Gå til innhold

Meningsløst

Anbefalte innlegg

Gjest Jordnær

Det er jo egentlig ganske meningsløst å skrive her. Men man forsøker alle kanaler som finnes...

Etter at de hadde stukket med Skopolamin, så var det bare for meg å forsøke å holde meg våken så lenge som mulig. Etterhvert måtte jeg støtte meg inntil veggen. Enda litt senere klarte jeg heller ikke å holde meg på beina. Jeg sank stadig lengre ned mot gulvet. Da gulvet var nådd, reiste jeg meg opp igjen. Det var da jeg tenkte at ungdommens intervalltreninger på løpebanen hjalp meg. Jeg presset meg opp igjen. Jeg forsøkte å gå litt på gulvet, men måtte fint se til å komme meg bort til veggen. Etter å ha gjort sånn et par ganger var det lite håp, da var det bare å krype bort til madrassen. Og sovne der. Mot sin vilje. Og bare vente på at det samme skulle skje neste kveld. Ja, dette er psykiatrisk tvangsbehandling i Norge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jordnær

Fy søren!

Hvorfor gjør de dette mot deg?

Nå blir jeg sint...

Takk for sympatien, bry. Det varmer meg.

Det er 7 år siden det skjedde. Og det plager meg fortsatt.

Helsetilsynet er ikke villige til å gripe inn i det i ettertid.

Jeg har så mye følelser som er samlet omkring det jeg har blitt utsatt for ja.

Så hadde jeg ikke hatt min tro på Jesus og var pasifist. Da hadde jeg.... ja.... jeg skal ikke gå i detaljer... det blir dessuten hypotetisk.

Men jeg skjønner stadig bedre hvorfor det er terrorisme i verden. Jeg er motstander av terrorisme, Men undertrykking og frihetsberøvelse. Ja, det medfører mye sinne ja....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563046
Del på andre sider

Så hadde jeg ikke hatt min tro på Jesus og var pasifist. Da hadde jeg.... ja.... jeg skal ikke gå i detaljer... det blir dessuten hypotetisk.

Men jeg skjønner stadig bedre hvorfor det er terrorisme i verden. Jeg er motstander av terrorisme, Men undertrykking og frihetsberøvelse. Ja, det medfører mye sinne ja....

Uff ja,fikk helt vondt og ble sint på dine vegne.

Du skulle gått til sak mot dem,hvis de gjorde dette mot deg uten,eller på for tynt grunnlag.

Du får stå på videre og ikke gi opp,forstår sinne ditt godt...C",)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563056
Del på andre sider

Gjest Jordnær

Bare så det ikke skal være noe som helst tvil.

Jeg bruker ordet i min kamp. Og intet annet.

Det gjør at kampen blir mer langvarig. Men tilslutt vil tvangspsykiatri bli forbudt i dette landet.

Jeg går iallefall ikke graven frivillig før det har skjedd.

Dalai Lama bruker også kun ordet i sin frihetskamp. Nelson Mandela gjorde ikke det, han brukte voldelige virkemidler.

Derfor tar det mye lengre tid før Tibet får sin frihet sammenlignet med Sør-Afrika.

Jeg er pasifist. Hadde jeg ikke vært det, så hadde min psykiatrihistorie blitt mye verre enn den ble. Jeg synes heller tvangspsykiatrien skal være takknemlige for det. I stedet for å påpeke alle de feilene jeg gjorde.

Tvangspsykiatri bygger på frihetsberøvelse, undertrykking og ulikeverd. De gjør det i beste mening. De tror at det hjelper. Og i mange tilfeller så gjør det sikkert det også. Men til hvilken pris?

Bør man ikke i et samfunn ha visse idealer som man ikke overtråkker? Jeg mener at et av disse idealene skal være at man ikke griper inn i hverandres liv uten at det er fare for liv og fysisk helse.

Men stortinget og legeforeningen mener tydeligvis noe annet fortsatt.

Men jeg forstår deres problem. De kan ikke vite hva konsekvensene av fjerning av behandlingskriteriet vil bli. De frykter det verste. Frykt og bekymring er jo tvangspsykiatriens pillar også.

De har overtatt en arv fra fortiden. Man trenger nok folk som meg som etterhvert tør å stå frem offentlig å fortelle historiene sine, før endring kan gjøres.

Og kanskje er det også riktig å vente på våre historier.

Nei, det er ikke det. Tvangspsykiatrien kunne vært avviklet på et etisk eller på et intellektuelt eller faktisk også på et psykiatrisk grunnlag.

For det må da vel ikke ha gått hus forbi psykiatrien selv at deres virksomhet også har en boomerangeffekt? At de faktisk produserer nye behandlingstrengende tilstander gjennom sin tvangsbruk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563064
Del på andre sider

Gjest Jordnær

Uff ja,fikk helt vondt og ble sint på dine vegne.

Du skulle gått til sak mot dem,hvis de gjorde dette mot deg uten,eller på for tynt grunnlag.

Du får stå på videre og ikke gi opp,forstår sinne ditt godt...C",)

Jeg går ikke til sak på dette. Det ville være en altfor stor risiko for å tape. Du må huske at dette er et veletablert system og praksis som har vedvart i 150 år i dette landet.

En mann forsøkte seg i Oslo tingrett. Han tapte. Han har nå anket videre til lagmannsretten. Det blir meget interessant.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563069
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psykoterapeut

Hei godt at du skriver dette, som viser den virkeligheten, som du opplever, og opplever psykiatrien. Det ser ut til, at du var for 7 år siden i klørne hos folk, som av uvitenhet eller manglende kompetanse, vil presse sin mening og medisin hen over dit hode, og ikke ønskede et øyeblikk å se verden med dine øyne..Det er ingen hjelp. Det er de hjelpesløse hjepers strategi. Bedøve folk, så ha man i det minste gjort noe... Og etterpå blir du overlatt til deg selv, med et trauma i hoved dit, som en eller annen krigsfanger et sted i verden. Snakk om amatører og gammeldags psykiatri... Stenalderpsykiatri

leses i "Psykisk helse" 5/2005 s.21.

Find en NLP terapeut der hvor du bor eller se på www.praxiz.no sine websider. Det er det nyeste psykologi der finns i verden idag. Humanistisk tenkning frem for gammeldags adferd fra 30+40 tallet eller kognitiv eller gestalt fra 50+60tallet... vi skriver 2006!

Der finns en del gode folk i psykiatrien, som var gode mennesker før de ble ensrettet i et gammeldags utdanningsystem... Vi er mennesker allesammen og ha mye

å lære om mennesker - hele livet! Utdanningsystemet ha fokuset på 30-50talls

adferds og rotte psykologi med medisin som rettningen

Mennesker er ikke rotter! De har lengsler og drømme, verdier og overbevisninger.

Råder vi rund i hjenen med medisin, som ingen kan si hva konsekveser det har, så blir konsekvenserne uoverskuelig for den enkelte.

Jeg er utdannet i Danmark og USA og føler jeg kom til steinalderen i Norge hva hjelpeapperatet angår. Noen er gode, men hovedparten...???

Det skaper lange køer og er et dyrt og ueffektivt system...

Folk gjør sikkert deres beste, men som du skriver, var det ikke godt nok for deg! absolut meningsløst tvang - og det i et demokrati!!!. Finn folk der ta deg på allvor, du fortjener det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563150
Del på andre sider

Gjest Jordnær

Hei godt at du skriver dette, som viser den virkeligheten, som du opplever, og opplever psykiatrien. Det ser ut til, at du var for 7 år siden i klørne hos folk, som av uvitenhet eller manglende kompetanse, vil presse sin mening og medisin hen over dit hode, og ikke ønskede et øyeblikk å se verden med dine øyne..Det er ingen hjelp. Det er de hjelpesløse hjepers strategi. Bedøve folk, så ha man i det minste gjort noe... Og etterpå blir du overlatt til deg selv, med et trauma i hoved dit, som en eller annen krigsfanger et sted i verden. Snakk om amatører og gammeldags psykiatri... Stenalderpsykiatri

leses i "Psykisk helse" 5/2005 s.21.

Find en NLP terapeut der hvor du bor eller se på www.praxiz.no sine websider. Det er det nyeste psykologi der finns i verden idag. Humanistisk tenkning frem for gammeldags adferd fra 30+40 tallet eller kognitiv eller gestalt fra 50+60tallet... vi skriver 2006!

Der finns en del gode folk i psykiatrien, som var gode mennesker før de ble ensrettet i et gammeldags utdanningsystem... Vi er mennesker allesammen og ha mye

å lære om mennesker - hele livet! Utdanningsystemet ha fokuset på 30-50talls

adferds og rotte psykologi med medisin som rettningen

Mennesker er ikke rotter! De har lengsler og drømme, verdier og overbevisninger.

Råder vi rund i hjenen med medisin, som ingen kan si hva konsekveser det har, så blir konsekvenserne uoverskuelig for den enkelte.

Jeg er utdannet i Danmark og USA og føler jeg kom til steinalderen i Norge hva hjelpeapperatet angår. Noen er gode, men hovedparten...???

Det skaper lange køer og er et dyrt og ueffektivt system...

Folk gjør sikkert deres beste, men som du skriver, var det ikke godt nok for deg! absolut meningsløst tvang - og det i et demokrati!!!. Finn folk der ta deg på allvor, du fortjener det.

Takk for svar. Men jeg har overhodet ikke bedt om noen NLP terapeut. Og det standardsvaret du har gitt meg og en annen, tyder mye på at NLP også har noe å lære, nemlig å SE det enkelte menneskes spesielle situasjon.

Modifiserte standardsvar er lite egnet for å vekke tillit til deres NLP terapi.

Men takk for deres spesifikke kommentarer til tvangen og dets resulterende traumer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563165
Del på andre sider

Gjest skjønner...

Jeg går ikke til sak på dette. Det ville være en altfor stor risiko for å tape. Du må huske at dette er et veletablert system og praksis som har vedvart i 150 år i dette landet.

En mann forsøkte seg i Oslo tingrett. Han tapte. Han har nå anket videre til lagmannsretten. Det blir meget interessant.

Begynte å tenke på mine egne opplevelser når jeg leste dette. Jeg har også blitt tvangsinnlagt flere ganger med politieksorte, blitt stukket med sprøyter som skulle "roe meg ned". Det er minst 5 år siden det skjedde sist.

Nå går jeg til psykolog. Jeg får ofte ikke sove om natten på grunn av at jeg får stadig "flash backs" fra situasjoner jeg opplevde under behandling i psykiatrien og av politiet. Men dette er liksom ikke noe å snakke om. Det var til mitt beste....

Jadda, men det er iallefall disse episodene som holder meg våken om natten.

Jeg bare tenker at dersom jeg hadde blitt kidnappet, dratt inn i en bil, låst inne og blitt bundet fast og dopet ned av fremmede gjerningsmenn.... OI! da hadde dette vært førstesidestoff i VG og ført til storstyr. Stakkars jente!

Men nei, ikke noe å snakke om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563195
Del på andre sider

Gjest Jordnær

Begynte å tenke på mine egne opplevelser når jeg leste dette. Jeg har også blitt tvangsinnlagt flere ganger med politieksorte, blitt stukket med sprøyter som skulle "roe meg ned". Det er minst 5 år siden det skjedde sist.

Nå går jeg til psykolog. Jeg får ofte ikke sove om natten på grunn av at jeg får stadig "flash backs" fra situasjoner jeg opplevde under behandling i psykiatrien og av politiet. Men dette er liksom ikke noe å snakke om. Det var til mitt beste....

Jadda, men det er iallefall disse episodene som holder meg våken om natten.

Jeg bare tenker at dersom jeg hadde blitt kidnappet, dratt inn i en bil, låst inne og blitt bundet fast og dopet ned av fremmede gjerningsmenn.... OI! da hadde dette vært førstesidestoff i VG og ført til storstyr. Stakkars jente!

Men nei, ikke noe å snakke om.

Tusen takk for tilbakemeldingen!

Mener du i ettertid at det var til ditt eget beste? Dersom du kunne valgt for fremtiden, ville du avgitt en forhåndserklæring som sier at du aldri mer skal utsettes for tvangsbehandling?

Ja, det hadde blitt førstesidestoff om det du sier der! Veldig bra sammenligning faktisk. Det er faktisk slik at frihetsberøvelse i over en måned kvalifiserer for minst ett års fengsel. Og tvangsmedisinering er legemsfornærmelse, som heller ikke har noen lav strafferamme, spesielt ikke når det gjennomføres systematisk og planlagt.

Så det er nok en grunn til at vi reagerer så sterkt på tvangsbruken som vi gjør, ettersom strafferammene for legenes virksomhet ville vært ganske høye dersom psykisk helsevernloven ikke hadde vært der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563228
Del på andre sider

Gjest skjønner...

Mener du i ettertid at det var til ditt eget beste? Dersom du kunne valgt for fremtiden, ville du avgitt en forhåndserklæring som sier at du aldri mer skal utsettes for tvangsbehandling?

Ja, det hadde blitt førstesidestoff om det du sier der! Veldig bra sammenligning faktisk. Det er faktisk slik at frihetsberøvelse i over en måned kvalifiserer for minst ett års fengsel. Og tvangsmedisinering er legemsfornærmelse, som heller ikke har noen lav strafferamme, spesielt ikke når det gjennomføres systematisk og planlagt.

Så det er nok en grunn til at vi reagerer så sterkt på tvangsbruken som vi gjør, ettersom strafferammene for legenes virksomhet ville vært ganske høye dersom psykisk helsevernloven ikke hadde vært der.

Skal jeg være helt ærlig, så er det på en måte trygt å vite at dersom du mister forstanden så kan det skje at noen tar vare på deg til du er kommet på bedre tanker. Samtidig... om noen hadde holdt rundt meg og trøstet meg isteden for å legge meg i bakken, pytte på med håndjern, stikke sprøyter i meg, rope og brøle, så hadde det gjort episodene enklere å leve med. De skremte vettet av meg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563235
Del på andre sider

Gjest Psykoterapeut

Takk for svar. Men jeg har overhodet ikke bedt om noen NLP terapeut. Og det standardsvaret du har gitt meg og en annen, tyder mye på at NLP også har noe å lære, nemlig å SE det enkelte menneskes spesielle situasjon.

Modifiserte standardsvar er lite egnet for å vekke tillit til deres NLP terapi.

Men takk for deres spesifikke kommentarer til tvangen og dets resulterende traumer.

Hei hvis du opplever standartsvar - er det din opplevelse. Dit språkmønster er ikke et menneskets, som trenger hjelp, men kommer mer fra en fagperson, som føler seg trått på teerne. Min opplevelse er subjektiv, som din er, og jeg vet hva jeg snakker om. Jobber i faget og i psykiatrien og kan skelne imellom hva som virker og hva ikke virker. Der var en del andre psykologer og psykiater på samme utdanning som meg. De lærte å ha ytmykhet for mennesket. Men her i landet er stor berøringsangst for NLP eller andre nye former for Psykologi. Der holdes krampaktig fest i det gamle system. Et velkjent fenomen i psykologien.

Er for meg det samme som noen er sta nok til å sykle til New York.. til en møte som starter i morgen tidlig. De når aldrig frem, Folk må vente i evighet derover og så blir det ofte psykofarm./ nevroleptica som hysteriske mellomløsninger, for så skjer der noe i det minste, eller for å holde folk i ro.

Flymaskinen er oppfunnet i 2006 og nyere former for psykologi også...

Tannleger er kommet fantastisk langt - chirurgien også - men psykiatrien lever ennå i steinalderen etter min mening!

Bruk noe som virker! (Medisin er ikke alltid løsningen).

Ta ansvar for dit eget liv! Finn de folk som kan og vil hjelpe deg - er mitt råd til deg og alle dem som leser dette. Ikke alle er gode eller dårlige. Generaliseringer i helsevesen - gløm det.

godt nyttår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563261
Del på andre sider

Ja kjenner systemet,har nett lest asylet...gaustad sykehus 150 år,skremmendes.

Lykke til videre da uansett.

Varme tanker til deg....C",)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563271
Del på andre sider

Annonse

Skal jeg være helt ærlig, så er det på en måte trygt å vite at dersom du mister forstanden så kan det skje at noen tar vare på deg til du er kommet på bedre tanker. Samtidig... om noen hadde holdt rundt meg og trøstet meg isteden for å legge meg i bakken, pytte på med håndjern, stikke sprøyter i meg, rope og brøle, så hadde det gjort episodene enklere å leve med. De skremte vettet av meg...

Uff,dette er jo overgrep på sitt værste...men de har lov fordi det er jobben demmes...fy F....

Ja tenk om de kunne vise omsorg istedenfor vold,for det er dette,da er det så gale som jeg trodde og som jeg har lest.

Uff a meg må jeg si....så kaldt og brutalt.

Varme tanker til deg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563317
Del på andre sider

Gjest Jordnær

Hei hvis du opplever standartsvar - er det din opplevelse. Dit språkmønster er ikke et menneskets, som trenger hjelp, men kommer mer fra en fagperson, som føler seg trått på teerne. Min opplevelse er subjektiv, som din er, og jeg vet hva jeg snakker om. Jobber i faget og i psykiatrien og kan skelne imellom hva som virker og hva ikke virker. Der var en del andre psykologer og psykiater på samme utdanning som meg. De lærte å ha ytmykhet for mennesket. Men her i landet er stor berøringsangst for NLP eller andre nye former for Psykologi. Der holdes krampaktig fest i det gamle system. Et velkjent fenomen i psykologien.

Er for meg det samme som noen er sta nok til å sykle til New York.. til en møte som starter i morgen tidlig. De når aldrig frem, Folk må vente i evighet derover og så blir det ofte psykofarm./ nevroleptica som hysteriske mellomløsninger, for så skjer der noe i det minste, eller for å holde folk i ro.

Flymaskinen er oppfunnet i 2006 og nyere former for psykologi også...

Tannleger er kommet fantastisk langt - chirurgien også - men psykiatrien lever ennå i steinalderen etter min mening!

Bruk noe som virker! (Medisin er ikke alltid løsningen).

Ta ansvar for dit eget liv! Finn de folk som kan og vil hjelpe deg - er mitt råd til deg og alle dem som leser dette. Ikke alle er gode eller dårlige. Generaliseringer i helsevesen - gløm det.

godt nyttår.

Takk. Jeg er enig i at psykiatri er "steinalder" ja.

Men jeg er ingen fagperson.

Jeg har opplevd tvangspsykiatrien på kroppen, derfor er jeg her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563340
Del på andre sider

Gjest Jordnær

Ja, vi må utvikle en alternativ psykisk helsetjeneste, som ikke baserer seg på tvang, og ikke på medikamenter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563345
Del på andre sider

Gjest Jordnær

Uff,dette er jo overgrep på sitt værste...men de har lov fordi det er jobben demmes...fy F....

Ja tenk om de kunne vise omsorg istedenfor vold,for det er dette,da er det så gale som jeg trodde og som jeg har lest.

Uff a meg må jeg si....så kaldt og brutalt.

Varme tanker til deg...

Tusen takk for at du kommenterer og ser oss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563348
Del på andre sider

Gjest Jordnær

Hva mener du med å miste forstanden?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213566-meningsl%C3%B8st/#findComment-1563367
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...