Gå til innhold

Sunt kosthold uten kjøtt


Gjest gyldenhaar

Anbefalte innlegg

Gjest gyldenhaar

Jeg har nylig blitt vegeterianer, har gått litt over 1 mnd nå uten kjøtt. Jeg spiser omtrent det jeg har spist før, bortsett fra at jeg kutter ut kjøttet. Middag kan være taco,gryterett,lasagne,pizza,pannekaker,pommes frites,pasta,ris.....

Frokost etc er youghurt, knekkebrød, brød med ost, syltetøy eller grønnsaker.

Altså er jeg ikke spesielt variert i matveien.

Jeg er imidlertid litt redd for at dette ikke er sunn mat? Eller går dette greit å spise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som Gemini er inne på - du MÅ få i deg nok proteiner. Som vegetarianer kan du få proteiner fra melkeprodukter, linser, andre belgfrukter, nøtter osv. Spiser du egg er det en flott proteinkilde.

Det er også viktig at du får i deg nok vitamin B-12. Det beste er nok å ta et vitamin-B-kompleks for å få i seg nok.

Det er ufornuftig å bli vegetarianer uten å ha god erfaring med ernæring. For alle er det viktig å ha et variert kosthold, og som vegetarianer er det vanskeligere enn når man spiser kjøtt og fisk.

Pannekaker, pommes frites, pizza, pasta og fin ris er ikke spesielt sunn mat. Det meste av det er bortimot bare vommfyll.

Jeg foreslår at du bestiller time til en ernæringsfysiolog som har god greie på vegetarmat. Da vil du få hjelp til å sette sammen et kosthold som gir deg alle de næringsstoffen du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Gemini er inne på - du MÅ få i deg nok proteiner. Som vegetarianer kan du få proteiner fra melkeprodukter, linser, andre belgfrukter, nøtter osv. Spiser du egg er det en flott proteinkilde.

Det er også viktig at du får i deg nok vitamin B-12. Det beste er nok å ta et vitamin-B-kompleks for å få i seg nok.

Det er ufornuftig å bli vegetarianer uten å ha god erfaring med ernæring. For alle er det viktig å ha et variert kosthold, og som vegetarianer er det vanskeligere enn når man spiser kjøtt og fisk.

Pannekaker, pommes frites, pizza, pasta og fin ris er ikke spesielt sunn mat. Det meste av det er bortimot bare vommfyll.

Jeg foreslår at du bestiller time til en ernæringsfysiolog som har god greie på vegetarmat. Da vil du få hjelp til å sette sammen et kosthold som gir deg alle de næringsstoffen du trenger.

En pizza kan da være sunn. :o)

Litt grovmel i deigen og ordentlige råvarer oppå og en salat til så er det jo både sunt og godt! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pizza kan da være sunn. :o)

Litt grovmel i deigen og ordentlige råvarer oppå og en salat til så er det jo både sunt og godt! :o)

Joda, man kan gjøre en pizza sunn. Men pizza'er generelt er ikke spesielt sunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...