Gå til innhold

Ville dere sendt 2-åringen i barnehagen...

Anbefalte innlegg

Gjest stakkars liten

... om han hadde hatt diarré om natta, og ikke ville spise frokost, annet enn 2 skjeier med grøt og en skjei med yoghurt?

Allmenntilstanden er det ingenting å si på, ei heller humøret. Han var svært lykkelig og forventningsfull til bhg.i dag da han vokna!

Det kan legges til at han har vært "sånn " i snart en uke nå... men humøret og energien er det ingenting å klage på... og han lengta sånn etter å leke med andre barn!

Jeg sendte ham i barnehagen litt seinere enn vanlig, etter å ha vurdert formen hans, og gav dem beskjed i barnehagen om at magen hans er noe i ulage, og at han bør drikke mye for det er ikke sikkert han spiser. Men sitter her og lurer på om det var dumt å gjøre det...??

Fortsetter under...

Hos oss skal de være symptomfrie etter diaré i et døgn før de kan sendes i bhg, men det er klart at det er vanskelig for personalet å sjekke - spesielt nå etter ferien. Vi har sendt barna i bhg etter diaré kvelden før dersom de generelt er i veldig bra form - og de ikke hadde diaré eller ble sendt hjem fra bhg dagen før. Ikke lov og fy på lanken for oss, men vi har nå gjort det likevel. Hos oss har vi vært heldige, og det har alltid vært forbigående, dvs, ikke mer diaré i bhg.

Gjest tenk over hva det kan bety for andre

Reglene i barnehagen "vår" er at de må holdes hjemme i et døgn etter oppkast/diare.

Og håper jo at foreldre har såpass vett at de overholder den regelen. Ikke særlig ok å få smitte overført bare fordi folk ikke gidder å ta sine forholdsregler.

For enkelte kan det faktisk bety svært mye å få smitte hjem, spesielt når man har svært syke mennesker hjemme, blant annet med kreft. Da skal det ikke mye smitte til for at det skal bli krise.

Gjest printa

Reglene i barnehagen "vår" er at de må holdes hjemme i et døgn etter oppkast/diare.

Og håper jo at foreldre har såpass vett at de overholder den regelen. Ikke særlig ok å få smitte overført bare fordi folk ikke gidder å ta sine forholdsregler.

For enkelte kan det faktisk bety svært mye å få smitte hjem, spesielt når man har svært syke mennesker hjemme, blant annet med kreft. Da skal det ikke mye smitte til for at det skal bli krise.

Om det er såpass "krise" - har barnehagen også et ansvar ved å informere hvor viktig det er å ta slike forhåndsregler.

Barnehager har en tendens til å overdrive, og dra det vel langt i å skremme foreldre fra å sende barna sine i barnehagen, syns jeg.

I "vår" barnehage er det forskjell på diare og løs avføring.

Annonse

Nei, jeg hadde ikke gjort det, sånt smitter så innmari lett andre så jeg ville holdt mine hjemme.

Og når han heller ikke spiser noe særlig er muligheten stor for at han blir fort sliten og kanskje dårligere igjen til natten.

Jeg holder de heller hjemme en dag for mye, det er kjedelig når de er en dag i bhg også må være hjemme igjen et par dager etterpå fordi de egentlig ikke var friske nok.

Gjest tenk over hva det kan bety for andre

Om det er såpass "krise" - har barnehagen også et ansvar ved å informere hvor viktig det er å ta slike forhåndsregler.

Barnehager har en tendens til å overdrive, og dra det vel langt i å skremme foreldre fra å sende barna sine i barnehagen, syns jeg.

I "vår" barnehage er det forskjell på diare og løs avføring.

Nå gjelder dette heldigvis ikke meg, men en nær bekjent.

Og barnehagen har gitt klare instrukser, gjentatte ganger. Men det hjelper ikke stort.

Hun opplever ofte at foreldre leverer ungene i barnehagen kun timer etter diare/oppkast. Så det er ofte hun som må ta barnet ut av barnehagen, fordi foreldre driter i reglene. Og hun må jo passe på at hennes kreftsyke mann skal få minst mulig smitte. Og det er nok ikke bare bare, å skulle ha barnet hjemme samtidig som hun også steller for mannen sin.

Gjest stakkars liten

Takk for svar.

Jeg ville aldri ha levert barnet mitt i barnehagen kun timer etter oppkast/diaré. I dette tilfellet dreier det seg om en svært energisk unge som det ikke feiler noe, annet enn etterdønninger etter en magevirus i jula. Dette viruset har ført til løs mage og liten matlyst, og er nå på 6.dagen. Jeg tviler sterkt på at at han er smittebærer.

Min tvil handler om hvorvidt det var bra for ham å gå i barnehagen når han har spist såpass lite. Men jeg vet han spiser langt mer i bhg.er han gjør hjemme, det er mye mere stas, så mitt håp er at han gjør nettopp det, spiser godt til lunsj, og etterpå sover han i 2 timer som regel. Etter det igjen har jeg planer om å hente ham, i 14.30-tida.

M.a.o.får han drøye 2 timer med lek med de andre barna inne/ute først på dagen, deretter en artig lunsj med de andre barna, og så hvile seg godt og lenge før jeg henter ham hjem til en avslappende ettermiddag.

Gjest printa

Nå gjelder dette heldigvis ikke meg, men en nær bekjent.

Og barnehagen har gitt klare instrukser, gjentatte ganger. Men det hjelper ikke stort.

Hun opplever ofte at foreldre leverer ungene i barnehagen kun timer etter diare/oppkast. Så det er ofte hun som må ta barnet ut av barnehagen, fordi foreldre driter i reglene. Og hun må jo passe på at hennes kreftsyke mann skal få minst mulig smitte. Og det er nok ikke bare bare, å skulle ha barnet hjemme samtidig som hun også steller for mannen sin.

Ja, du har nok helt rett. Noen foreldre tar mindre hensyn, enn andre. De sender barna sine i barnehagen selv om de er åpenbart syke, før de drar.

Min erfaring er at barnehager er veldig flinke til å si fra, når nok er nok. Enkelte ganger, kanskje litt for raske.

I fjor vinter fikk alle barna i barnehagen inkl.jenta mivannkopper. Etter tre uker var hun helt kvitt symptomer.

Glad og fornøyd gikk vi i barnehagen, endelig frisk. Allikevel fikk hun ikke være der fordi personalet anså det for å være smittefarlig siden hun enda hadde to blemmer inni hånda, som ikke hadde grodd, skikkelig.

Sånn firkantethet irriterer meg. I tillegg fikk jeg beskjed om å forlate barnehagen, mens mange andre foreldre sto og hørte på. De andre foreldrene fikk også anledning til å uttale seg, noe som var enda mer provoserende i en ellers presset situasjon.

Vel, nok om det. Vi overlevde det også. Må bare ta opp igjen et fag på de studiene jeg holder på med.

I høst fikk vi tilbud om en annen barnehageplass. Vi syns det var fint, fordi den ligger nærmere bostedet vårt. I den nye barnehagen, har de en helt annen praksis. De er mer åpen, hjelpsom, og er det noe, står de alltid på pletten og gir en hjelpende hånd.

I tillegg trives jenta mi bra. Hun kan si "før sa barna at jeg var en bæsj" - "nå sier de at de liker meg".

Jeg tror min trivsel og kommunikasjon med personalet, er avgjørende for jenta sin trivsel også. Personalet der har tilogmed sett når jeg har vært dødssliten. Noe den andre barnehagen, aldri bemerket. Ikke bra å se sliten ut, ikke det jeg mener, men det har noe med at andre ser meg, slik jeg er, og personalet ser ut til å ha en genuin interesse for meg som foreldre, i motsetning til personalet i den andre barnehagen.

Nå har jeg skrevet meg bort fra det jeg egentlig skulle si, også!

Det jeg mener er at ting kan sies så forskjellig, og oppfattes så forskjellig. Fordi vi er så forskjellige mennesker. Og de reglene som lages i en barnehage, er ofte ikke uttalt (klargjort for foreldrene). Noenganger er det slik at kun personalet skjønner reglene, og da oppstår det ofte missforståelser (et kommunikasjonsproblem)for når og hvor grensen for sykdom går.

Gjest chinamom

Barn med diarre og oppkast skal ikke sendes i barnehagen av hensyn til de andre barna og de ansatte - og ikke minst - barnehagen er ikke det beste stedet for en liten med dårlig mage. Da trenger de også en "timeout" med kos og ro.

Dersom diarreen ikke går over bør du sjekke det med lege - kan og være noe han/hun spiser...

Lykke til!

Annonse

Gjest stakkars liten

Takk for alle svar. Ja jeg er fortsatt slettes ikke sikker på avgjørelsen min fra i dag morges... har hatt elitt dårlig samvittighet hele dagen, helst for den mulige smittefaren... men jeg sa fra i barnehagen, og de sa ingenting om at han ikke fikk komme, de kunne jo spurt litt mer de og, hvis de hadde hatt et ønske om å ikke ta imot ham? Da jeg fortalte at han hadde vært sjuk mesteparten av romjula, sa barnehagepersonalet bare at ja det er mye rart som går om dagen... og fortalte om noen av de barna som også hadde vært syke... og de har ikke ringt meg i dag...

Men jeg er som sagt ikke helt trygg på situasjonen, og særlig ikke ettersom flesteparten av dere ikke ville sendt ungen i bhg...

Ja, ja, bare 1 time igjen nå så skal jeg hente ham, så får jeg snakke med dem i bhg.og høre om praksisen.

Her på DOL ser jeg stadig at folk sier at man skal holde unger med diaré hjemme et døgn.

Jeg spurte i barnehagen vår, og de har ikke noe spesielt regime i forhold til dette. Foreldrene vurderer om barnets almenntilstand er god nok til at barnet kan være i barnehagen, fikk jeg til svar.

Gjest stakkars liten

Her på DOL ser jeg stadig at folk sier at man skal holde unger med diaré hjemme et døgn.

Jeg spurte i barnehagen vår, og de har ikke noe spesielt regime i forhold til dette. Foreldrene vurderer om barnets almenntilstand er god nok til at barnet kan være i barnehagen, fikk jeg til svar.

Ja, nå er vi vel hjemme igjen, og ungen har klart seg bra hele dagen, vært energisk og hatt godt humør. Det eneste aberet er at han ikke spiste noe :-(

Jeg snakka også med bhg.om hvilken praksis de fører når det gjelder denne typen sykdom, og da fikk jeg til svar at så lenge ungen er i god allmenntilstand, er det bare å komme. De vurderte også avføringen hans til løs, ikke diaré.

Så det er godt å høre fra dem som har passa ungen min i dag at min vurdering fra i dag morges var riktig!

Ja, nå er vi vel hjemme igjen, og ungen har klart seg bra hele dagen, vært energisk og hatt godt humør. Det eneste aberet er at han ikke spiste noe :-(

Jeg snakka også med bhg.om hvilken praksis de fører når det gjelder denne typen sykdom, og da fikk jeg til svar at så lenge ungen er i god allmenntilstand, er det bare å komme. De vurderte også avføringen hans til løs, ikke diaré.

Så det er godt å høre fra dem som har passa ungen min i dag at min vurdering fra i dag morges var riktig!

Så bra at han har hatt det fint! Prøv å kutt ut melk i noen dager, så blir det nok skikk på magen igjen :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...