Gå til innhold

Mani eller posttraumatisk stressreaksjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Jordnær
Skrevet

Hva er forskjellene og likhetene ved mani og moderat posttraumatisk stressreaksjon?

Gjest Jordnær
Skrevet

Finnes der likheter?

Ja, det finnes likheter.

Gjest Jordnær
Skrevet

Ja, det finnes likheter.

Irritasjon, frustrasjon, at man ikke klarer å bli ferdige med ting, at man gjentar og gjentar det samme, at man trigges på spesielle impulser, m.m.

Gjest Jordnær
Skrevet

Irritasjon, frustrasjon, at man ikke klarer å bli ferdige med ting, at man gjentar og gjentar det samme, at man trigges på spesielle impulser, m.m.

Andre likheter er søvnproblemer.

Forskjeller er at man unngår å oppsøke steder som kan skape problemer ved PTSD. Men når man skal løse en PTSD så må kan oppsøke slike steder for å få tillit til steder eller personer tilbake.

Man lett forveksle dette med en manisk person som prøver å provosere.

ja, dette siste ble litt uklart. jeg er enig i det...

Gjest Jordnær
Skrevet

Det jeg vel egentlig spør om - er om stress kan samles opp, og toppe seg i en mani?

Altså slik at uten den stresskilden (traumet) så ville ikke manien oppstått.

Gjest Jordnær
Skrevet

Det jeg vel egentlig spør om - er om stress kan samles opp, og toppe seg i en mani?

Altså at det er selve stresset som ene og alene observeres feilaktig som mani.

Skrevet

Andre likheter er søvnproblemer.

Forskjeller er at man unngår å oppsøke steder som kan skape problemer ved PTSD. Men når man skal løse en PTSD så må kan oppsøke slike steder for å få tillit til steder eller personer tilbake.

Man lett forveksle dette med en manisk person som prøver å provosere.

ja, dette siste ble litt uklart. jeg er enig i det...

Nei, det er ikke likt.

irritasjon/frustrasjon, søvnproblemer og frustrasjon er gjengangere for "de fleste" psykiske lidelser.

Skrevet

Nå spør du om noe annet...

?

Gjest Jordnær
Skrevet

Altså at det er selve stresset som ene og alene observeres feilaktig som mani.

Eksempelvis vil nok noen tro at jeg er manisk som skriver så mange innlegg her.

Men det kan jo tenkes at jeg har stresskilder (traumer) inni meg, som driver meg til dette.

I mitt tilfelle er traumene/belastningene psykiatrisk tvangsbruk.

Gjest Jordnær
Skrevet

Nå spør du om noe annet...

?

Ja, men du skjønner hva jeg mener etter å ha lest flere tråder her håper jeg.

Gjest Jordnær
Skrevet

Nei, det er ikke likt.

irritasjon/frustrasjon, søvnproblemer og frustrasjon er gjengangere for "de fleste" psykiske lidelser.

Javel, hva var min mani da?

Jeg brukte ikke mye penger. Jeg var ikke motorisk hyperaktiv. Jeg pratet ikke i sett. Jeg hadde ingen tro på at jeg var verdensmester.

Skrevet

Ja, men du skjønner hva jeg mener etter å ha lest flere tråder her håper jeg.

Men du?

Kunne du tenke deg å samle opp dine tanker i et innlegg av gangen? Det blir liksom da litt enklere for oss som ønsker å lese det du skriver om vi får presenteret alt på en gang.

Skrevet

Jeg brukte ikke mye penger. Jeg var ikke motorisk hyperaktiv. Jeg pratet ikke i sett. Jeg hadde ingen tro på at jeg var verdensmester.

Men kjære menneske, jeg vet ikke. Jeg aner ikke. Og hvordan i himmelsen navn skulle jeg vite det?

Hvorfor skulle du være manisk?

Gjest svaksterk
Skrevet

Hei:-)

Jeg tror at man kan bli så opphengt i noe at man kan virke skummel på de rundt. Feks hvis du stoppet politiet for å ta opp dette, og snakket høyt og virket truende mot *systemet* kan de ha oppfattet deg som en fare.

Jo mer du går inn i dette på egenhånd, jo mer du får svar på dette, jo mer vil du gå inn i dette tror jeg. På grensen til psykotisk opphengt i det tror jeg... slik at det kan føles truende for feks politi og de fagfolkene du kommer borti. Det kan virke som om du hater dem?

Er du Highstreet forresten?

mvh

Skrevet

Men kjære menneske, jeg vet ikke. Jeg aner ikke. Og hvordan i himmelsen navn skulle jeg vite det?

Hvorfor skulle du være manisk?

hysterisk tror jeg er rette ordet.

Gjest Jordnær
Skrevet

Jeg var opprømt, men ikke full av urealistiske ideer og påfunn, jeg var ikke lett å engasjere, ikke lett å avlede, men jeg ble fort irritert og aggressiv. Selvfølelsen var ikke stor på annet en motstanden mot tvangspsykiatri, jeg var ikke verdensmester, jeg trodde ikke jeg var verdens rikeste og beste, jeg handlet og ringte ikke for tusener av kroner på en dag. Jeg var opptatt av vanlige regler og bestemmelser, ja faktisk mer enn normalt opptatt av lover skal holdes.

Søvnen var ikke avbrutt og uregelmessig, mitt problem var drømmer og innsovningsproblemer. Jeg følte meg virkelig trett, jeg sov riktignok lite siste to netter før innleggelsen, jeg spiste som normalt, seksuelt gjorde jeg ingen ekstra erfaringer. Jeg hadde selvkritikk. hvilket jeg også har nå.

Jeg ser jo at jeg skriver mye her. Men skal ikke dette stedet være for å hjelpe oss som sliter?

Jeg ber om forståelse for at jeg har funnet dette stedet noen dager. Jeg var her også mye noen dager for ganske nøyaktig to år siden. Og jeg har kommet videre siden dengang. Mitt følelsesnivå er mye lavere som følge av at jeg har fått skrevet ut mine tanker.

Gjest Jordnær
Skrevet

Hei:-)

Jeg tror at man kan bli så opphengt i noe at man kan virke skummel på de rundt. Feks hvis du stoppet politiet for å ta opp dette, og snakket høyt og virket truende mot *systemet* kan de ha oppfattet deg som en fare.

Jo mer du går inn i dette på egenhånd, jo mer du får svar på dette, jo mer vil du gå inn i dette tror jeg. På grensen til psykotisk opphengt i det tror jeg... slik at det kan føles truende for feks politi og de fagfolkene du kommer borti. Det kan virke som om du hater dem?

Er du Highstreet forresten?

mvh

Jeg hater ikke verken leger eller politi eller andre folk.

Jeg skriver for å forstå. Og jeg ser at det kan synes rart at jeg skriver på en slik kanal som dette. Men de kommentarene dere gir meg hjelper meg til å komme videre faktisk. Vanligvis skriver jeg for meg selv. Men dette har en slutt dette også altså, jeg kommer ikke til å sitte å skrive her i uendeligheten. Tro meg.

Jeg er ikke Highstreet nei. Jeg vet ikke hvem det er.

Gjest Jordnær
Skrevet

Men du?

Kunne du tenke deg å samle opp dine tanker i et innlegg av gangen? Det blir liksom da litt enklere for oss som ønsker å lese det du skriver om vi får presenteret alt på en gang.

Det kunne jeg. Men jeg kommer på ting etterhvert. Dersom jeg hadde ventet, så hadde jeg ikke kommet på de samme tingene.

Men det er ikke den reelle årsaken til at jeg ikke skriver mer i et innlegg. Jeg kunne jo ventet i en kvarter før jeg sendte noe avgårde foreksempel.

Det er stress som er årsak til det.

Slik som nå foreksempel, så kunne jeg jo gått bort til tv'en eller hørt noe musikk før jeg sendte avgårde. Jeg kunne jo det. Men jeg ser heller ikke helt poenget i det.

Jeg kommer nok til å avslutte denne virksomheten her snart.

Jeg ser jo at det er folk som føler seg provosert over det. Og det er overhodet ikke min hensikt. Derfor kommer jeg nok til å trekke meg tilbake snart. Men bare tiden vil vise.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...