Gå til innhold

Anstrengelsesastma


rup

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en datter (13 år) som går aktivt på langrenn. Denne høsten har hun utviklet anstrengelsesastma (store pusteproblemer etter 5-10 minutter ved hard trening eller konkurranse).1) Hun har fått en medisin som heter Bricanyl. Noen har fortalt meg at denne inneholder cortison. Er dette bra?2) Vi har siden tidlig i sommer hatt en liten hannkatt i huset (og som min datter setter stor pris på). Er dette tilrådelig? Kan dette være årsaken til astmaproblemene? Vi har bestilt time for allergitest. Bør vi uansett utfall av testen kvitte oss med katten eller er det greit hvis testen er negativ? PS! Jeg (far) har kun pollenallergi og søsken med mer alvorlige allergier inkl mat og dyreallergier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Bricanyl er ikke et kortisonprparat, men en såkalt B2-stimulator som åpner lufteveiene. Helt vanlig i bruk mot astmaanfall. Typiske bivirkninger ses gjerne i oppstarten, og forsvinner etter noen ukers bruk; hjertebank, skjelvinger, hodepine.

2. Spørs hvor lenge du må vente på time hos spesialist. Høres ut som din datter kun har symptomer når hun trener, og ikke når hun er hjemme med katten? Uansett - mens dere venter på time, unngå at hun trener hardt i kulda! Er det kaldere enn kanskje 8 minus - bør hun ta det med ro og ikke konkurrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Bare en liten ting: Hvis din datter er aktiv utøver og bruker slike medisiner, anbefaler jeg at du leser litt på antidoping sine sider, særlig denne: http://www.antidoping.no/t2.asp?p=61017

Viktig at dere søker om fritak for henne, slik at hun ikke havner i trøbbel.

Takk for input. Jeg skal snarest søke om fritak. Tar det lang tid å få dette godkjent? - datteren ønsker å prøve seg på skirenn til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antidoping

Takk for input. Jeg skal snarest søke om fritak. Tar det lang tid å få dette godkjent? - datteren ønsker å prøve seg på skirenn til helga.

Nei, det er stort sett veldig fort gjort. Og sannsynligheten for at hun blir dopingtestet akkurat nå i helga er jo ikke så stor, da.

Ta kontakt med ditt nærmeste antidoping-kontor på telefonen og forhør deg litt.

Lykke til med idrettskarrieren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-rup.

Er man allergiker, f.eks. reagerer på katt og har katt i huset, så er sjangsene ganske store for anstrengelses- astma kan utvikles. Dvs. allergien medfører en såkalt uspesifikk overømfintlighet i luftveiene. Når hun så anstrenger seg kraftig vil den kalde luften være en tilstrekkelig tilleggsfaktor som kan gi en reaksjon i bronkiene. Dette oppleves som pustebesvær, ofte med hoste, sliming osv.

Det er viktig at det gjøres en allergitesting. Hvis hun ikke er allergiker, kan gjerne katten forbli hos dere.

Bricanyl inneholder ikke kortison.

Men hvis hun får påvist en såkalt bronkial hyperreaktivitet (overømfintlighet), er det nettopp inhalasjonskortison som er mest effektivt (flutide eller pulmicort). Små doser av dette , selv over lang tid har vi ingen motforestillinger til. De fleste som har disse problemene om vinteren, selv om man ikke er allergiker, greier seg uten noen form for medisiner i sommerhalvåret.

Fint at dere skal til en allergi/astma lege. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...