Gå til innhold

Bleieslutt - noen tips? To og et halvt år

Anbefalte innlegg

Gjest Bleiemamma

Det går litt opp og ned hvor interessert jenta mi på litt over 2,5 år er i å slutte med bleie/gå på do.

Hun tisset på do for første gang i sommer, altså et halvt år siden. Stort sett har hun etter dette sittet på do en gang pr dag, hjemme/i barnehagen. Aldri gjort annet enn å tisse i do.

I det siste har hun vært mindre interessert i å sitte på do. Før syns hun også det var stas å gå litt med truse, men det er det en stund siden hun har giddet. Jeg stresser ikke med dette, hun er fortsatt såpass liten.

Men kunne godt tenke meg noen gode tips. Hadde jammen vært godt å få henne tørr innen sommeren, da har hun blitt tre år også...

Er hun for liten til skjema med klistrestjerner som belønning?

Andre tips?

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke stresset så mye med det og har heller ikke noen gode tips (vi slet litt selv med dette).

Når eldste jenta vår skulle bli tre år på sommeren) begynte vi for allvor. Var så mye enklere da hun bare hadde en liten truse og skjørt, enn med strømpebukse, bukse etc..

Den sommeren kom det veldig naturlig for henne. Hjalp også veldig at hun begynte i stor barnehage hvor det ble en rutine da alle barna gikk på do bestemte tider før samlingstund, før de skulle ut etc. Men det å gjøre større ting måtte vi vente enda lengre med.

Jeg hadde ikke stresset så mye med det og har heller ikke noen gode tips (vi slet litt selv med dette).

Når eldste jenta vår skulle bli tre år på sommeren) begynte vi for allvor. Var så mye enklere da hun bare hadde en liten truse og skjørt, enn med strømpebukse, bukse etc..

Den sommeren kom det veldig naturlig for henne. Hjalp også veldig at hun begynte i stor barnehage hvor det ble en rutine da alle barna gikk på do bestemte tider før samlingstund, før de skulle ut etc. Men det å gjøre større ting måtte vi vente enda lengre med.

Ville ventet til varmere tider hvis hun ikke selv tar initiativet før den tid. Det går ofte lettere og fortere hvis hun er motivert.

Begge jentene mine sluttet med bleier da de var nettopp fyllt 2 år. Storesøster i desember og lillesøster i mars.

Vi bare tok av bleia en dag og hadde på truse. Så tok vi foreldre kontroll over dobesøkene. Dvs. det var faste dobesøk når de sto opp, etter hvert måltid og før vi gikk ut. Før leggetid gikk de også på do, før nattbleia ble satt på. (Storesøster brukte nattbleie i 6 mnd etter at hun ble tørr. Lillesøster i 2 mnd.)

I tillegg til de faste tidene ble de satt på do hvis vi så tegn til at de var tissetrengte.

De første dagene hadde vi et par uhell, men da tok vi ungen opp og satte henne på do. Vi ble selvsagt ikke sinte, sa bare "Uff da, kom så tisser vi resten på do!"

Uhellet tørket jeg opp etter at de hadde vært på do. Som regel kom det en del tiss da også nemlig.

Hver gang de tisset eller bæsjet på do den første tiden fikk de massevis av ros. Og da mener jeg massevis!!!

Storesøster brukte vel 3 dager før uhellene var uhyre sjeldne. Lillesøster omtrent 1 uke.

Vi har ikke hatt noe problemer med å gjøre dette, og jentene har blitt fort flinke til selv å ta kontroll over når de skulle på do.

Cluet tror jeg er at man som voksen er tilstede og tar ansvar den første tiden. Ganske fort vil barnet selv forstå, og selv si i fra når de er tissetrengte (eller bæsjetrengte).

...den evige natteravn...

Vent til sommeren, det er mye lettere når de har lite klær på seg. Barnet vil også slippe mange nederlag med våte klær.

Skulle barnet selv finne ut at hun vil slutte og være motivert bør dere selvfølgelig følge opp.

Hun viser interesse og det er jo positivt :o)

Jeg syns bare du skal oppfordre henne til å gå på do innimellom nå så lenge hun er villig til det, men ellers la det hele bero. Som de andre sier så er det mer praktisk med bleieslutt når det er varmere i været og man ikke trenger å ha så mye klær på. Dessuten vil en 4-5 måneder til gjøre at hun er ytterligere mer moden og har lettere for å klare bleiesluttten.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...