Gå til innhold

hva kostet deres bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest mirakel*2?

jeg leste litt om frieri lenger nede. Nå har jeg og samboeren vært forlovet i noen år, og vi har lyst å gjennomføre bryllupet snart. Hvor mye koster det egentlig? Vet det er veldig forskjellig, men hva kostet deres og hvor stort var det. Det er surt at det er penger som skal stoppe oss. Vil ikke ha et bryllup der vi må spare både her og der. Vi har stor slekt og mange venner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212222-hva-kostet-deres-bryllup/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vårt bryllup (for 6,5 år siden) kostet oss ca. 60-70.000,-. Mor betalte maten (360,- pr. kuvert) og far betalte vinen (husker ikke hvor mye det ble).

Kjolen min kostet 10.000,- med sløret.

Mannen min leide sitt antrekk.

Vi hadde 58 gjester til middag.

Vi bodde på hotell bryllupsnatta, men dro ikke på bryllupsreise (jeg var 5 mnd på vei med storesøster).

Vi leide musikken (to gutter som spilte). Jeg kjente han ene og fikk det ganske billig (5000,-).

Jeg laget invitasjoner, menyer og bordkort selv.

Blomsterbukett, borddekorasjoner og kirkeblomster kjøpte vi, men av kjente og fikk det billig også - husker ikke prisen nå.

Gjest girasol

Vi hadde hagebryllup med koldtbord på svalgangen :-) I hagen til mormor, så lokalet var gratis. En del folk hjalp oss med mat til spleiselag, som frukt, potetsalat, brus, spekemat. Og flere spytta i med penger (foreldre, besteforeldre etc.) Vi hadde alkoholfritt. Vi lånte høytalerannlegg av menigheten til et søskenbarn av meg, gratis det og. Jeg og noen kusiner plukka markblomster og pynte både kirka og huset/hagen. Så vi brukte ikke penger på det heller. Jeg gifta meg i bundad, så brukte ikke penger på kjole og slør, og mannen min fikk dress av faren sin. Vi brukte ikke penger på transport, men en kompis av oss møtte opp med firebirden sin og kjørte oss fra kirka til lokalet. Gratis. Folk bakte kaker til oss. Jeg laga alle invitasjonene sjøl.

Alt i alt tror jeg vi brukte 6000kr.på hele festen.

Sånn kan det også gjøres ;-) Fokuset vårt var på festen, feiringen og det å kunne samle venner og familie, fokuset var ikke på det ultimate fjonge/eksklusive/stive... men derimot på det uformelle. Vi fikk mange tilbakemeldinger på at festen vår var den mest avslappa festen folk hadde vært med på. Da var målet vårt nådd :-)

Sier ikke at dette er en bedre måte å gjøre det på enn de som velger å ha et mer tradisjonellt (og dyrt) bryllup. Folk må gjøre det det hjertet sier!

Lykke til! Det er bra å være gift, jeg angrer ikke på de siste 9 årene i mitt liv!

M.v.h.

Annonse

Gjest Bryllupsarrangør

Nå er det 16 år siden vi giftet oss, såde summene det da var er ikke sammenlignbart med priser i dag.

I sommer holdt vi bryllup for noen venner av oss. Vi hadde oksestek + is og jordbær til dessert. Kaker ble laget av venner, også den 5 etg store bryllupskaken.

Venner serverte, ellers var kirke, fotograf og prest på dugnad!

Brudeparet betalte brudekjole, blomster og hotell.

Ca 80 gjester + 20 ekstra til kaffen.

Vår andel ble ca 5000 kr. Brudeparet betalte ca 8000 kr ( kjole, blomster og hotell).

Vi hadde et lite bryllup med 16 voksne og 3 barn. Når jeg trekker fra salg av kjole o.l etter bryllupet, så betalte vi like under 11000 kr (Jeg solgte til og med brudebuketten og blomstene vi hadde i bryllupet:) Kjøpte nemlig nydelige silkeblomster på en nettside fra amerika).

(Penger vi fikk i gave og bryllupsreise er ikke tatt med).

Interessant spørsmål!

Vi kommer helt sikkert til å ha et lavbudsjettsbryllup, så jeg håper på noen fine svar. ;)

kommer til å koste nermere 100 000...........

Men jeg går på skole og er gravid, så jeg har bestilt folk til å fikse det meste. Heldigvis ;)

For 9 år siden kostet vårt bryllup ca. 60 000,-.

Vi hadde ca. 80 gjester til middag og ca. 10 ekstra til kaffe. 3-retters middag på ei kro, resten av festen på et samfunnshus. Fikk sydd kjole, mannen min leide antrekk. Kakene ble bakt på dugnad, alt annet betalte vi for sjøl.

MEN. Vi fikk jo masse gaver, bare middagsservicet og sølvet var verdt over 60 000,-. Så tenker man kynisk og bare penger, så "tjente" vi på bryllupet.

Det går fint an å lage lavkostnadsbryllup, men da må man kanskje heller ikke forvente å få så mange gaver, og slik sett går det kanskje opp i opp?

Man kan la være å ha selskap, det er lov å bare gifte seg i kirka/hos byfogden uten å ha verken gjester eller selskap. Eller man kan ha lite selskap. Eller dugnadsselskap, der gjestene tar med mat/kaker. Eller man kan ta en pris pr. person og samtidig si at man ikke vil ha gaver. Jeg har vært med på alle varianter, og alt har vært vellykket.

Og forresten - ingen er skilte enda!

Annonse

Vi hadde budsjett på 80.000,- men kom litt under det.

Dette var inkludert lokaler (i Oslo), treretters til 80 gjester, kokk og serveringshjelp, 20 kaffegjester ekstra, kaffegreier og børst etterpå, musikk og hele pakka. Eneste som ikke er medregna var kjolen min, som jeg betalte sjøl.

Dette er ca 8 år sida.

Gjest alt etter som du gjør det til selv.

Er det mulig?? Hvordan fikk du til det?? Ertesuppe??

Neida.

Vi leide et samfunnshus (fra torsdag til søndag), ei venninne av mamma er kokk, så hun stod for matlagingen, meny var svinestek og hjemmelaget karamellpudding, vår nærbutikk fikk handlelisten et par måneder i forkant, slik at de plukket når de forskjellige varene var på tilbud. Selve kjøttet kjøpte vi direkte fra slakteri (svigerforeldrene mine var bønder på den tiden), nattmat var ertesuppe og hjemmebakte rundstykker. Drikke til maten var øl, vin og tomtebrygg.

Bryllupskaken fikk vi av ei venninne av meg, tre etg., de andre kakene ble bakt av venninner av mamma og svigermor.

Brudekjolen fikk jeg låne av ei venninne, så den betalte jeg kun rens for.

Sprit .... hmmmm der var vi rimelig "kriminelle", for 9 år siden var det ikke farlig å kjøpe kannesprit, så 10 liter klarte seg.

Vi var ikke til fotografen, har flinke fotografer i familien, så vi tok bildene privat, har laget en fin album selv.

Så det går an å få til billige bryllup hvis du legger endel egeninnsats inn i det.

Gjest *sparkle*

Vårt kostet rett under 100.000 kr. Da sparte vi ikke på noe, og gjorde akkuratt som vi hadde lyst til.

Vi var 70 gjester til middag og så kom det 20 kaffegjester senere, tre retters middag og fri bar.

Men vi var også veldig hedige og hadde foreldre og svigerforeldre som betalte en tredjedel hver, ellers hadde vi nok måtte finne måter å spare inn på.

*skjems* Det kostet faktisk ca 100.000 med smitt og smule.

Fotograf 7.500

Kjole 7.000

Slør, sko og undertøy 3.000

Bukett 2.000

Blomster ellers ca 1.000

Frisør og sminke til meg og forlover 2.500

Kaker (kransekake og 3 etg bryllupskake) 2.500

Hotell 1.000 (masse rabatter)

Middag til ca 75 stk (tre retter) 30.000

Drikkevarer (fri vin/brus/øl til maten, fri øl og brus i baren, 2 drikkebonger sprit til hver) 35.000

Stedet vi leide var ferdig pyntet, fantastisk mat ble laget og servert + rydding inkludert i mat- og drikkeprisene.

Gidder faktisk ikke regne sammen dette her. Deprimerende lesning! Gøy var det heldigvis.

Neida.

Vi leide et samfunnshus (fra torsdag til søndag), ei venninne av mamma er kokk, så hun stod for matlagingen, meny var svinestek og hjemmelaget karamellpudding, vår nærbutikk fikk handlelisten et par måneder i forkant, slik at de plukket når de forskjellige varene var på tilbud. Selve kjøttet kjøpte vi direkte fra slakteri (svigerforeldrene mine var bønder på den tiden), nattmat var ertesuppe og hjemmebakte rundstykker. Drikke til maten var øl, vin og tomtebrygg.

Bryllupskaken fikk vi av ei venninne av meg, tre etg., de andre kakene ble bakt av venninner av mamma og svigermor.

Brudekjolen fikk jeg låne av ei venninne, så den betalte jeg kun rens for.

Sprit .... hmmmm der var vi rimelig "kriminelle", for 9 år siden var det ikke farlig å kjøpe kannesprit, så 10 liter klarte seg.

Vi var ikke til fotografen, har flinke fotografer i familien, så vi tok bildene privat, har laget en fin album selv.

Så det går an å få til billige bryllup hvis du legger endel egeninnsats inn i det.

Jeg hadde aldri i verden servert hjemmebrent i bryllupet mitt. Koste hva det koste vil! ;)

Gjest alt etter som du gjør det til selv.

Jeg hadde aldri i verden servert hjemmebrent i bryllupet mitt. Koste hva det koste vil! ;)

Det var ikke hjemmebrent, det var smuglersprit. Ikke sikkert det gjør noen forskjell i synet ditt, men hjemmebrent for meg er dårlig hjemmelaget sprit som det oser gjær av :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...