Gjest Jordnær Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hvis de finnes, hvilke symptomer MÅ være tilstede for å bli diagnostisert som bipolar? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
thinkerbell Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hvis de finnes, hvilke symptomer MÅ være tilstede for å bli diagnostisert som bipolar? Du tenker nå på den "gamle gode" diagnosen manisk/depressiv? I manier: Oppstemthet, selvsikkerhet, søvnløshet, irritabilitet, høyt aktivitetsnivå, impulsivitet, dårlig dømmekraft, høy intensitet, voldsom oppførsel. De depressive periodene preges av: redusert appetitt, angst, pessimisme, trett/slapp, likegyldighet, konsentrasjonsproblemer, innesluttethet og selvmordstanker 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1569446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hvis de finnes, hvilke symptomer MÅ være tilstede for å bli diagnostisert som bipolar? Du tenker nå på den "gamle gode" diagnosen manisk/depressiv? I manier: Oppstemthet, selvsikkerhet, søvnløshet, irritabilitet, høyt aktivitetsnivå, impulsivitet, dårlig dømmekraft, høy intensitet, voldsom oppførsel. De depressive periodene preges av: redusert appetitt, angst, pessimisme, trett/slapp, likegyldighet, konsentrasjonsproblemer, innesluttethet og selvmordstanker Takk. Jeg mener fortsatt bestemt at disse tingene kan presses frem som en naturlig reaksjon etter å ha bli utsatt for et traume. Og at når traumet er behandlet (i personen) eller når årsakskilden til traumet (utenfor personen) er fjernet så vil de nevnte polaritetsreaksjonene opphøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1569452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Takk. Jeg mener fortsatt bestemt at disse tingene kan presses frem som en naturlig reaksjon etter å ha bli utsatt for et traume. Og at når traumet er behandlet (i personen) eller når årsakskilden til traumet (utenfor personen) er fjernet så vil de nevnte polaritetsreaksjonene opphøre. Men uansett så hadde jeg ikke høyt aktivitetsnivå, ikke plagsomt høy impulsivitet, ikke dårlig dømmekraft, ikke høy intensitet, og ikke voldsom oppførsel. Men ikke veldig lenge etter at de begikk tvang mot meg, og jeg reagerte på dette, så økte aktivitetsnivået, impulsivitetet og oppførselen ble ikke akseptabel. Tvangsbruk som altså skulle hindre økt mani (i sykehusets øyne) medførte faktisk det motsatte. Inntil jeg selv gav opp min protest gjennom viljesbeslutning. Det er faktisk sant. Jeg har ikke holdt på å arbeidet med å forstå dette i snart 7 år for ingenting. Og det samme reaksjonsmønsteret skjedde i høst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1569462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thinkerbell Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Takk. Jeg mener fortsatt bestemt at disse tingene kan presses frem som en naturlig reaksjon etter å ha bli utsatt for et traume. Og at når traumet er behandlet (i personen) eller når årsakskilden til traumet (utenfor personen) er fjernet så vil de nevnte polaritetsreaksjonene opphøre. Jeg tror vel heller at Bipolar er den, muligens, mest biologisk betingede sykdommen vi har (også noe påvirket av arv). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1569464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hghgh Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Men uansett så hadde jeg ikke høyt aktivitetsnivå, ikke plagsomt høy impulsivitet, ikke dårlig dømmekraft, ikke høy intensitet, og ikke voldsom oppførsel. Men ikke veldig lenge etter at de begikk tvang mot meg, og jeg reagerte på dette, så økte aktivitetsnivået, impulsivitetet og oppførselen ble ikke akseptabel. Tvangsbruk som altså skulle hindre økt mani (i sykehusets øyne) medførte faktisk det motsatte. Inntil jeg selv gav opp min protest gjennom viljesbeslutning. Det er faktisk sant. Jeg har ikke holdt på å arbeidet med å forstå dette i snart 7 år for ingenting. Og det samme reaksjonsmønsteret skjedde i høst. Åh herreguuuuuud!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1569465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Jeg tror vel heller at Bipolar er den, muligens, mest biologisk betingede sykdommen vi har (også noe påvirket av arv). Du tror ja. Men jeg etterlyser kunnskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1569499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Åh herreguuuuuud!! Hva mener du? Kan du forklare med ord hva du mener? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1569500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Midtsids Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Her er diagnosekriteriene: Mani: A. Oppstemthet, eksaltasjon eller irritasjon i minst en uke. B. Mminst tre av følgende symptomer i tillegg: *Hyperaktivitet, rastløshet, uro *Taletrang *Tankeflukt *Ukritisk adferd *Nedsatt søvnbehov *Økt selvfølelse, grandiose forestillinger *Distraherbarhet *Hensynsløs og/eller uansvarlig adferd *Økt seksualdrift. Man stiller diagnosen manisk episode hvis det forhøyede stemningsleiet (A) opptrer med tre eller flere av de opplistede symptomer under (. Om stemningsleiet er mer irritabelt, må minst fire av de andre symptomene under ( være til stede. Tidskriteriet på en uke eller mer, faller bor dersom tilstanden er så alvorlig at innleggelse er nødvendig. Hypomani Når en person er hypoman, vil stemningsleiet være av en lettere ppstemt karakter og personen vil som ha en følelse av velvære. En opplevelse av økt energi, ledsages som regel av økt fysisk og psykisk aktivitetsnivå og-effektivitet. Mer utadvendt, snakkesalig og familiær, men ikke i den grad av det forstyrrerer arbeidsevne eller oppleves sosial upassende eller støtende. Nedsatt søvnbehov og økt seksualdrift er vanlig. Ved hypomani er irritabilitet og økt selvfølelse like karakteristisk som det å være overdrevent utadvendt. A. Forhøyet eller irritabelt stemningsleie i minst fire dager, ledsaget av: B Minst tre av følgende symptomer i tillegg: *Økt aktivitet eller rastløshet *Økt taletrang *Distraherbarhet, konsentrasjonsvansker *Nedsatt søvnbehov *Økt seksuell energi *Kjøpetrang, overmodig atferdg *Økt selskapelighet, overdrevet familiær. En hypoman episode har således de samme kjennetegn som en manisk episode, men er av kortere varighet og er mindre alvorlig. Hvis episoden blir så alvorlig at det går ut over hvordan personen fungerer, at det oppstår psykotiske symptomer eller behandlingen krever sykehusinnleggelse, så regnes det som en manisk episode. Depresjon: A. Generelle kriterier oppfylt. Tilstanden har vart minst to uker. Gjennomsnittlig varighet på 6 mnd. Sjelden mer enn et år (unntak eldre). Mani og depresjon kommer ofte i etterkant av belastende livshendelser eller andre psykiske traumer. Om symptomene er svært alvorlige og har en brå debut, kan man stille diagnosen etter kortere tid enn to uker. B. Minst to av følgende kjernesymptomer ved mild/moderat depresjon og alle 3 ved alvorlig depresjon: * Depressivt stemningsleie * Interesse eller gledesløshet * Energitap som fører til trettbarhet og redusert aktivitet. Uttalt tretthet selv etter lette anstrengelser er vanlig. C. Ved mild depresjon må minst 2 av følgende tilleggssymptomer være til stede, ved moderat minst 4, og minst 5 ved aalvorlig depresjon: *Redusert selvfølelse og selvtillitt * Skyldfølelse eller selvbedreidelser * Planer om, eller utføring av, selvskade eller selvmord. * Redusert konsentrasjon og oppmerksomhet * Agitasjon eller hemning * Søvnforstyrrelser * Apetitt eller vektendring 1. Selvmordstanker er et symptom på depresjon 2. Selvmordstanker er et uttrykk for en medisinsk tilstand som kan behandles. 3 Selvmordstanker forsvinner når du får behandling for din depresjon. BLANDET TILSTAND: 1. En episode med blanding eller rask veksling mellom maniske/hypomani og depressive symptomer, 2. Når begge symptomgrupper er fremtredende i det meste av sykdomsperioden, og hvis den aktuelle episoden har vart i minst 2 uker. * Depressivt stemnings ledsages av overaktivitet og taletrang som vedvarer i dager eller uker. * Manisk stemningsleie og grandiositet ledsages av agitasjon, tap av energi og libido. * Depressive symptomer/ symptomer på mani eller hypomani veksler fra dag til dag, eller time til time. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1569516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hghgh Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Hva mener du? Kan du forklare med ord hva du mener? Du gnåler om det samme om og om og om igjen, svarer deg selv og innser tydeligvis ikke at du er syyyk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1569538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thinkerbell Skrevet 14. januar 2006 Del Skrevet 14. januar 2006 Takk. Jeg mener fortsatt bestemt at disse tingene kan presses frem som en naturlig reaksjon etter å ha bli utsatt for et traume. Og at når traumet er behandlet (i personen) eller når årsakskilden til traumet (utenfor personen) er fjernet så vil de nevnte polaritetsreaksjonene opphøre. Det er ikke èn årsak til bipolar, grunnen til lidelsen er sammensatt: biologiske faktorer og miljømessige faktorer. Store psykiske påkjenninger kan være utløsende faktor _dersom_ du har anlegg for lidelsen. Manisk/depressiv lidelse forsvinner ikke "av seg selv", slik du antyder(?). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1569560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Her er diagnosekriteriene: Mani: A. Oppstemthet, eksaltasjon eller irritasjon i minst en uke. B. Mminst tre av følgende symptomer i tillegg: *Hyperaktivitet, rastløshet, uro *Taletrang *Tankeflukt *Ukritisk adferd *Nedsatt søvnbehov *Økt selvfølelse, grandiose forestillinger *Distraherbarhet *Hensynsløs og/eller uansvarlig adferd *Økt seksualdrift. Man stiller diagnosen manisk episode hvis det forhøyede stemningsleiet (A) opptrer med tre eller flere av de opplistede symptomer under (. Om stemningsleiet er mer irritabelt, må minst fire av de andre symptomene under ( være til stede. Tidskriteriet på en uke eller mer, faller bor dersom tilstanden er så alvorlig at innleggelse er nødvendig. Hypomani Når en person er hypoman, vil stemningsleiet være av en lettere ppstemt karakter og personen vil som ha en følelse av velvære. En opplevelse av økt energi, ledsages som regel av økt fysisk og psykisk aktivitetsnivå og-effektivitet. Mer utadvendt, snakkesalig og familiær, men ikke i den grad av det forstyrrerer arbeidsevne eller oppleves sosial upassende eller støtende. Nedsatt søvnbehov og økt seksualdrift er vanlig. Ved hypomani er irritabilitet og økt selvfølelse like karakteristisk som det å være overdrevent utadvendt. A. Forhøyet eller irritabelt stemningsleie i minst fire dager, ledsaget av: B Minst tre av følgende symptomer i tillegg: *Økt aktivitet eller rastløshet *Økt taletrang *Distraherbarhet, konsentrasjonsvansker *Nedsatt søvnbehov *Økt seksuell energi *Kjøpetrang, overmodig atferdg *Økt selskapelighet, overdrevet familiær. En hypoman episode har således de samme kjennetegn som en manisk episode, men er av kortere varighet og er mindre alvorlig. Hvis episoden blir så alvorlig at det går ut over hvordan personen fungerer, at det oppstår psykotiske symptomer eller behandlingen krever sykehusinnleggelse, så regnes det som en manisk episode. Depresjon: A. Generelle kriterier oppfylt. Tilstanden har vart minst to uker. Gjennomsnittlig varighet på 6 mnd. Sjelden mer enn et år (unntak eldre). Mani og depresjon kommer ofte i etterkant av belastende livshendelser eller andre psykiske traumer. Om symptomene er svært alvorlige og har en brå debut, kan man stille diagnosen etter kortere tid enn to uker. B. Minst to av følgende kjernesymptomer ved mild/moderat depresjon og alle 3 ved alvorlig depresjon: * Depressivt stemningsleie * Interesse eller gledesløshet * Energitap som fører til trettbarhet og redusert aktivitet. Uttalt tretthet selv etter lette anstrengelser er vanlig. C. Ved mild depresjon må minst 2 av følgende tilleggssymptomer være til stede, ved moderat minst 4, og minst 5 ved aalvorlig depresjon: *Redusert selvfølelse og selvtillitt * Skyldfølelse eller selvbedreidelser * Planer om, eller utføring av, selvskade eller selvmord. * Redusert konsentrasjon og oppmerksomhet * Agitasjon eller hemning * Søvnforstyrrelser * Apetitt eller vektendring 1. Selvmordstanker er et symptom på depresjon 2. Selvmordstanker er et uttrykk for en medisinsk tilstand som kan behandles. 3 Selvmordstanker forsvinner når du får behandling for din depresjon. BLANDET TILSTAND: 1. En episode med blanding eller rask veksling mellom maniske/hypomani og depressive symptomer, 2. Når begge symptomgrupper er fremtredende i det meste av sykdomsperioden, og hvis den aktuelle episoden har vart i minst 2 uker. * Depressivt stemnings ledsages av overaktivitet og taletrang som vedvarer i dager eller uker. * Manisk stemningsleie og grandiositet ledsages av agitasjon, tap av energi og libido. * Depressive symptomer/ symptomer på mani eller hypomani veksler fra dag til dag, eller time til time. Takk. Har du en nettside hvor denne informasjonen står? Du skriver bl.a.: "Mani og depresjon kommer ofte i etterkant av belastende livshendelser eller andre psykiske traumer." Dette er da ingen svingningslidelse. Når traumet er bearbeidet og dermed ikke påvirker en lengre, vil vel heller ikke manien/depresjonen dukke opp flere ganger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1569802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Det er ikke èn årsak til bipolar, grunnen til lidelsen er sammensatt: biologiske faktorer og miljømessige faktorer. Store psykiske påkjenninger kan være utløsende faktor _dersom_ du har anlegg for lidelsen. Manisk/depressiv lidelse forsvinner ikke "av seg selv", slik du antyder(?). Når de ytre faktorene er eliminert, eller når traumet er bearbeidet, kan vel manien/depresjonen forsvinne for godt? Men en utelukkende endogen/indre/biologisk styrt mani, er selvsagt saken en annen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1569803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Du gnåler om det samme om og om og om igjen, svarer deg selv og innser tydeligvis ikke at du er syyyk. Jeg er selvsagt opptatt av det som preger livet mitt. Det er vel ikke sykt. Det å aldri gi opp, er det sykt også nå da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1569805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Midtsids Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Takk. Har du en nettside hvor denne informasjonen står? Du skriver bl.a.: "Mani og depresjon kommer ofte i etterkant av belastende livshendelser eller andre psykiske traumer." Dette er da ingen svingningslidelse. Når traumet er bearbeidet og dermed ikke påvirker en lengre, vil vel heller ikke manien/depresjonen dukke opp flere ganger? nei, jeg har ingen nettside. Og det er absolutt en stemningslidelse. Har det først brutt ut, kommer det lettere og lettere av mindre og mindre belastninger. Bare en liten forskyvning av søvnmønster er nok til at en blir deprimert eller manisk for en del. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214107-bipolar-diagnose/#findComment-1570272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.