Gå til innhold

Hadde du gjort det? Febernedsettende til småbarn

Anbefalte innlegg

Gjest Mor til feberbarn

Barnet mitt på 2 år og 9 mnd. er sykt. Feber etc.

Har kun pinex (brusetabl.) beregnet på voksne, hvor det står anbefalt dosering for barn fra 3 - 7 år eller 15 - 30 kg: 1/2 tabl. opptil 3 ganger i døgnet.

Er det ok å gi barnet en halv tablett selv om det ikke er fylt 3 år enda? Er jo bare 3 mnd igjen. Vet ikke akkurat hvor mye barnet veier, men antar kanskje rundt 15 kg.

Hadde du gjort det?

Fortsetter under...

Annonse

Det er vekten som bestemmer hvor mye paracetamol man skal gi - ikke alder. Anbefalt enkeltdose er 15mg/kg.

Hvis hun er 15 kg er 250 mg riktig dose, og du kan fint gi en halv brusetablett.

Det stemmer ikke helt.

Det har også mye og si hvor langt i utviklingen lever og nyrer mm. har kommet. Det er selvfølgelig aldersavhengig og uavhengig av vekt.

Moralen blir da å rådføre seg med lege om man ikke er sikker.

I en desperat situasjon hadde jeg nok svart ja på spørsmålet i hovedinnlegget. Nådde jeg en lege, hadde jeg spurt først.

mvh

Det stemmer ikke helt.

Det har også mye og si hvor langt i utviklingen lever og nyrer mm. har kommet. Det er selvfølgelig aldersavhengig og uavhengig av vekt.

I en desperat situasjon hadde jeg nok svart ja på spørsmålet i hovedinnlegget. Nådde jeg en lege, hadde jeg spurt først.

mvh

Det er mulig jeg var litt for generell i svaret mitt, men jeg sjekket faktisk felleskatalogen også, og for stikkpiller i samme merke er 250 mg anbefalt for 12-25 kg, eller 1.5-7 år. Så konklusjonen står jeg for...

Det stemmer ikke helt.

mvh

Poenget mitt er at det er ikke bare mengden paracetamol som bestemmer aldersanbefalingene, men også hva slags type medium det er. Mikstur/stikkpiller anbefales til unger, ikke tabletter eller brusetabletter.

Det er mulig jeg var litt for generell i svaret mitt, men jeg sjekket faktisk felleskatalogen også, og for stikkpiller i samme merke er 250 mg anbefalt for 12-25 kg, eller 1.5-7 år. Så konklusjonen står jeg for...

Konklusjonen er jeg enig i, men argumentasjonen var på generelt grunnlag feil.

Synes det er viktig å få frem at alder også er viktig. En 6 mndr. gammel baby kan jo veie 12 kg. Går man da etter vekt alene, kan det få katastrofale følger.

mvh

Jeg spurte en gang en lege om noe tilsvarende da lillemor var syk og vi ikke hadde febernedsettende tilpasset vekten hennes. Han kunne ikke anbefale at vi ga tabletter tilpasse vekttrinnet over, heller ikke halve doser mener jeg å huske.

Annonse

Enig med deg, annegunn!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...