Gå til innhold

Har alle godt av terapi?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jordnær

Som med all virksomhet, må man regne med at noen ikke har godt av det.

Noen kan bli skuffet over manglende resultat og gjøre ting i skuffelse etterpå.

Noen kan grave seg ned i sår, og dersom psykologen ikke er dyktig nok til å lukke dem igjen før timen er over, kan det gå dårlig,

Men den fins vel ingen statistikk over dette. Man gjør sjelden målinger av hvordan pasientene opplever behandlingsmetodene, skjønt slike målinger begynner man vel etterhvert nå å skjønne at er viktige. For det er jo ingen andre enn pasientene selv som kan vite om det fungerer eller ikke.

Men det er generelt viktig å vite at alle slags terapiformer har negative sideeffekter. Men er man klar over dette, så kan mye være gjort også, fordi da kan man jo bruken endel tid i starten av en terapi på å snakke om nettopp dette, og da finner man ut om det er en dyktig terapeut eller ei.

Dyktige terapeuter er åpne omkring svakheter ved eget opplegg.

Gjest tidligere i terapi

Det kommer vel an både på problemet, og terapeuten.

Gjennom terapi kan man få mer kontakt med sin smerte, og mer klar over og reflektert rundt sine problemer. Det kan gjøre at man i en periode får det verre, inntil man har jobbet seg gjennom tingene. Det er svært vanlig at terapi kan gi økt angst feks i en periode.

På sikt vil man vel vanligvis få det bedre gjennom terapi. Dersom man ikke er så uheldig som meg, som ble utsatt for grov uforstand og "negativ hjernevasking" over lang tid, fra en terapeut som aldri burde vært det. Jeg slet med det i lang tid etterpå.

Men sånt hører med til unntakene, heldigvis.

Nei, for noen gjør terapi vondt verre.

Om en terapi skal være vellykket avhenger for det første av at den valgte terapien er riktig i forhold til pasientens lidelse og person. Dernest om terapeuten kan sine saker generelt og i forhold til det aktuelle menneske. Og selvfølgelig av pasientens evne og vilje til å nyttegjøre seg terapien.

I blant tror jeg man kunne spart lidelse og kroner ved å se mer på enkeltmenneskets livssituasjon.

Det er f.eks. fullstendig bortkastet å behandle en fødselsdepresjon hos en kvinne som er berøvet all sammenhengende nattesøvn. Gi dama hjelp i hjemmet så hun kan få sove. Da er det ikke usannsynlig at hun også sover av seg depresjonen.

Uheldigvis er det så tette skott mellom de ulike områdene i helse-Norge at en psykiater ikke kan rekvirere hjemmehjelp. Så iblant brukes stor resurser på å behandle symptomer forårsaket av praktiske problemer som med et smidigere system lett kunne la seg løse.

mvh

Nei, for noen gjør terapi vondt verre.

Om en terapi skal være vellykket avhenger for det første av at den valgte terapien er riktig i forhold til pasientens lidelse og person. Dernest om terapeuten kan sine saker generelt og i forhold til det aktuelle menneske. Og selvfølgelig av pasientens evne og vilje til å nyttegjøre seg terapien.

I blant tror jeg man kunne spart lidelse og kroner ved å se mer på enkeltmenneskets livssituasjon.

Det er f.eks. fullstendig bortkastet å behandle en fødselsdepresjon hos en kvinne som er berøvet all sammenhengende nattesøvn. Gi dama hjelp i hjemmet så hun kan få sove. Da er det ikke usannsynlig at hun også sover av seg depresjonen.

Uheldigvis er det så tette skott mellom de ulike områdene i helse-Norge at en psykiater ikke kan rekvirere hjemmehjelp. Så iblant brukes stor resurser på å behandle symptomer forårsaket av praktiske problemer som med et smidigere system lett kunne la seg løse.

mvh

Jeg føler meg mye bedre etter at jeg avsluttet terapien.

Det er jo bra for meg.

De har vel ikke forstått hvem jeg er, da... hmmm...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...