Gå til innhold

Ufarlige rytmeforstyrrelser ?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp skrevet et spørsmål om mine små episoder med hurtig og uregelmessig puls. Som så ofte fører svar fra legen til flere spørsmål. Jeg har fra tidligere vært plaget med hurtig puls og ekstraslag. Dette skremmer meg ikke. Jeg har prøvd å slutte med mine daglige ½ tab. Uniloc 25mg, men har ikke klart dette fordi jeg føler meg uvel med en høyere hvilepuls.Mine korte anfall 10-30 sekunder med hurtig og uregelmessig puls er ikke noe spesielt plagsomt fysisk, men det påvirker meg psykisk fordi jeg blir redd at dette er rytmeforstyrrelser. Jeg har lest om andres problem med dette, og det virker skremmende. Så derfor vil jeg bare spørre deg:Må min begynnende rytmeforstyrrelse nødvendigvis være alvorlig? Kan det like godt være uskyldige forstyrrelser som kan gå bort eller bare er helt ufarlige? Kan det være bare vanlig hjertebank som gir uregelmessig og hurtig puls?Jeg har brukt magnesium tabletter når jeg har vært stresset og følt ekstraslag. Synes disse har en avslappende effekt på muskulaturen, men på pakningen står det at pasienter med uregelmessige hjerteslag ikke skal bruke disse. Kan stress og veldig stram muskulatur påvirke hjerterytmen?Dette ble mange spørsmål. Jeg er takknemlig for svar fordi dette ukjente har gjort meg redd. Har fulgt ditt råd om legesjekk hos spesialist, men ventetiden er lang og derfor prøver jeg med spørsmål her igjen. Jeg vil gjerne høre fra andre med samme problem som har positive erfaringer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214086-ufarlige-rytmeforstyrrelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du beskriver er sannsynligvis atrieflimmer eller flutter - ikke i seg selv farlig, men kan forårsake blodpropper og gi økt risiko for slag, hvis det varer lenge (mer enn et par dager) eller blir permanent. Symptomene varierer veldig, fra nesten umerkelig til skyhøy puls og pustebesvær og besvimelser. I tilfelle langvarig/permanent flimmer/flutter, bør man gå på blodfortynnende medisin (f.eks. Marevan). Kontakt lege.

Slagrisikoøkningen ved atrieflimmer/flutter alene er beskjeden, men øker betraktelig i kombinasjon med annen hjertesykdom. Med dine korte anfall tror jeg ikke du har noen grunn til bekymring.

Desverre viser det seg at tilstanden har en tendens til å øke på og kan bli permanent med tiden (over mange år). Du kan neppe regne med "å vokse det av deg", men man kan leve godt med det og det finnes behandling.

Elektrokonvertering ("elektrosjokk") eller kjemisk konvertering med antiarrytmika gitt intravenøst bringer hjertet tilbake i sinusrytme, men beskytter ikke mot tilbakefall, gir sjelden langvarig sukess og må oftest følges opp med antiarrytmika (piller) som kan hjelpe til å holde hjertet i sinusrytme. Det kan gi anfallsfrihet lenge, men de mest effektive anti arrytmika er ganske giftige og kan ha ubehagelige langtids bivirkninger.

Den ultimate behandling er s.k. radiofrekvensablasjon som fjerner selve årsaken til problemet. Den elektriske aktiviteten inne i hjertets forkamre kartlegges og uønskede elektriske forbindelser brytes ved å varme dem opp til 50-60 grader ved hjelp av tilført høyfrekvensenergi (ref. mikrobølgeovn) gjennom tynne kabler som føres inn gjennom venene i lysken. Pasienten er våken (noe neddopet, men kan følge med) under behandlingen som ikke er spesielt smertefull og bare etterlater et par små stikksår i lysken.

Suksessraten er over 90% ved (evt. gjentatt) behandling av flutter (lett tilgjengelig i høyre forkammer), desverre lavere og med større risiko ved flimmer som oftest har sitt opphav i venstre forkammer og krever et mye mer komplisert inngrep. Men det er håp. Behandlingstilbudet er i stadig utvikling. I Norge utføres radiofrekvensablasjon ved Rikshospitalet og ved Haukaland Sykehus.

Jeg har selv vært igjennom to flutterablasjoner og blitt kvitt flutteret som plaget meg. Nå står jeg igjen med et så godt som symptomfritt flimmer, som desverre er blitt permanent, men ikke hindrer meg i å drive sport. Jeg løper og går på ski "som ei lausbikkje", tar mine piller og lever godt med det.

Stian

• 2 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Marit.

Før man har registrert dine rytmeforstyrrelser på en skikkelig måte er det selvsagt ikke mulig å ha noen sikker mening om hva som foreligger, så alle uttalelser om dette må bygge på symptombeskrivelse og sannsynlighetsvurdering. Ofte vil imidlertid slik vurdering kunne være tilstrekkelig.

Det er mulig at dine hjerterytmefenomèn bør bli gjenstand for dypere diagnostikk og eventuelt behandling. Ikke sjelden er det ganske vanskelig å "knipe" slike rytmer på et EKG eller en Holter-monitorering (24-timers EKG), og man skal huske at slike undersøkelser er ganske lite verdt hvis ikke pasienten har sine plager mens registreringen pågår. Det finnes dog tilstander som lar seg diagnostisere på grunnlag av et EKG uten samtidige symptomer, men det er relativt sjelden.

Du spør om stress kan påvirke hjerterytmen, og til det er svaret et unebtinget ja.

Hvis ventetiden er for lang for deg, finnes det private sentra med spesialistkompetanse flere steder i landet, bl.a. Oslo, Bergen, Trondhjem og Bergen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...