Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vår datter som fyller 3 år 04.01 er livredd for snø. Vi bor i Fredrikstad og snøen kommer og går, men nå ligger den. Hun begynner å gråte når vi skal ut og vil kun sitte i vogn eller bli båret. Jeg har prøvd å la henne gå litt: tårene triller og hun ønsker seg tilbake i vogna eller bli båret. Virker som om hun er redd snø i seg selv og at det skal være glatt. - Hvordan skal vi gå frem? Har hørt at man ikke skal presse dem for hardt, men dersom hun får bestemme så tror jeg hun vil sitte i vognen til evig tid. Det var lignende tendenser i fjor, men da gikk det seg litt til etter hvert. Virker verre i år.Vi kan ikke erindre spesielle situasjoner som kan ha gjort henne redd for snø eller is.Gode råd tas i mot med takk.

Fortsetter under...

Jeg synes ikke dere skal la henne få sitte i vognen hele tiden.

Hva med å gå tur på veien der det er brøytet. Dere går sammen og snakker om alt mulig rart dere ser - også snøen.

Dere kan også sitte ved en snøkant og kanskje lage snøballer (hvis snøen er kram).

For all del, ikke herj i snøen med henne - enda.

Ikke tving henne til å gå på glatt is eller der det er masse snø.

Prøv å la henne gå ute litt hver dag slik at hun venner seg til det.

Dere som foreldre må være veldig trygge og ikke synes synd på henne. Snøen er ikke farlig, det må dere la henne føle at dere mener.

Ikke bli sint heller.

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er ikke greit å være redd for snø i Norge, selv om en bor Fredrikstad der snøen vel er noe ustabil. Jeg tror ikke dere skal engste dere, med tid og tålmodighet vil barnet tolere og glede seg over snøen, men hun trenger tid til å venne seg til den. Ikke press slik at hun blir skremt, forsøk i vise barnet hvordan du gleder seg over og bruker snøen, evt.la barnet se andre barn leke i snøen og vise glede over den, f. eks i en barnepark ellere barnehage.Snakk med barnet om snø, les en bok som er hyggelig og med morsomme bilder osv.Det er mange måter å gjøre snøen" barnevennlig" og akseptabel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...