Gå til innhold

Psykiske lidelser i krig ol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykiske lidelser i krig ol (alvorlige kriser over tid).

Jeg har hørt at det er færre depresjoner og psykoser da.

Stemmer dette med dine forskningsdata?

I såfall, vet man klart hvorfor?

Jeg har utarbeidet flere teorier om hvorfor dette måtte stemme. Med hjelp fra andre. Kan du kommentere de?

1. Man får mindre tid til å fokusere på seg selv og sin elendighet. Man ser noen som har det verre hele tiden, og da glemmer man rett og slett sin egen "irrasjonelle" lidelse.

2. Irrasjonelle tanker og følelser blir fanget opp som normale, slik at man lettere får bearbeidet dem. Det blir normalt å gråte, hate, være redd og slikt.

3. Krigen skaper et sterkt fiendebilde (uansett hvor lett det er å skille ut fienden), slik at fellesskapsfølelsen øker (dette ser man jo overalt - bush samler nasjonen ved å skape fiendebilder). Når fellesskapsfølelsen øker, blir lidelsene kurert.

Skrevet

Men hva med etterpå,når freden har senket seg?

I krisesituasjoner gjør nok mennesker sitt,bare for å overleve...da kommer jo problemene etterpå....

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har ikke sett dokumentasjonen på at depresjoner og psykoser avtar.

Derimot har jeg sett klar dokumentasjon på at selvmord går drastisk ned.

Din teori 1 og delvis 3 har jeg stor tro på.

Pkt 2 vet jeg ikke om jeg forsto helt.

Skrevet

Jeg har ikke sett dokumentasjonen på at depresjoner og psykoser avtar.

Derimot har jeg sett klar dokumentasjon på at selvmord går drastisk ned.

Din teori 1 og delvis 3 har jeg stor tro på.

Pkt 2 vet jeg ikke om jeg forsto helt.

Tenker jeg bare vissvass mon tro?

Hm...

Det jeg mener er: sett at du har mye sinne i deg feks, så blir det mer normalt å gi utrykk for dette sinnet under krig. Slik at alle får rom til å lufte sinne, hat, gråt, sorg etc.

Og jeg tror det letter litt på trykket, for å si det slik =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...