Gå til innhold

Diverse

Anbefalte innlegg

Thea11365380940
Skrevet

Hei!

Jeg sitter og leser spørsmål og svar av ren nyskjerrighet og da dukker det opp spørsmål som jeg egentlig ikke har hatt før jeg sitter og leser.

Jeg fikk for to år siden diagnosen dyp depresjon. Lang historie som jeg ikke skal ta her, men jeg hadde slitt med tungsinn i flere år og var veldig langt nede. Hadde jeg ikke fått hjelp da så hadde jeg mest sannsynlig endt opp med å ta livet mitt. Jeg har en fantastisk fastlege som fikk meg til psykolog med en gang og hun satte meg også på antidepressiva. Først Cipralex – som jeg måtte slutte med da jeg fikk sånn matlyst. Spiseforstyrrelser er også en del av min bakgrunn. Jeg går nå på Zoloft og tar 75 mg daglig.

Det var egentlig to spørsmål som dukket opp. Jeg så såvidt beskrevet gradene av en depresjon på siden, men ”dyp” var ikke nevnt. Hva er egentlig en dyp depresjon? Jeg leser også at det kan være 90 % sjans for tilbakefall av en depresjon innen 5 år om man går umedisinert. Jeg har gått på tabletter (og til psykolog) i 2,5 år nå og har vel hatt i tankene at jeg skal trappe ned på tablettene etterhvert men jeg ble litt (kall meg naiv) overrasket da jeg leser om tilbakefall. Er det vanlig at folk går på tabletter hele livet? Jeg tror helt ærlig at jeg ikke vil overleve om jeg havner så langt nede i kjelleren igjen lurer på om jeg ”tør” å trappe ned på tablettene..... Jeg hadde en episode i høst hvor jeg glemte å ta tablettene i en hel uke og da var jeg på vei ned igjen med en gang. Vet det er veldig viktig å trappe ned over lang tid, men dog......

Jeg leste også om en jente som sier at hun bruker avføringspiller. Jeg har brukt avføringspiller i snart 20 år. Det er da jeg begynte å slanke meg og anorexia ble en del av livet mitt. Anorexian har jeg vel blitt mindre venn med, men det vil vel alltid være en del av livet mitt. Oppkast og piller har fulgt meg hele veien. Lengste oppholdet har kanskje vært en uke eller to. Jeg lurer på hvilke andre bivirkninger det har enn en ødelagt tarmfunksjon??

Hilsen Thea

gisela1365380934
Skrevet

etter å ha brukt efexor i tre år så valgte jeg å slutte med de i sommer.

jeg fikk et voldsomt tilbakefall og begynte på medisinen igjen før jul.

kanskje må jeg gå på de resten av livet, jeg vet ikke.

aner ikke om jeg noengang tør å slutte med de hvertfall..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...