Gå til innhold

Hjelp; argumenter adoptere foran egenfødt. (Langt)

Anbefalte innlegg

Gjest anonymus i dag

Nå er vi ferdig med møte 2 av 3 m.sos.tj.I dag "sprang bomben "vi har ventet på; saksbehandler "oppdaget" ;O) at vi ikke har eller har prøvd å få egenfødte barn !Skal si det ble holdningsendring (fra positiv til brysk og negativ) og grilling ! Tror det var en helt bevisst strategi fra saksbeh.og har forsåvidt forståelse for det, men:

Nå vil de vil skal skrive en egen "forklaringsmodell"/begrunnelse for hvorfor vi vil adoptere fremfor/før vi evt får egenfødte. Hun formulerte seg sågar slik at vi nå måtte innse at vi ga avkall på å få egenfødte barn og om vi var rede til å møte konsekvensene av det! ( Vi er da ikke så gamle at egenfødt ikke kan bli aktuelt om noen år skulle lysten melde seg)Å si at vi så det som en likeverdig måte å bli foreldre på, holdt ikke, det var absolutt ikke noe likt i sit.egenfødt/adoptivbarn !

Vi vet jo hvorfor, men det er så vanskelig å få det ned så det holder vann skriftlig, dessuten fikk vi følelsen av at den bør være velformulert og meget argumentativ for vår sak! Noen tips dere i samme sit ?

Fikk nesten inntrykk av at saksbeh.mente at vi "stjal" barn fra de "stakkars som tross alt ikke kan få egenfødte barn, og det er jo ikke meningen det da ! :o) Vi vil bare stifte familie med barn vi og ønsker inderlig å adoptere :o)

Fortsetter under...

Herregud for en saksbehandler?! Hun hørtes rett og slett veldig fordomsfull ut når det gjelder adopsjon! Tror nesten jeg ville kontaktet sjefen hennes og klaget på henne jeg, sagt at det virker som hun faktisk anser adopsjon som noe annenrangs, og at slike holdninger gjør at hun ikke burde ta slike oppgaver. Har hun i det hele tatt tenkt over hva slags holdninger hun signaliserer med slike spørsmål?

Det går fint an å begrunne adopsjon som sitt førstevalg, feks ved å si at man alltid har ønsket å blir mamma/pappa, men aldri vært spesielt opptatt at å måtte videreføre egne gener, og at det føles ekstra meningsfullt å kombinere deres ønske om å få barn, med det å gi et foreldreløst barn en ny familie.

Gjest farslykke

Vi har adoptert ett barn allerede og venter på nr to. Vi har også valgt adopsjon som førstevalg og har faktisk utelukkende møtt positive reaksjoner gjennom begge prosessene. Høres ut som om saksbehandleren deres er problemet, men det blir jo desverre også deres problem.

jeg ville skrevet det som det er. forklart hvorfor dere ønsker å adoptere. Vi begrunnet det (og begrunner det) med at vi ønsker å bli foreldre og at det ikke behøver å kobles til videreføring av egne gener. At foreldrerollen i et moderne samfunn ikke nødvendigvis må være knyttet til biologi.

Gjest Linn fra Stavanger

For vår del er ikke adopsjonen noe vi gjør av medlidenhet, men på grunn av at vi ønsker oss indelig et barn. Vi ønsker å bli foreldre. For oss er det å føde et barn selv helt likeverdig med det å adoptere et (vi går for begge deler ;-). Adopsjon er en flott måte å få barn på. Dere ønsker å bli foreldre og barnet trenger foreldre. Enkelt og greit.

Virker nesten som at saksbehandleren vil at du skal sette ord på valgene dine slik at du er bevisst dem. Ta det med ro, la henne spørre deg og bare prøv å forklar tankene dine.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Annonse

For vår del er ikke adopsjonen noe vi gjør av medlidenhet, men på grunn av at vi ønsker oss indelig et barn. Vi ønsker å bli foreldre. For oss er det å føde et barn selv helt likeverdig med det å adoptere et (vi går for begge deler ;-). Adopsjon er en flott måte å få barn på. Dere ønsker å bli foreldre og barnet trenger foreldre. Enkelt og greit.

Virker nesten som at saksbehandleren vil at du skal sette ord på valgene dine slik at du er bevisst dem. Ta det med ro, la henne spørre deg og bare prøv å forklar tankene dine.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Enig med deg Linn!

Men hver forberedt når du/dere møter saksbehandleren. Ha argumentene klare. Hun vil at dere ikke skal være i tvil om at dere ønsker å adoptere først og hun ønsker å høre det fra dere begge to.

Lykke til!

Vi kan også (kanskje..) få bio-barn, men fikk ikke noe pes på det i det hele tatt! De var veldi ivrige på at vi skulle føle at dette var en kjempefin måte å bli foreldre på! Så stor forskjell kan det altså være på saksbehandlere.Håper det går bra med dere,og dere har fått gode argument her tidligere! Lykke til!!;)

Gjest chinamom

Dersom saksbehandleren ikke aksepterer at dere ser på adopsjon som en likeverdig måte å få barn på som ved egenfødsel, så viser hun sine egne fordommer. Men hvis hun bare ønsker å utfordre dere for å se hvordan dere reagerer så er det vel forsåvidt greitt.

Men - det må være helt greitt at dere ser det slik.

Vi valgte adopsjon direkte og har ikke møtt noe negativt på det.

Vår begrunnelse var ganske enkelt at vi ønsket oss barn veldig sterkt og så på adopsjon som en likeverdig - og like flott måte å få barn på som ved egenfødsel. Vi forklarte også at vi aldri har hatt noe sterk ønske om å få egenfødte barn.

Lykke til!

Altså.. det er overflod av barn som trenger et godt hjem, og dere vil hjelpe de fremfor å produsere enda flere barn til denne overbefolka verden. En ren, skjær medmenneskelig handling. Hva kan være problematisk med det?

Feil!! Det er overflod av folk som vil adoptere og ikke motsatt. Derfor disse lange køene og uendelige ventetider..

For øvrig synes jeg at det er flott at dere "anonymus i dag" velger å adoptere som førstevalg. Det har da salsbehandlerne ingen rett til negativisere!! Føler slettes ikke at dere "stjeler" noens barn. Dere får bare det barnet som er ment for DERE på denne fantastiske måten!

Lykke til

Hilsen fra

Jeg kan ikke uttale meg om saksbehandler har fordommer eller ikke. Men jeg tror egentlig saksbehandler prøver å utfordre dere.

Å adoptere fordi man prøver å "redde" et barn fra et vanskelig liv, vil aldri være det beste utgangspunktet for et barn. Alle barn trenger betingelsesløs kjærlighet fra sine foreldre, og det er en faglig oppfatning av at dette gis best hvis foreldre har ønske om å bli foreldre uansett hvordan som utgangspunkt, når de velger adopsjon.

Jeg tror det er dette saksbehandler utfordrer dere på. Er derfor enig med andre skrivere her at det er viktig å holde argumentene klare samt at dere viser en total enighet mellom dere som foreldre.

Lykke til.

Gjest farslykke

Feil!! Det er overflod av folk som vil adoptere og ikke motsatt. Derfor disse lange køene og uendelige ventetider..

For øvrig synes jeg at det er flott at dere "anonymus i dag" velger å adoptere som førstevalg. Det har da salsbehandlerne ingen rett til negativisere!! Føler slettes ikke at dere "stjeler" noens barn. Dere får bare det barnet som er ment for DERE på denne fantastiske måten!

Lykke til

Hilsen fra

Enig i det meste, men ikke det første.

Det at køene for adopsjon vokser skyldes ikke at det er "for få" barn til adopsjon. Det er millioner på millioner av foreldreløse barn i verden. Millioner av barn uten foresatte, verger etc hvor alternativet til adopsjon ikke er barnehjem eller oppvekst i trygge former på annet vis. Virkeligheten for de aller, aller fleste foreldreløse barn er fattigdom, en tilværelse med et helt liv på gaten osv.

Årsaken til voksende køer for adoptanter er derfor ikke "mangel" på barn, men et for dårlig utbygget og for sent voksende formidlingsapparat.

Det at køene for adopsjon vokser skyldes ikke at det er "for få" barn til adopsjon. Det er millioner på millioner av foreldreløse barn i verden. Millioner av barn uten foresatte, verger etc hvor alternativet til adopsjon ikke er barnehjem eller oppvekst i trygge former på annet vis. Virkeligheten for de aller, aller fleste foreldreløse barn er fattigdom, en tilværelse med et helt liv på gaten osv.

Årsaken til voksende køer for adoptanter er derfor ikke "mangel" på barn, men et for dårlig utbygget og for sent voksende formidlingsapparat.

Jeg mente heller ikke at det er for "få barn" generelt som trenger ny mamma og pappa, men at det er for få barn klargjort for adopsjon eller som vil bli klargjort i forhold til overfloden av søkere...

Annonse

Colombiamamma

Mange av de foreldreløse barna du snakker om blir ikke frigitt til adopsjon.Det er mange grunner til det.

Så det er flere søkere enn de som til en hver tid blir frigitt til adopsjon.

Så her er nok bilde mer nyansert.

Antall foreldreløsebarn og barn på barnehjem er ikke lik antall barn som er/ blir frigitt til adopsjon.

Jeg er delvis enig med deg, og delvis ikke. Så lenge det er som det er - man kan ikke adoptere fra hvor som helst, men bare fra noen land - så er det faktisk slik at det er køer av potensielle foreldre, og ikke køer av barn.

Vi som har ventet lenge i Colombia får støtt og stadu høre ting som "at det må ta så lang tid når det er så mange barn som trenger nye foreldre".

Og ja, det er mange barn, men det er flere foreldre.... I Colombia har antall utenlandske søkere fordoblet seg. Samtidig har antall colombianere som ønsker å adoptere også vokst. Og disse blir naturlig nok prioritert.

Og så lenge antall barn i systemet er mange - men konstant, så må nødvendigvis ventetiden gå opp. Frustrerende, men forståelig.

Og man kan jo ikke bare speede opp frigivelsesprosessen heller - så lenge ting skal gå riktig for seg så må det gå så og så lang tid før et forlatt barn kan erklæres foreldreløst. Foreldre som mister omsorgen må sikres at det juridisk går riktig for seg osv. Ting Tar Tid. Flere som jobbet med frigivelse ville kanskje redusert ventetidene noe, men ventetider ville det fremdeles vært.

Så ja, verden er full av foreldreløse barn, men alle disse er ikke potensielle adoptivbarn - selv om det kanskje hadde vært til deres beste. Så under de forutsetningene er det ikke køer av barn som kan adopteres, men køer av foreldre som ønsker å adoptere.

Joda, jeg er frustrert som det holder over lang ventetid. Men jeg er likevel glad over at verden ikke bare er sånn at man skrur opp "produksjonen" av barn klare for adopsjon for å møte dette behovet. Og jeg er fryktelig glad for at man ikke formidler barn fra land med korrupte system, hvor fortjeneste fort kunne blitt en viktig del av spillet.

Jeg køer svært gjerne, for å sikre at ting går riktig for seg :-)

Og uavhengig av alt dette så synes jeg at alle kan få adoptere på lik linje, enten de kan eller ikke kan få barn. Synes ikke mine defekte eggstokker burde gi meg noen fortrinn. Men i noen land gjør de det, og det må vi jo bare akseptere.

Mulig jeg snakket meg langt ut på landet nå i forhold til hva som ble diskutert i denne tråden, men.... ;o)

Beste hilsen fra

Gjest farslykke

Jeg mente heller ikke at det er for "få barn" generelt som trenger ny mamma og pappa, men at det er for få barn klargjort for adopsjon eller som vil bli klargjort i forhold til overfloden av søkere...

Vi er enige i det meste, tydelitgvis.

Jeg har imidlertid tro på at adopsjon vil bli mer og mer vanlig. I Etiopia er det minst 4 millioner foreldreløse barn. De adopteres om lag 1500 i året, hvorav 30-40 til Norge. Hvor mange flere barn som kunne blitt adoptert gitt at kapasiteten, først og fremst i Etiopia, var større, er det mulig å anslå. Men at det reelle behovet kan multipliseres temmelig mange ganger, er det neppe tvil om.

Vår uenighet er tydeligvis om begrepenes innhold og ikke i sak.

Gjest kajsa liten

Vi er enige i det meste, tydelitgvis.

Jeg har imidlertid tro på at adopsjon vil bli mer og mer vanlig. I Etiopia er det minst 4 millioner foreldreløse barn. De adopteres om lag 1500 i året, hvorav 30-40 til Norge. Hvor mange flere barn som kunne blitt adoptert gitt at kapasiteten, først og fremst i Etiopia, var større, er det mulig å anslå. Men at det reelle behovet kan multipliseres temmelig mange ganger, er det neppe tvil om.

Vår uenighet er tydeligvis om begrepenes innhold og ikke i sak.

Hvorfor velger folk heller å adoptere? For ikke å skade kroppen ala kjendiser, for ikke å risikere noe med karrieren, fordi de ikke orker å gå gravid/føde? For å hjelpe barn?

carla1365380461

Hvorfor velger folk heller å adoptere? For ikke å skade kroppen ala kjendiser, for ikke å risikere noe med karrieren, fordi de ikke orker å gå gravid/føde? For å hjelpe barn?

Ja, det var helt klart min manns ønske om å holde mine vakre og veldreide former intakte som avgjorde at vi adopterte.Intet annet.

Denne gang er det mer karriæren.

;-)

Lykke til

Hilsen fra

Jøss. Kunn aldri i min villeste fantasi forestilt meg at det ville bli "tomt" for adopsjonsbarn, så mange triste skjebner som det finnes rundtom. Tenk, det blir født 5 barn i _sekundet_.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...