Gå til innhold

Hvilken tannkrem til barn 2-3 år?

Anbefalte innlegg

Gjest gullrose

Til gutten på 2,5 år bruker vi sånn tannkrem fra apoteket med bilde av Teletubbier. En tannpleier på helsestasjonen sa at denne ikke inneholdt nok fluor, at vi burde gå over til vanlig voksentannkrem. Hva bruker dere av tannkrem til barna? Har prøvd å introdusere nye tannkremer, men han vil kun ha tubbikremen... Noen forslag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/214778-hvilken-tannkrem-til-barn-2-3-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da en merkelig komentar fra den helsearbeideren? Små barn skal ikke ha voksentannkrem, og man skal være forsiktig med hvor mye fluor de får i seg. Så kan du heller gi fluartabletter tilpasset alderen i tillegg. Teletubbietankremen, dvs zendium, er også den tannkremen som har minst giftstoffer i seg, så den anbefales. Et alternativ er en tannkrem fra en helsekostforetning. Andre tannkremer bør barn (og voksne) unngå.

Annonse

Gjest tv-tittern

Det var da en merkelig komentar fra den helsearbeideren? Små barn skal ikke ha voksentannkrem, og man skal være forsiktig med hvor mye fluor de får i seg. Så kan du heller gi fluartabletter tilpasset alderen i tillegg. Teletubbietankremen, dvs zendium, er også den tannkremen som har minst giftstoffer i seg, så den anbefales. Et alternativ er en tannkrem fra en helsekostforetning. Andre tannkremer bør barn (og voksne) unngå.

Uttalelse på Puls for ikke så lenge siden var at barn kan bruke voksentannkrem, å kutte ut fluortabeletten. De får i seg nok fluor med voksentannkremen.

Mine barn bruker zendium + fluortabletter. Det gjør forresten jeg også. Den er mer skånsom slik at jeg slipper de vonde sårene jeg stadig fikk i munnen før.

Akkurat sånn gjør vi det også. Tannlegern sier det er bedre, fordi man da kan fordele fluoren utover dagen.

Det der med smak er veldig individuelt!Poden vår på 6 synes ikke noe om voksentannkrem, men han går med på å bruke den, fordi tannlegen har sagt at det er bedre for tennene. Han vil nemlig ikke ha hull, og det er jo bra!;-)

Snuppa på snart 4 elsker Aquafresh, men liker også andre voksentannkremer.

Minsten på 18 mnd HATER å pusse tennene, så han får greie seg med barnetannkrem + fluortablett leeeeeeenge!,-(

Men en 2-3 åring som ikke vil ha voksentannkrem, - vel, la ham få ha tubbikremen, da! Og pusse to ganger om dagen og få fluortablett om kvelden. Bedre det, enn at han ikke vil pusse tennene i det hele tatt!

Dette strides de lærde om, da ser du! Det er ganske nytt, tror jeg, men alle tannlegene ungene våre har vært borti her i bygda, sier at voksentannkrem (en ørliten klatt, vel og merke!) er myyyye bedre enn barnetannkrem, da den på en måte er "falsk trygghet": Du pusser tennene i god tro, med tannkrem, og så viser det seg at det ikke er godt nok, likevel.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...