Gå til innhold

Har dere på varmen på barnerommet?

Anbefalte innlegg

Gjest om natta

Hei!

Er usikker på hvor varmt/kaldt det bör være på rommet til 1-åringen min når hun sover.

Da hun var nyfødt var jeg veldig nøye på å ikke ha det varmere enn 18-20 grader, det er det sykehuset anbefaler (sånn cirka iallfall) med hensyn til krybbedød.

Jeg har bare på bittelitt varme nå om vinteren også, men jeg synes det er kaldt.. Hun sover forresten veldig dårlig uten at jeg egentlig tror at hun er for kaldt. De siste par nettene har jeg imidlertid hatt det varmere på rommet hennes enn vanlig og hun har sovet mye bedre. Litt merkelig..

Hvordan gjør dere det? Jeg er så redd for at hun skal overopphetes og bli altfor varm..

Fortsetter under...

Gjest girasol

Hei. Barnelegen vår mener det er sunnest for barn å sove med lufting på rommet, og at det er bedre å sove i kald luft. Vi har vindu oppe på rommet til knærten (snart 2 år) med mindre det er under ca.3 minusgrader, da lar vi vinduet være igjen. Men vi har ikke på varme på soverommet. Vi legger heller et ekstra fleeceteppe over ham før vi går og legger oss. Han er alltid god og varm når han våkner om mårran.

M.v.h.

Gjest om natta

Hei. Barnelegen vår mener det er sunnest for barn å sove med lufting på rommet, og at det er bedre å sove i kald luft. Vi har vindu oppe på rommet til knærten (snart 2 år) med mindre det er under ca.3 minusgrader, da lar vi vinduet være igjen. Men vi har ikke på varme på soverommet. Vi legger heller et ekstra fleeceteppe over ham før vi går og legger oss. Han er alltid god og varm når han våkner om mårran.

M.v.h.

Brrrrrrrrrrrrrrrrr! :)

Har prøvd oss litt fram. Nå har vi 17 grader på barnerommet.

Vi har det relativt varmt i leiligheten og har ikke på varme på barnerommet. Til gjengjeld sover vesla med sokker, så hun er alltid varm på bena om hun sparker av seg dynen. Nå er hun 5 år, men hun har alltid sovet dårlig hvis det er for varmt i rommet. Hun sparker ofte av seg dynen så jeg pleier å ha et lite fleece-teppe jeg kan legge over henne før jeg kryper til køys.

Vi har også pleid å lufte i god tid før leggetid så det er god luft på rommet.

Men nå har jenta vår alltid vært varm av seg. Hvis barnet ditt sover bedre med litt varme på kan det da umulig skade såsant dere ikke har det alt for varmt.

Og husk at er man varm på føttene beholder man varmen bedre. Så heller sokker på enn for mange grader på ovnen.

Gjest om natta

Vi har det relativt varmt i leiligheten og har ikke på varme på barnerommet. Til gjengjeld sover vesla med sokker, så hun er alltid varm på bena om hun sparker av seg dynen. Nå er hun 5 år, men hun har alltid sovet dårlig hvis det er for varmt i rommet. Hun sparker ofte av seg dynen så jeg pleier å ha et lite fleece-teppe jeg kan legge over henne før jeg kryper til køys.

Vi har også pleid å lufte i god tid før leggetid så det er god luft på rommet.

Men nå har jenta vår alltid vært varm av seg. Hvis barnet ditt sover bedre med litt varme på kan det da umulig skade såsant dere ikke har det alt for varmt.

Og husk at er man varm på føttene beholder man varmen bedre. Så heller sokker på enn for mange grader på ovnen.

Hun har pysj med føtter. Jeg synes ikke hun er spesielt varm av seg så kanskje hun faktisk ikke liker å ha det kjölig. Ikke sparker hun av seg dyna heller. Og hun blir sur når vi er ute og leker i kuldegrader, men elsker det når det er mildere i været:)

Ikke mye til viking nei!

Annonse

Vi har minstejenta på vårt soverom fremdeles, og vi har nesten alltid vinduet oppe. Tipper på at temperaturen er på rundt 14-15 grader om vinteren. Hun er kald hvis hun sparker av seg, selv om hun har sokker og ullbody under pyamasen.

De to eldste, på 4,5 og 6,5 sover med vinduet igjen på sine rom om vinteren, men med døra åpen ut mot ganga.

Gjest om natta

Vi har minstejenta på vårt soverom fremdeles, og vi har nesten alltid vinduet oppe. Tipper på at temperaturen er på rundt 14-15 grader om vinteren. Hun er kald hvis hun sparker av seg, selv om hun har sokker og ullbody under pyamasen.

De to eldste, på 4,5 og 6,5 sover med vinduet igjen på sine rom om vinteren, men med døra åpen ut mot ganga.

Men 14 grader må da være for lite? Er ikke det å dra "frisk luft" begrepet litt langt?

Synes bare det virker så utrolig kaldt!

Ja det kan du si :-) Jeg MÅ sove i kald luft sjøl jeg :-) Hvis ikke får jeg litt klaus rett og slett, og innbilder meg at det blir for lite oksigen på rommet.

M.v.h.

De fleste undersøkelser som går på spedbarnsdødelighet omtaler for høy varme som mulig dødsårsak. Vi har det generelt mye varmere på soverom i moderne hus, er ikke sikkert det er så sunt.

Hos meg selv har jeg ikke vinduet oppe om det der kuldegrader, sengen står nemlig under vinduet (liiite soverom) og da blir det kaldtrekk rett på hodet mitt. Men er det varmegrader ute har jeg gjerne vinduet oppe om natten. Likedan hos ungene.

Hos kjæresten har vi alltid vinduet oppe om natta, han har stort soverom og senga står et stykke unna vinduet.

På hytta sist insisterte han på å ha vinduet lukket og heller åpne døra inn til stua. Det tok et kvarter før jeg kapitulerte, lukket døra og åpnet vinduet - det var jo ikke noe oksygen i rommet jo! :o)

Annonse

Men 14 grader må da være for lite? Er ikke det å dra "frisk luft" begrepet litt langt?

Vi har 13-15 grader på soverommet vårt, og snuppa er 10 uker. Har vinduet på gløtt, og har hatt det hele tiden.

Hun sover 8 timer i strekk om natta, så mistrives kan hun umulig gjøre (hun ligger på lammeskinn og har ullbody under pysjen hvis det er mindre enn et par minus ute.Tynne votter har hun også dersom det er kaldere enn det).

Ser ut som vi trives med å ha det "friskt" hele gjengen :)

Sjekket i dag tidlig. Da var det 16 grader på rommet vårt. Har vel vært rundt null grader i natt ute, kanskje et par minsu, altså ikke så veldig kaldt. Tror nok at vi er nede i 14 grader når det er enda kaldere ute. Synes det er en deilig temperatur, jeg!

Gjest om natta

Vi har 13-15 grader på soverommet vårt, og snuppa er 10 uker. Har vinduet på gløtt, og har hatt det hele tiden.

Hun sover 8 timer i strekk om natta, så mistrives kan hun umulig gjøre (hun ligger på lammeskinn og har ullbody under pysjen hvis det er mindre enn et par minus ute.Tynne votter har hun også dersom det er kaldere enn det).

Ser ut som vi trives med å ha det "friskt" hele gjengen :)

Da kan hun jo nesten like gjerne ligge i telt i hagen... ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...