Ikke fordi vi skal ha et sted å sende ungene våre så vi slipper å bli så slitne..

Klart det er slitsomt å være småbarnsforeldre, men jeg tror mange syter alt for mye. Vi skal ikke veldig lenge tilbake i tid før det var langt mer slitsomt å ha barn. I dag er alt lettvint, men barna krever selvsagt tida vår. Synest man det er for voldsomt så bør man kanskje tenke seg om før man får barn. Man kan rett og slett ikke fortsette sitt gamle liv etter å ha fått barn i hus. Ikke en light-versjon av det en gang..

Gjest Zuleika

I morgen er det hverdag igjen og det er de fleste av oss glade for uansett små barn eller ikke. Det å bli sliten i din situasjon er mere vanlig enn ikke. Familieidyll kan vi lese om i ukebladene, men det blir ikke idyllisk hvis vi ikke har det slitsomt innimellom. En toåring trenger rutiner og mye aktivitet. Når du har en baby å ta deg av så blir ikke det lett. Dette vet alle som har hatt barn med så kort mellomrom. Jeg er over småbarnstiden for lengst, men jeg blir glad når festnettene og nøkkelklikket utover nettene kommer til å bli bare i helgene;) For ikke å snakke om å våkne og sjekke om alle er i sengene sine siden jeg ikke har hørt mange nok nøkkelklikk;) Hver tid har sin sjarm og sine ulemper.

Gjest printa

He he... tilsynsordninger finnes vel først og fremst som et alternativ for foreldre når foreldre selv ikke kan ta seg av barna sine, som f.eks når man jobber. Ikke fordi vi skal ha et sted å sende ungene våre så vi slipper å bli så slitne..

Klart det er slitsomt å være småbarnsforeldre, men jeg tror mange syter alt for mye. Vi skal ikke veldig lenge tilbake i tid før det var langt mer slitsomt å ha barn. I dag er alt lettvint, men barna krever selvsagt tida vår. Synest man det er for voldsomt så bør man kanskje tenke seg om før man får barn. Man kan rett og slett ikke fortsette sitt gamle liv etter å ha fått barn i hus. Ikke en light-versjon av det en gang..

"He he... tilsynsordninger finnes vel først og fremst som et alternativ for foreldre når foreldre selv ikke kan ta seg av barna sine, som f.eks når man jobber. Ikke fordi vi skal ha et sted å sende ungene våre så vi slipper å bli så slitne.."

Du har nok missforstått barnehagens funksjon, om du tror det bare er for de foreldre som behøver tilsyn fordi de er i jobb.

Barnehagen har også som funksjon å ivareta barnas behov i et samfunn i sterk forandring som vil gjelde i lang tid fremover.

Bla påvirker barnehagens oppgaver også de barna som vokser opp sammen med begge sine foreldre i et hjem med et eller flere barn. Mangel på lekekamerater og trygge steder å leke i hjem og nærmiljø gjør det nødvendig å finne andre alternativer til tidligere generasjoners lek rundt husene hjemme.

Mange barn opplever endringer i familiesituasjon. Dette krever en innsats fra barnehagen overfor de barna som opplever slike overganger. Flytting og skilsmisse er eksempel på omstilling i barnas livsvilkår som har konsekvenser for barnehagen. Mange barn behøver omsorg og hjelp til å forholde seg til vonde og vanskelige opplevelser og følelser i slike situasjoner.

Likestilling mellom kjønnene er en målsetning for dagens samfunn. Barnehagen har en viktig oppgave i å formidle at begge kjønn er like godt kvalifisert for ulike oppgaver.

Yrkesdeltakelse blant kvinner er blitt stadig mer synlig trekk ved småbarnsforeldres situasjon. Dagens unge mødre gir klart uttrykk for at de ønsker å kombinere familieliv og yrkesdeltagelse. Et mangelfullt barnehagetilbud kan føre til at mange barn har et uregelmessig eller skiftende tilsyn når foreldre arbeider.

Barnehagen bidrar til å gi foreldre en stabil og god omsorg for barna i deres arbeidstid og til å tilrettelegge pedagogiske tilbud som er tilpasset foreldrenes ulike behov for oppholdstid for barna.

Arbeidsledighet er også et stort problem for noen småbarnsforeldre. Foreløpig er det lite kunnskap om langtidsvirkningen for barna ved foreldrenes arbeidsledighet. Likevel må barnehagen hele tiden tilpasse seg slike endringer i arbeids –og familielivet. For foreldre som er arbeidsledig kan et barnehagetilbud deler av dagen gi dem anledning til å søke nytt arbeid mens barna er i trygge og kjente omgivelser.

Noen barn opplever også omsorgssvikt. For disse barna er barnehagen helt spesielt viktig. Ikke minst vil barnehagens funksjon som forebyggende barnevern få økt betydning.

"Klart det er slitsomt å være småbarnsforeldre, men jeg tror mange syter alt for mye. Vi skal ikke veldig lenge tilbake i tid før det var langt mer slitsomt å ha barn."

Samfunnet har endret seg, og det har også oppvekstvilkårene for barn gjort. Vi bør se lengre enn til vår egen navle når vi uttaler at alt for mange "syter".

Barnehagen representerer et kompletterende miljø i forhold til hjemmet. Med barnehagen blir perspektivet utvidet, barna kan få nye opplevelser og foreldrene få hjelp og støtte i det de opplever som vanskelig i oppdragelsen og egen livssituasjon.

"I dag er alt lettvint". Dette er en svært subjektiv uttalelse, og viser at du ikke har reflektert over at andre mennesker kan være i en situasjon der de faktisk behøver hjelp og støtte. Og denne hjelpen og støtten finnes, i og med at vi i dagens Norge er så heldig å ha et godt utviklet barnehagetilbud.

"Synest man det er for voldsomt så bør man kanskje tenke seg om før man får barn"

Mange har kanskje tenkt seg både vel og lenge om før man fikk barn, men allikevel gikk ikke samlivet eller ekteskapet så bra. - Jeg syns ikke vi skal påføre disse foreldrene større samvittighetskval enn de allerede har. De fleste gjør så godt de kan.

Barnehagen er et tilbud som alle foreldre kan benytte seg av. Selv om barnehagetilbudet ikke alltid er like godt utbygd, og har de åpningstider som tilsvarer alle foreldres behov.

Noen foreldre kan også ha behov for et barnehagetibud i jula, og på sommeren, men slik er det dessverre ikke.

Enig! Her er jule og nyttårshelg ruinert av virus sykdom hos alle 5, 2 store og 3 små.feberkrampe på 2 åringen med legevaktbesøk. Ustanselig oppkast og diare, nå er til og med babyen på 7 mnd syk med 39 i feber. Mamma'n er gså syk, men kan selvsagt ikke legge seg nedpå et sekund!

Huff!

*Selvmedlidende.*

Gjest Elextra

Skjønner deg godt!

Har selv to år mellom mine små, og første året var veldig slitsomt. Vanskelig å få til kos når man har en baby som krever det aller meste av tiden, og samtidig en toåring som vil ha full oppmerksomhet. Tviler på at de som snakker om idylliske, avslappende, koselige romjulsdager har barn i denne alderen.

Mine små er nå litt eldre, og alt går meget bedre! Og i de romjulsdagene vi har hatt fri har vi faktisk kost oss veldig :-).

Men enig med Laban - man må komme seg ut, går det flere timer etter frokost uten aktivitet kan det nok bli noe ampert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...