Gjest lei!!!!!!!!!! Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Har du tenkt på at folk kanskje ikke er fullt så interessert i det du har å skrive? Det første tegn på galskap er når man syns de rundt seg er gale... Tvangspsykiatri er omfattet av et massivt regelverk, ikke noe man bruker på hvem som helst - og det er til for å hjelpe folk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg synes ikke de rundt meg er gale. Jeg er faktisk en person som kommer godt overens med de aller, aller fleste. Men jeg har forståelse for at temaet jeg bringer på bane kan bli ganske intenst. Og det beklager jeg dypt. Men samtidig så ber jeg om forståelse for at jeg har mine opplevelser av tvang og har min rett til å ytre dem. Jeg tror psykiatrien begår tvangen i den aller beste hensikt. Det problematiske er at de ikke ser de negative sideeffektene av deres virksomhet. Du omtaler det massive lovverket. Dette er utarbeidet av jurister, og de har også fått med seg og omtalt belastning av tvangsbruk, og skriver at det skal legges særlig vekt på dette. Problemet er imidlertid utøvelsen av tvangsbruken. For dersom psykiatrien i mitt tilfelle hadde observert den korrekte belastningen jeg hadde av tvangsbruken, så hadde de aldri brukt tvang. Og når jeg i 6 år uttrykkelig og i mange fora har gitt uttrykk for dette, så er det ganske utrolig at det igjen benyttes mot meg i høst. Min faste privatpraktiserende psykolog ringer til og med til akuttavdelingen og forteller om min reaksjon på tvangsbruk, men de legger overhodet ikke vekt på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Er veldig enig med Lei!!! Det er jo en grunn til at loven om tvangsbehandling er der.Mange mennesker har hatt god hjelp av tvangsinnleggelse fordi de har vært for syke til å skjønne at noe faktisk er galt med dem. Hadde ikke tvangsloven vært der,ville nok mange flere mennesker tatt livet av seg. Tvangsloven har selvsagt negative og positive sider,men å ensidig fokusere på de negative sidene blir litt for "enkelt". Jeg kan skjønne at Jordnær føler seg dårlig behandlet av psykiatrien.Og at tvangsinnleggelse og tvangsbehandling kan oppleves som både skremmende, ydmykende og umyndiggjørende.Jeg har forståelse for og skjønner at Jordnær føler seg maktesløs og har det jævlig. Men å "flodde" DOL med innlegg for å få stortinget til å forby tvangsbehandling er unødvendig,rett og slett.NHD kan ikke gjøre stort med akkurat det likevel, og man kan ikke forvente å bli strøket MED hårene hele tiden heller. Så igjen -Dette er mitt syn på saken.... ( og det er ikke meningen å være slem...selv om det kanskje virker sånn) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Du kan gjerne leve i den troen at tvangspsykiatri ikke er "noe man bruker på hvem som helst". Men virkeligheten er nok en ganske annen. Jeg er en hvem som helst. En ganske anonym person i gatebildet, som ikke er ute etter å trøble, heller ikke når jeg er påstått såkalt syk. Det er først når de begår tvangsvedtak mot meg og når de begår tvangsmedisinering at jeg reagerer. Selvsagt protesterer jeg da! Og det gjør ikke akkurat min totalsitasjon bedre. Men det er verdt det. Jeg kan ikke finne meg i at såkalt profesjonelle folk tråkker meg på tærne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Er veldig enig med Lei!!! Det er jo en grunn til at loven om tvangsbehandling er der.Mange mennesker har hatt god hjelp av tvangsinnleggelse fordi de har vært for syke til å skjønne at noe faktisk er galt med dem. Hadde ikke tvangsloven vært der,ville nok mange flere mennesker tatt livet av seg. Tvangsloven har selvsagt negative og positive sider,men å ensidig fokusere på de negative sidene blir litt for "enkelt". Jeg kan skjønne at Jordnær føler seg dårlig behandlet av psykiatrien.Og at tvangsinnleggelse og tvangsbehandling kan oppleves som både skremmende, ydmykende og umyndiggjørende.Jeg har forståelse for og skjønner at Jordnær føler seg maktesløs og har det jævlig. Men å "flodde" DOL med innlegg for å få stortinget til å forby tvangsbehandling er unødvendig,rett og slett.NHD kan ikke gjøre stort med akkurat det likevel, og man kan ikke forvente å bli strøket MED hårene hele tiden heller. Så igjen -Dette er mitt syn på saken.... ( og det er ikke meningen å være slem...selv om det kanskje virker sånn) Takk for svar. Det er ikke meningen å floode. Så hvis dere ikke vil ha meg her, så for jeg ta det til etterretning. Foreløpig er det bare to personer som har uttrykt slik misnøye med meg. Og mange flere har jo svart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Takk for svar. Det er ikke meningen å floode. Så hvis dere ikke vil ha meg her, så for jeg ta det til etterretning. Foreløpig er det bare to personer som har uttrykt slik misnøye med meg. Og mange flere har jo svart. For øvrig vil jeg si at faktum er at jeg har startet 15 tråder i løpet av et døgn. Det er faktum. Dersom dere blir provosert over det, ja, da forstår jeg iallefall hvorfor jeg ble provosert over tvangsbruken. Men jeg gjør vel som vanlig, og bøyer meg for kritikk. Jeg er altfor snill. Det er mitt hovedproblem. Avdelingsoverlegen sa det i et møte lenge etter utskriving, at han var direkte. Det er ikke jeg. Hadde jeg vært det, så hadde jo det ikke vært mulig å ha meg der som pasient. Hadde ikke jeg tatt ansvar og holdt meg i nakkehårene, så hadde det aldri gått. Så jeg får vel gjøre det samme her, men jeg syns det er litt tragisk at jeg backer ut på grunn av så lite kritikk. Men tusen takk til de av dere som har støttet meg iallefall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 For øvrig vil jeg si at faktum er at jeg har startet 15 tråder i løpet av et døgn. Det er faktum. Dersom dere blir provosert over det, ja, da forstår jeg iallefall hvorfor jeg ble provosert over tvangsbruken. Men jeg gjør vel som vanlig, og bøyer meg for kritikk. Jeg er altfor snill. Det er mitt hovedproblem. Avdelingsoverlegen sa det i et møte lenge etter utskriving, at han var direkte. Det er ikke jeg. Hadde jeg vært det, så hadde jo det ikke vært mulig å ha meg der som pasient. Hadde ikke jeg tatt ansvar og holdt meg i nakkehårene, så hadde det aldri gått. Så jeg får vel gjøre det samme her, men jeg syns det er litt tragisk at jeg backer ut på grunn av så lite kritikk. Men tusen takk til de av dere som har støttet meg iallefall. Men jeg kan ikke love at jeg ikke vil komme tilbake. Det er ikke så mange relevante fora å få ut sine følelser på internett faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulva Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg synes ikke de rundt meg er gale. Jeg er faktisk en person som kommer godt overens med de aller, aller fleste. Men jeg har forståelse for at temaet jeg bringer på bane kan bli ganske intenst. Og det beklager jeg dypt. Men samtidig så ber jeg om forståelse for at jeg har mine opplevelser av tvang og har min rett til å ytre dem. Jeg tror psykiatrien begår tvangen i den aller beste hensikt. Det problematiske er at de ikke ser de negative sideeffektene av deres virksomhet. Du omtaler det massive lovverket. Dette er utarbeidet av jurister, og de har også fått med seg og omtalt belastning av tvangsbruk, og skriver at det skal legges særlig vekt på dette. Problemet er imidlertid utøvelsen av tvangsbruken. For dersom psykiatrien i mitt tilfelle hadde observert den korrekte belastningen jeg hadde av tvangsbruken, så hadde de aldri brukt tvang. Og når jeg i 6 år uttrykkelig og i mange fora har gitt uttrykk for dette, så er det ganske utrolig at det igjen benyttes mot meg i høst. Min faste privatpraktiserende psykolog ringer til og med til akuttavdelingen og forteller om min reaksjon på tvangsbruk, men de legger overhodet ikke vekt på dette. De fleste har fått med seg poenget nå. Kan du ikke ta til deg rådet om å slutte å skrive nye tråder om det samme hele tiden, og heller bruke litt mer tid på å forklare deg i hver enkelt tråd? Dessuten tror jeg det finnes mennesker med alle typer erfaringer her inne - mange har opplevd tvang og noen er enig med deg og noen ikke. Selv har jeg blitt tangsinnlagt med politi, tvangsmedisinert og holdt tilbake på nødrett så jeg kjenner til hva du beskriver. Men jeg er ikke enig. I min erfaring med psykiatri, som riktignok ikke går lenger tilbake enn til 1999, men som omfatter rimelig mange innleggelser, har jeg ikke opplevd tvang som et problem. De som har blitt behandlet med tvang har helt klart satt seg i en posisjon hvor det var riktig. Det er jo ikke dermed sagt at dette gjelder deg og dine erfaringer. Jeg har all respekt for dine følelser om dette. Å bli behandlet med tvang føles alltid som et overgrep, selv om det i lengden viser seg å være det riktige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 De fleste har fått med seg poenget nå. Kan du ikke ta til deg rådet om å slutte å skrive nye tråder om det samme hele tiden, og heller bruke litt mer tid på å forklare deg i hver enkelt tråd? Dessuten tror jeg det finnes mennesker med alle typer erfaringer her inne - mange har opplevd tvang og noen er enig med deg og noen ikke. Selv har jeg blitt tangsinnlagt med politi, tvangsmedisinert og holdt tilbake på nødrett så jeg kjenner til hva du beskriver. Men jeg er ikke enig. I min erfaring med psykiatri, som riktignok ikke går lenger tilbake enn til 1999, men som omfatter rimelig mange innleggelser, har jeg ikke opplevd tvang som et problem. De som har blitt behandlet med tvang har helt klart satt seg i en posisjon hvor det var riktig. Det er jo ikke dermed sagt at dette gjelder deg og dine erfaringer. Jeg har all respekt for dine følelser om dette. Å bli behandlet med tvang føles alltid som et overgrep, selv om det i lengden viser seg å være det riktige. Det er ikke noe som er riktig eller feil. Det handler om at folk må lov til å leve sine liv slik de vil. Når jeg så uttrykkelig sier at jeg ikke vil ha tvang i behandlingsøyemed, så vil jeg at det skal respekteres. Tvang i nødrett skal selvsagt utføres. Det er et annet tema. Når det er fare for liv og helse, så skal man selvsagt avverge dette. Selv om noen sikkert vil innvende at man skal ha lov til å bestemme utgangen på sitt liv også, men så langt går ikke jeg. Men jeg får prøve å holde kjeft videre da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulva Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Men jeg kan ikke love at jeg ikke vil komme tilbake. Det er ikke så mange relevante fora å få ut sine følelser på internett faktisk. Men det er jo ingen som ikke ønsker deg velkommen her! Vi bare skriver at du nå har uttrykt det samme så mange ganger at vi har skjønt hva du mener. Du skriver faktisk så mange innlegg at jeg syns det er vanskelig å velge hvile jeg skal svare på. Det er ikke umulig at dette gjelder flere. Ikke ta det slik opp at du ikke er ønsket. Det skal jo være rom for alle her inne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Men det er jo ingen som ikke ønsker deg velkommen her! Vi bare skriver at du nå har uttrykt det samme så mange ganger at vi har skjønt hva du mener. Du skriver faktisk så mange innlegg at jeg syns det er vanskelig å velge hvile jeg skal svare på. Det er ikke umulig at dette gjelder flere. Ikke ta det slik opp at du ikke er ønsket. Det skal jo være rom for alle her inne. Men jeg har ikke annet å skrive om enn tvangpsykiatri. Det er snart ikke annet som gir livet mitt mening, så dypt stikker det i meg. Sorry at det går utover tilfeldige lesere som dere! Men noen av dere gir meg iallefall håp. SÅ tusen takk til dere for det!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Men jeg kan ikke love at jeg ikke vil komme tilbake. Det er ikke så mange relevante fora å få ut sine følelser på internett faktisk. Synes meningene dine begynner å bli en smule "martyriske". Det er ikke alltid like lett å skrive saklig når innleggene en leser stadig blir mer og mer negative. Du har selvfølgelig like stor rett til å være her som alle andre,og til å skrive innlegg også.Skulle bare mangle.Men da bør du tåle at noen er uenige med deg, eller har andre synspunkter.Det har vi alle måtte tåle,en eller annen gang. Man trenger ikke å ta alt personlig. En kan nesten ikke forvente at alle her inne vil si seg enig i alt som blir skrevet her inne.Da hadde forumet vært temmelig bortkastet. Forumet gjenspeiler en del av samfunnet vi lever i - vi har alle ulike meninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Synes meningene dine begynner å bli en smule "martyriske". Det er ikke alltid like lett å skrive saklig når innleggene en leser stadig blir mer og mer negative. Du har selvfølgelig like stor rett til å være her som alle andre,og til å skrive innlegg også.Skulle bare mangle.Men da bør du tåle at noen er uenige med deg, eller har andre synspunkter.Det har vi alle måtte tåle,en eller annen gang. Man trenger ikke å ta alt personlig. En kan nesten ikke forvente at alle her inne vil si seg enig i alt som blir skrevet her inne.Da hadde forumet vært temmelig bortkastet. Forumet gjenspeiler en del av samfunnet vi lever i - vi har alle ulike meninger. Jeg tåler motgang. Jeg har gått i motvind i 12 år nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Det er ikke noe som er riktig eller feil. Det handler om at folk må lov til å leve sine liv slik de vil. Når jeg så uttrykkelig sier at jeg ikke vil ha tvang i behandlingsøyemed, så vil jeg at det skal respekteres. Tvang i nødrett skal selvsagt utføres. Det er et annet tema. Når det er fare for liv og helse, så skal man selvsagt avverge dette. Selv om noen sikkert vil innvende at man skal ha lov til å bestemme utgangen på sitt liv også, men så langt går ikke jeg. Men jeg får prøve å holde kjeft videre da. Man kan ikke alltid få det en vil. Og en kan ikke alltid få gjøre hva man vil. Heldigvis.Det skulle tatt seg ut om alle fikk gjøre det de ville,eller fått det som de ville.Jeg lurer på hvordan verden hadde blitt om alle fikk gjøre akkurat det som passet dem... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Man kan ikke alltid få det en vil. Og en kan ikke alltid få gjøre hva man vil. Heldigvis.Det skulle tatt seg ut om alle fikk gjøre det de ville,eller fått det som de ville.Jeg lurer på hvordan verden hadde blitt om alle fikk gjøre akkurat det som passet dem... Det handler ikke om at alle skal kunne gjøre det de vil. Det handler om at alle skal kunne bestemme over sin egen kropp. Ikke hva vi gjør med den i våre omgivelser selvsagt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vioola Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 enig , er drittlei av å lese innlegg om tvangsbehandling. Jordnær : vi har skjønt hva du mener om den saken nå. Nok er nok 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adriana Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Det er ikke noe som er riktig eller feil. Det handler om at folk må lov til å leve sine liv slik de vil. Når jeg så uttrykkelig sier at jeg ikke vil ha tvang i behandlingsøyemed, så vil jeg at det skal respekteres. Tvang i nødrett skal selvsagt utføres. Det er et annet tema. Når det er fare for liv og helse, så skal man selvsagt avverge dette. Selv om noen sikkert vil innvende at man skal ha lov til å bestemme utgangen på sitt liv også, men så langt går ikke jeg. Men jeg får prøve å holde kjeft videre da. Jeg er helt enig med deg i at psykiatrien kan gjøre feil og bruke for mye tvang i noen tilfeller, Jordnær. Det er svært uheldig og det føles forferdelig å bli utsatt for tvang! Jeg har full forståelse for at du har problemer med de opplevelsene du har hatt. Likevel så er vi jo alle enige i at det bør brukes tvang i visse tilfeller for å skåne pasienten og omgivelsene. Dette blir en vanskelig balansegang og det vil alltid finnes pasienter som mener de har blitt feilbehandlet. Jeg håper at du kan få hjelp til å bearbeide de traumene du har, Jordnær! Jeg tror du vil få større utbytte av å snakke med en terapeut om dette enn av å skrive om det her hele tiden. Vi har forstått din mening og at du har vonde opplevelser. Jeg håper at du finner en som kan jobbe sammen med deg slik at du på sikt kan få disse opplevelsene på avstand! Lykke til! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564648 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Jeg er helt enig med deg i at psykiatrien kan gjøre feil og bruke for mye tvang i noen tilfeller, Jordnær. Det er svært uheldig og det føles forferdelig å bli utsatt for tvang! Jeg har full forståelse for at du har problemer med de opplevelsene du har hatt. Likevel så er vi jo alle enige i at det bør brukes tvang i visse tilfeller for å skåne pasienten og omgivelsene. Dette blir en vanskelig balansegang og det vil alltid finnes pasienter som mener de har blitt feilbehandlet. Jeg håper at du kan få hjelp til å bearbeide de traumene du har, Jordnær! Jeg tror du vil få større utbytte av å snakke med en terapeut om dette enn av å skrive om det her hele tiden. Vi har forstått din mening og at du har vonde opplevelser. Jeg håper at du finner en som kan jobbe sammen med deg slik at du på sikt kan få disse opplevelsene på avstand! Lykke til! :-) Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Det er ikke noe som er riktig eller feil. Det handler om at folk må lov til å leve sine liv slik de vil. Når jeg så uttrykkelig sier at jeg ikke vil ha tvang i behandlingsøyemed, så vil jeg at det skal respekteres. Tvang i nødrett skal selvsagt utføres. Det er et annet tema. Når det er fare for liv og helse, så skal man selvsagt avverge dette. Selv om noen sikkert vil innvende at man skal ha lov til å bestemme utgangen på sitt liv også, men så langt går ikke jeg. Men jeg får prøve å holde kjeft videre da. Nei, jeg kan jo ikke tie stille. Det ville ikke være rett av meg å la meg kneble. Ikke misforstå. Det å kneble var et uttrykk jeg brukte. Jeg beskylder ikke noen for å kneble meg her. Så jeg får uttale meg på lik linje med andre her. Selvsagt må jeg det. Så får de som vil lese det jeg skriver. Jeg tvinger ingen iallefall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1564739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bry Skrevet 11. januar 2006 Del Skrevet 11. januar 2006 Personlig mener jeg at folk må få være den man er,alle er ulike:Husk det! Hvis noen ikke vil lese noe kan de bare hoppe over det da,de trenger ikke lese alt vættø....C",) Syns synd på jordnær jeg,hun har opplevd mye vondt,og detteer en måte å få det ut på,kanskje den eneste,ikke dømm så fort.... Det er godt for både en selv og andre,å ha et åpent sinn og hjerte,det har aldri skadet noen....C",) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213709-manglende-jordn%C3%A6rhet/#findComment-1565015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.