Gå til innhold

NHD: ECT-behandling ved depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest surreguri
Skrevet

Hei! Jeg er en 30 år gammel kvinne og har slitt med depresjoner i mange år. Har diagnosen bipolar type II, men det er depresjonene som er problematiske.

Jeg har slitt med depresjon i mange år. Jeg er nå under attføring, halvveis i et studieløp som går over all forventning. Jeg er nyskilt, etter eget ønske. Har det trangt økonomisk, men klarer meg. Ytre sett burde jeg vært fornøyd nå. Det er jeg ikke, og jeg klarer heller ikke sette ord på hva det er som er vanskelig. Får sånne bølger med tungsinn og håpløshet over meg. Meningsløshet. Jeg går helt i svart og bare griner. Jeg vil bare sove. Men jeg orker ikke sovne, fordi det innebærer å våkne opp til en ny dag, og jeg orker ikke tanken.

Det blir tyngre og tyngre å takle disse tunge periodene. Jeg kjenner at det nærmer seg og blir enda mer nedtrykt av det. Jeg føler jeg ikke har krefter igjen. Jeg har ikke krefter til å leve.

Jeg har p.t ikke et tilfredsstillende behandlingstilbud. Jeg er medisinert med 20 mg cipralex, 100 mg lamictal og 25 mg seroquel for dagen. Da jeg startet med lamictal merket jeg forbedring ganske raskt, men synes effekten har avtatt. Cipralexen forstår jeg egentlig ikke poenget med, for den har jeg aldri merket noen effekt av.

Jeg er i villrede nå. Og jeg lurer på ECT-behandling. Det har aldri vært et tema i samtale med legen min. I det hele tatt er det lite annet som er tema der enn å ta tiden til hjelp. Det har jeg gjort i 17 år nå, og jeg kjenner at tiden renner ut for meg. Jeg orker ikke mer av disse tunge, mørke dalene.

Hvordan ser du på ECT? Hva er det som gir effekt? Er det virkelig så enkelt som at depresjon er et utslag av nevrologisk aktivitet og ikke psykologisk? Koster det noe å få slik behandling? Er det strenge kriterier for type diagnose og funksjonsnedsettelse? Jeg er jo utad en oppegående person som fungerer og gjør det bra. Tror du, ut fra det jeg her har fortalt at jeg kan ha nytte og effekt av ECT?

Gjest Jordnær
Skrevet

Gjennom media får man inntrykk av at det psykiatriske miljøet er meget skarpt delt opp i to syn på ECT.

Skrevet

hei... du har nesten helt sikkert for liten dose lamictal. har aldri hørt om noen som har varig effekt på bare 100 mg. Å øke den kan sikkert gjøre mye.

Bare som apropos til det du skriver.

mvh annen med bipolar

Gjest Jordnær
Skrevet

hei... du har nesten helt sikkert for liten dose lamictal. har aldri hørt om noen som har varig effekt på bare 100 mg. Å øke den kan sikkert gjøre mye.

mvh annen med bipolar

Hva er det som gjør dere så sikre på at dere har en bipolar lidelse?

Hva er årsaken til en bipolar lidelse?

Gjest surreguri
Skrevet

Jeg var i utgangspunktet svært skeptisk til diagnosen bipolar lidelse. Jeg har aldri hatt perioder med mani. Men hypoman kan jeg nok være i perioder i forhold til å jobbe meg halvt i hjel fordi jeg bekymrer meg for at alt kommer til å gå til helvete.

Uansett har jeg "godtatt" diagnosen i den forstand at jeg ikke mener at det betyr så mye hvilket navn "de" setter på det. I stedet for å se diagnosen som en stigmatiserende merkelapp, ser jeg på den som et redskap til å finne en eller annen form for behandling som kan gi meg litt ro i sjelen.

Gjest surreguri
Skrevet

mvh annen med bipolar

hei

Det har vært snakket om økning i lamictal. Grunnen til at det ikke er gjort enda, er at jeg blir så inn i hampen trøtt av dem. Så jeg vet ikke om det er noen god løsning, for da kommer jeg meg rett og slett ikke gjennom dagene på skolebenken. Jeg sovner, rett og slett.. :-(

Gjest Jordnær
Skrevet

Jeg var i utgangspunktet svært skeptisk til diagnosen bipolar lidelse. Jeg har aldri hatt perioder med mani. Men hypoman kan jeg nok være i perioder i forhold til å jobbe meg halvt i hjel fordi jeg bekymrer meg for at alt kommer til å gå til helvete.

Uansett har jeg "godtatt" diagnosen i den forstand at jeg ikke mener at det betyr så mye hvilket navn "de" setter på det. I stedet for å se diagnosen som en stigmatiserende merkelapp, ser jeg på den som et redskap til å finne en eller annen form for behandling som kan gi meg litt ro i sjelen.

Takk for svar.

Jeg ser på diagnosen som legenes observasjon av meg.

Den er null verdt.

Men den dagen tvangspsykiatri blir forbudt kommer jeg nok til å ta noen alvorlige samtaler med diverse leger og få de til å skjønne at den diagnosen er fullstendig feil. Men så lenge de utfører menneskeverdsbrudd, så har det lite mening å diskutere merkelapper med dem.

Skrevet

Ja, det er helt sikkert at jeg har bipolar lidelse.

Noe tvil har jeg lenger ikke.

Har du noe imot det?

Årsaken til bipolar lidelse er såvidt jeg vet (ble sendt på kurs) samspill av flere gener, kan utløses av ytre årsaker første gangene, for så at det kommer igjen og igjen uten grunn.

Jeg er sikker i min sak etter at jeg fikk litium og faktisk ble bra. Før det levde jeg i et helvete!

Dessuten hadde min mor også bipolar lidelse og også hun ble bra igjen, da hun fikk litium.

Og litium er medisin som virker best på oss bipolare.

Så hvorfor skal jeg ikke være sikker?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nå svarer jeg på litt mer enn du spør om.

1. Jeg ville tatt serumkonsentrajon av Lamictal. Denne er sannsynligvis alt for lav. Om det er tilfelle, må du enten gjøre et nytt forsøk på å gå opp i dose eller skifte til litium.

2. Kanksje vil riktig lamictaldose eller litium gjøre Cipralex overflødig.

3. Det finnes ytterligere medikamentelle muligheter. Det krever at du behandles av en psykiater.

4. Om dette ikke virker, er ECT et meget godt og aktuelt alternativ. Det er mer effektivt enn all medikamentell behandling.

Om du er innlagt, koster det igen ting. Om det skjer poliklinsk, betaler du vanlig egenandel inntil du får frikort.

ECT er dog kun effektivt mot nåværende depressive episode. Det beskytter ikke mot nye. Derfor vil stemningsstabiliserende medisin være aktuelt uansett.

Det er viktig at en benytter muligheten når en er euthym (udeprimert) til å føre et liv som vedlikeholder god psykisk helse.

Gjest surreguri
Skrevet

Nå svarer jeg på litt mer enn du spør om.

1. Jeg ville tatt serumkonsentrajon av Lamictal. Denne er sannsynligvis alt for lav. Om det er tilfelle, må du enten gjøre et nytt forsøk på å gå opp i dose eller skifte til litium.

2. Kanksje vil riktig lamictaldose eller litium gjøre Cipralex overflødig.

3. Det finnes ytterligere medikamentelle muligheter. Det krever at du behandles av en psykiater.

4. Om dette ikke virker, er ECT et meget godt og aktuelt alternativ. Det er mer effektivt enn all medikamentell behandling.

Om du er innlagt, koster det igen ting. Om det skjer poliklinsk, betaler du vanlig egenandel inntil du får frikort.

ECT er dog kun effektivt mot nåværende depressive episode. Det beskytter ikke mot nye. Derfor vil stemningsstabiliserende medisin være aktuelt uansett.

Det er viktig at en benytter muligheten når en er euthym (udeprimert) til å føre et liv som vedlikeholder god psykisk helse.

Takk for svar!

Serumkonsentrasjon har aldri blitt tatt før, til tross for ulik medisinering over 7 år. Det skal jeg be om.

Økning av lamictal-dosen er jeg litt skeptisk til, fordi jeg blir så fryktelig trøtt av den. Har rett og slett problemer med å holde meg våken gjennom dagen. Er det annerledes med lithium?

Gjest Jordnær
Skrevet

Ja, det er helt sikkert at jeg har bipolar lidelse.

Noe tvil har jeg lenger ikke.

Har du noe imot det?

Årsaken til bipolar lidelse er såvidt jeg vet (ble sendt på kurs) samspill av flere gener, kan utløses av ytre årsaker første gangene, for så at det kommer igjen og igjen uten grunn.

Jeg er sikker i min sak etter at jeg fikk litium og faktisk ble bra. Før det levde jeg i et helvete!

Dessuten hadde min mor også bipolar lidelse og også hun ble bra igjen, da hun fikk litium.

Og litium er medisin som virker best på oss bipolare.

Så hvorfor skal jeg ikke være sikker?

Fint at du er sikker.

Jeg bare lurte, for jeg har en teori om at det man påstår er mani hos meg, faktisk er posttraumatisk stressreaksjon.

Skrevet

Fint at du er sikker.

Jeg bare lurte, for jeg har en teori om at det man påstår er mani hos meg, faktisk er posttraumatisk stressreaksjon.

oi, det var interessant... vil du forklare meg mer om det? Vil gjerne høre... Jeg hadde en slags stress-reaksjon for et par år siden, og det utløste masse raseri-. Jeg skrev om det mye på nett jeg også, og fikk etterhvert litt tyn for det, slik du gjør. Endte med at jeg knuste aller tallerknene mine og plutselig kom høye hyl ut av meg.

Det var jo hos meg en stress-reaksjon, og ikke noe mani eller psykopati liksom.

Gjest D H Ånd
Skrevet

Takk for svar.

Jeg ser på diagnosen som legenes observasjon av meg.

Den er null verdt.

Men den dagen tvangspsykiatri blir forbudt kommer jeg nok til å ta noen alvorlige samtaler med diverse leger og få de til å skjønne at den diagnosen er fullstendig feil. Men så lenge de utfører menneskeverdsbrudd, så har det lite mening å diskutere merkelapper med dem.

Denne tråden handlet faktisk ikke om deg.

Det finnes tråder som handler om noe annet.

Gjest Jordnær
Skrevet

Denne tråden handlet faktisk ikke om deg.

Det finnes tråder som handler om noe annet.

Takk for paaminnelsen.

Gjest Jordnær
Skrevet

oi, det var interessant... vil du forklare meg mer om det? Vil gjerne høre... Jeg hadde en slags stress-reaksjon for et par år siden, og det utløste masse raseri-. Jeg skrev om det mye på nett jeg også, og fikk etterhvert litt tyn for det, slik du gjør. Endte med at jeg knuste aller tallerknene mine og plutselig kom høye hyl ut av meg.

Det var jo hos meg en stress-reaksjon, og ikke noe mani eller psykopati liksom.

Jeg har skrevet endel om det under linken "Mani eller posttraumatisk stressreaksjon?".

Det jeg ikke har skrevet om er mine konkrete episoder. Men det kommer kanskje etterhvert. Tiden vil vise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...