Gå til innhold

Schizofreni eller tvang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt veldig mange forskjellige leger som har hatt veldig forskjellige meninger om jeg har tvangslidelse eller schizofreni.

Tvangslidelse er jeg sikker på at jeg har, den har vært tilstede i mange år, og hatt mange forskjellige former. Blandt annet vaskehendenetvang, osv.

Men innimellom har tvangstankene tatt en annen vending. Feks at satan implanterer blasfemiske tanker inn i hodet, og at gud som hører på tror de er mine egne. I slike tilfeller har jeg også kranglet høylydt med meg de innsatte tankene. De har ikke en annen persons stemme, så det er ikke hallusinasjoner. I disse periodene har det tatt ganske kraftig av, og alt har dreid seg om dette. Bilskilt, og boktitler sidetall og masse annet ble tolket som tegn fra gud osv. Jeg fryktet også å bli påkastet forbannelser osv. Ble mistenksom til folk om de smørte hiv blod på barberhøvelen min osv. Masse rare tanker. Det mest presserende var følelsen av å ikke ha tankeprivatliv.

Før var jeg en enstøing med dårlig hygiene og var eksentrisk, men jeg har blitt mere sosial med årene. (er 32 nå).

Ble mye bedre med medisiner zyprexa og zoloft (etter å ha levd i det helvette et år/halvannet) Men jeg tenker hvis det kun er tvang er det jo ikke noe vits i å ta zyprexa.

De siste diagnosene fra da jeg var dårlig har vært:

OCD av vrangforestillingsstyrke.

Schizofreni

Paranoid psykose(dette var i forbindelse med noe annet, jeg utviklet en overdrevet sterk brekningsrefleks, så dette var hyppokonderaktig, og katastrofetanker omkring kvalme og sånnt).

Håper på svar

mvh

morten

Skrevet

Kjenner meg igjen,jeg har også OCD...det er forferdelig slitsomt.

Håper det ordner seg for deg og at de finner ut av det..C",)

Er ikke lett og greit å finne ut av alt selv.

Skrevet

Kjenner meg igjen,jeg har også OCD...det er forferdelig slitsomt.

Håper det ordner seg for deg og at de finner ut av det..C",)

Er ikke lett og greit å finne ut av alt selv.

Hei, bry!¨

Har du også hatt sånn følelse av at satan(eller noen andre satte tanker i hodet på deg og at gud hørte på?) Ja ocd er slitsomt, er du bra nå?

Skrevet

Hei, bry!¨

Har du også hatt sånn følelse av at satan(eller noen andre satte tanker i hodet på deg og at gud hørte på?) Ja ocd er slitsomt, er du bra nå?

Hei igjen!

Har opplevd onde krefter ja,men om det er satan vet jeg ikke,tror det er fra lavere dimensjoner.

Men det finnes utrolig mangen dimensjoner som er høyere,det er sikkert der "stemmen" din kommer fra.

Har opplevd utrolig mye,men tror ikke jeg er schitzofren av den grunn...C",)

Har selvinnsikt...bare som det er sakt.

Hva får deg til å tro at det er satan?

Jeg tror satan ikke er en person,men en ond enegi,akkruratt som med Gud,det er en meget god energi.

Vi trenger nyanser vet du,svart og hvitt...C",)

Gjest Jordnær
Skrevet

Hei igjen!

Har opplevd onde krefter ja,men om det er satan vet jeg ikke,tror det er fra lavere dimensjoner.

Men det finnes utrolig mangen dimensjoner som er høyere,det er sikkert der "stemmen" din kommer fra.

Har opplevd utrolig mye,men tror ikke jeg er schitzofren av den grunn...C",)

Har selvinnsikt...bare som det er sakt.

Hva får deg til å tro at det er satan?

Jeg tror satan ikke er en person,men en ond enegi,akkruratt som med Gud,det er en meget god energi.

Vi trenger nyanser vet du,svart og hvitt...C",)

Bibelen forteller iallefall at Gud har overvunnet Satan. Gud er alltid sterkere enn alt annet her på jorden. Men det er jo ikke alltid han griper inn med det samme og knuser det onde nei. Det skal være sikkert og visst. Men en dag - så vil Gud knuse alt det onde. Det står skrevet. Da vil alt blir bare godt og kjærlighet for all evig tid. Det skal bli fint ja!

Skrevet

Bibelen forteller iallefall at Gud har overvunnet Satan. Gud er alltid sterkere enn alt annet her på jorden. Men det er jo ikke alltid han griper inn med det samme og knuser det onde nei. Det skal være sikkert og visst. Men en dag - så vil Gud knuse alt det onde. Det står skrevet. Da vil alt blir bare godt og kjærlighet for all evig tid. Det skal bli fint ja!

Enig!

Lyset og kjærligheten er alltid sterkere enn hatet og mørket.

Skrevet

Tror ikke på det nå etter jeg ble suksesfullt medisinert. Det slapp taket litt etter litt. Er hedning nå, tror ikke på gud lenger, hvis han finnes er han en slem jævel. Sympatien min nå, heller heller andre veien.

Skrevet

Tror ikke på det nå etter jeg ble suksesfullt medisinert. Det slapp taket litt etter litt. Er hedning nå, tror ikke på gud lenger, hvis han finnes er han en slem jævel. Sympatien min nå, heller heller andre veien.

Tror du ikke på noe?

Det var trist for deg.

Skrevet

Tror du ikke på noe?

Det var trist for deg.

Nei, når troen kaster deg inn i et helvette uten like, er det like greit å ikke tro. Jeg skal aldri tilbake til den overvåkningsfølelsen jeg hadde.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er dessverre ikke mulig å svare på dette på bakgrunn av de opplysninger du gir.

Noen sjeldne ganger kan denne problemstillingen særdeles alvorlig OCD vs schizofreni være ekstremt vanskelig å avgjøre.

Zyprexa er særdeles nyttig i tillegg til SSRI ved alvorlig tvang. Det at du har hatt effekt av Zyprexa kan ikke brukes som argument for at du har schizofreni.

Om du kun har OCD er det heller ikke et argument mot å bruke Zyprexa.

Gjest 4undret
Skrevet

Ikke det du spør om, men ble litt nsjerrig på hvordan kombinere vasketvang og dårlig hygiene?

Skrevet

Ikke det du spør om, men ble litt nsjerrig på hvordan kombinere vasketvang og dårlig hygiene?

hehe, ja rart spørsmål. La meg si det sånn. Jeg hadde så mye tvang, feks så turte jeg ikke pusse tennene for jeg var redd jeg fikk hiv på tannbørsten, og skulle begynne å blø i tannkjøttet. Jeg dusjet ikke mere en en gang i uken, forda kom alltid klærne nedi det møkkete gulvet som jeg trodde det var hiv på. Jeg klarte ikke å vaske opp, så jeg lot oppvasken stå. Å vaske var et helvete fordi jeg hadde minner om urene berøringer. Jeg trodde hiv viruset levde i månedsvis utenfor kroppen. Tom at det kunne spres via tv`n, så alt jeg tok i hadde jeg på meg en plastpose på hånda. Jeg gikk gjennom ca 100 plastposer hver 3 dag. Jeg kjøpte 2-3 tohundreposer i uka. (brødposer). Feks hvis kassadamen hadde et plaster på fingeren, så satte jeg bare posene fra meg når jeg kom hjem, og spiste ikke av dem. Slik ble det råtten lukt. Ja, det ballet på seg. Dessuten sov jeg med klærne på, turte ikke å klø meg, ikke å barbere meg, eller klippe håret. Så jeg var litt av et syn der jeg kom, leiligheten så ut som en søppeldynge. Men vaske hender armer og ansikt gjorde jeg hele tiden. Ca et såpestykke om dagen faktisk. Resten var det værre med. IOM at jeg måtte bruke pose før jeg turte å ta i det nedentil etc. Så blodflekker overalt, det var et svare kaos.

Skrevet

Hei! Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med det du spør om, men ble litt nysgjerrig på det du nevnte om katastrofetanker om kvalme.. Kjente meg litt igjen, da jeg har tidligere var plaget av noe lignende.. Var helt forferdelig redd for å bli kvalm/kaste opp.. det var en blanding av angst/tvangstanke. Begynte å lure på om dette er et kjent fenomen.. Hvis du vil svare; hva gikk dette ut på for deg? Var du redd for å bli kvalm?

Skrevet

Hei! Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med det du spør om, men ble litt nysgjerrig på det du nevnte om katastrofetanker om kvalme.. Kjente meg litt igjen, da jeg har tidligere var plaget av noe lignende.. Var helt forferdelig redd for å bli kvalm/kaste opp.. det var en blanding av angst/tvangstanke. Begynte å lure på om dette er et kjent fenomen.. Hvis du vil svare; hva gikk dette ut på for deg? Var du redd for å bli kvalm?

Det har vært to forskjellige typer. Den ene var i tenårene, hvor jeg var redd for å kaste opp, og gikk rundt med bøtte osv i tilfelle det skulle skje. Var livredd for å spy.

Det siste var for et år siden. Jeg skulle til tannlegen, og hadde mye arbeid som måtte gjøres, så begynte jeg å få redsler for at jeg ikke skulle klare å gjennomføre dette uten å brekke meg, derfor så utviklet jeg en brekningsreflex som ikke lignet grisen. Brakk meg som bare det, for ingenting. Mat, bare tanken etc. Så enden på visa var at jeg var så redd for å havne i en kroninsk brekningstilstand, slik at jeg begynte å gå med kniv, slik at jeg kunne ta livet av meg om så skulle skje. Jeg ble innlagt, og de kalte det noe sånt som somatisk vrangforestilling.

Det første var vel mere vanlig tvang. Æsj, merker nesten jeg blir kvalm av å tenke på det.

Skrevet

hehe, ja rart spørsmål. La meg si det sånn. Jeg hadde så mye tvang, feks så turte jeg ikke pusse tennene for jeg var redd jeg fikk hiv på tannbørsten, og skulle begynne å blø i tannkjøttet. Jeg dusjet ikke mere en en gang i uken, forda kom alltid klærne nedi det møkkete gulvet som jeg trodde det var hiv på. Jeg klarte ikke å vaske opp, så jeg lot oppvasken stå. Å vaske var et helvete fordi jeg hadde minner om urene berøringer. Jeg trodde hiv viruset levde i månedsvis utenfor kroppen. Tom at det kunne spres via tv`n, så alt jeg tok i hadde jeg på meg en plastpose på hånda. Jeg gikk gjennom ca 100 plastposer hver 3 dag. Jeg kjøpte 2-3 tohundreposer i uka. (brødposer). Feks hvis kassadamen hadde et plaster på fingeren, så satte jeg bare posene fra meg når jeg kom hjem, og spiste ikke av dem. Slik ble det råtten lukt. Ja, det ballet på seg. Dessuten sov jeg med klærne på, turte ikke å klø meg, ikke å barbere meg, eller klippe håret. Så jeg var litt av et syn der jeg kom, leiligheten så ut som en søppeldynge. Men vaske hender armer og ansikt gjorde jeg hele tiden. Ca et såpestykke om dagen faktisk. Resten var det værre med. IOM at jeg måtte bruke pose før jeg turte å ta i det nedentil etc. Så blodflekker overalt, det var et svare kaos.

Hei!

Ville bare si at jeg føle rmed deg...

Jeg har også vasketvang...:(

er mye bedre nå etter eksponeringstrening! HAr du prøvd det? Får du hjelp i tillegg til medisinering mht tvangen?

Jeg også har det som deg. Orker ikke gå ut med såøpa, for dete er kjempe skittent. Ikke vaske badet, æsj. Men å vaske meg på hender.. Jada;)

Men nå er jeg myyyye bedre etter eksponering...

Hadde/har du det slik at du ikke turde skrive ord som ligner på hiv? Jeg hatet å skrive hvis, i tilfelle jeg skrev det feil, og det ble hiv.. Det ble krise... Men nå klarer jeg det:)

*Tenker på deg!!*

Klem fra ei annen med OCD-Vasketvang...

Skrevet

Det har vært to forskjellige typer. Den ene var i tenårene, hvor jeg var redd for å kaste opp, og gikk rundt med bøtte osv i tilfelle det skulle skje. Var livredd for å spy.

Det siste var for et år siden. Jeg skulle til tannlegen, og hadde mye arbeid som måtte gjøres, så begynte jeg å få redsler for at jeg ikke skulle klare å gjennomføre dette uten å brekke meg, derfor så utviklet jeg en brekningsreflex som ikke lignet grisen. Brakk meg som bare det, for ingenting. Mat, bare tanken etc. Så enden på visa var at jeg var så redd for å havne i en kroninsk brekningstilstand, slik at jeg begynte å gå med kniv, slik at jeg kunne ta livet av meg om så skulle skje. Jeg ble innlagt, og de kalte det noe sånt som somatisk vrangforestilling.

Det første var vel mere vanlig tvang. Æsj, merker nesten jeg blir kvalm av å tenke på det.

Kjenner meg absolutt igjen i det første du beskriver.. Det var sånn jeg også hadde det før..var livredd for å spy, og det tok helt overhånd. Trodde det bare var meg som hadde opplevd noe så sært som dette! Det har heldigvis moderert seg kraftig med årene, slik at det ikke er noe problem lenger. Håper det har gitt seg for deg også:) Det du opplevde for et år siden hørtes i hvertfall veldig ekstremt og slitsomt ut.. Lykke til videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...