Gå til innhold

Fedme- svangerskap - mat


Gjest lurer på dette jeg

Anbefalte innlegg

Gjest lurer på dette jeg

Vi vurderer å få et barn til. Men jeg har et spørsmål til dette i forhold til overvekt. Jeg er 168 cm og veier 100 kg og har altså en BMI på 35.

Man blir jo anbefalt å ikke slanke seg før svangerskap, eller i svangerskapet. Jeg tenker da at man har denne anbefalingen grunnet at man mener at det kan bli for lite næringstoffer på barnet. Men jeg vil jo påstå at jeg spiser mer sunt når jeg slanker meg. (Da må det jo eventuelt være farlige stoffer i fettet som forsvinner som er farlig for barnet??)

Jeg ser for meg en dags "slanke" måltider slik:

Frokost:

Protein pulver eller god morgen yoghurt e.l.(Må være noe som er raskt og enkelt, derav protein pulver) + 1 gulrot

Lunsj: Salat m brød, eller vanlig nistepakke med 3 små brødskiver.

Mellom:

1-2 frukter og en neve nøtter

Middag:

Vanlig middagsmat med salat og poteter, ris eller pasta.

Kvelds:

Yoghurt med frukt, eller knekkebrød, eller mettende smoothie.

Utenom:

Så mye grønnsaker og frukt som man vil.

Hvilke anbefalinger har du når det gjelder mat og svangerskap?

1) Avstå fra svangerskap grunnet fedme til man har slanket seg og kroppen har stabilisert seg(jeg er 36 år nå og blir bare eldre)?

2) Spise så sunt som mulig i svangerskapet, og holde vektøkning på et minimum?

3) Gå ned 5-10 kg ganske raskt først for så å bli gravid.

4) Holde vekten gjennom svangerskapet(egentlig slanking)

I tidligere svangerskap har jeg alltid gått ned i vekt de første måneden grunnet kvalme ca 7 kg. Dessverre har jeg lagt på meg ca 25 kg etterpå.

Jeg har dessverre også drukket en del lettbrus. Tror du dette i sammenheng med at man har amalgan i tennene kan ligge giftstoffer lagret i kroppen som kan være skadelig for barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge man spiser sunt og får i seg det man trenger av næringsstoffer, så er det ikke skadelig med en forsiktig vektreduksjon under svangerskap, dvs. under deler av svangerskapet da. Man kan jo ikke satse på å gå ned hele veien, tvert imot. Men om man spiser sunt, variert og magert, og holder seg i rimelig aktivitet, så vil dette være gunstig. Men man må selvsagt, som i ethvert annet svangerskap følges opp nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanna Hanvold, klinisk ernæringsfysiolog

Det er riktig som du sier at det ved slanking frigis stoffer som kan ha uheldige konsekvenser for fostret. Dette er én av grunnene til at slanking under svangerskapet frarådes. Ved en BMI over 35 øker risikoen for høyt blodtrykk, svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning. Det er derfor ekstra viktig å spise sunt og variert. Vær spesielt forsiktig med inntak av sukker. Jeg synes menyforslaget ditt virker relativt fornuftig, men jeg anbefaler ikke proteinpulver, en god morgen yoghurt er et bedre alternativ. Til middagsmåltidet er det gunstig å følge tallerkenmodellen (½ tallerken grønnsaker, ¼ tallerken kjøtt/fisk/kylling og ¼ tallerken poteter/ris/pasta).

Når det gjelder svaralternativene dine (1-4), holder jeg en finger på alternativ 2 (spise så sunt som mulig under svangerskapet og unngå for stor vektøkning). Anbefalt vektøkning under graviditeten avhenger av BMI, jo høyere BMI, jo lavere vektøkning anbefales. Alternativ 4 kan også være et alternativ, men da bør få en bedre veiledning enn det jeg kan gi deg. Rikshospitalet har et tilbud til overvektige gravide. Disse kvinnene får oppfølging av ernærings- og idrettsfysiolog (se aftenposten aften 22.februar side 7), jeg anbefaler at du tar kontakt med dem og hører om de kan hjelpe deg.

Under svangerskapet bør man være forsiktig med inntaket av koffein, f.eks kaffe og cola, men 1-2 kopper kaffe eller opptil 1 liter cola har et koffeininnhold som er innenfor akseptert grense. Når det gjelder kunstige søtstoffer er det ingen spesielle anbefalinger eller hensyn man må ta (som vi vet om).

Det er lite sannsynlig at amalgam i tennene skader fostret, men det frarådes å legge amalgamfyllinger når man er gravid.

Husk at alle som planlegger å bli gravide anbefales folattilskudd fra 3 måneder før planlagt befruktning og 3 måneder inn i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurer på dette jeg

Det er riktig som du sier at det ved slanking frigis stoffer som kan ha uheldige konsekvenser for fostret. Dette er én av grunnene til at slanking under svangerskapet frarådes. Ved en BMI over 35 øker risikoen for høyt blodtrykk, svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning. Det er derfor ekstra viktig å spise sunt og variert. Vær spesielt forsiktig med inntak av sukker. Jeg synes menyforslaget ditt virker relativt fornuftig, men jeg anbefaler ikke proteinpulver, en god morgen yoghurt er et bedre alternativ. Til middagsmåltidet er det gunstig å følge tallerkenmodellen (½ tallerken grønnsaker, ¼ tallerken kjøtt/fisk/kylling og ¼ tallerken poteter/ris/pasta).

Når det gjelder svaralternativene dine (1-4), holder jeg en finger på alternativ 2 (spise så sunt som mulig under svangerskapet og unngå for stor vektøkning). Anbefalt vektøkning under graviditeten avhenger av BMI, jo høyere BMI, jo lavere vektøkning anbefales. Alternativ 4 kan også være et alternativ, men da bør få en bedre veiledning enn det jeg kan gi deg. Rikshospitalet har et tilbud til overvektige gravide. Disse kvinnene får oppfølging av ernærings- og idrettsfysiolog (se aftenposten aften 22.februar side 7), jeg anbefaler at du tar kontakt med dem og hører om de kan hjelpe deg.

Under svangerskapet bør man være forsiktig med inntaket av koffein, f.eks kaffe og cola, men 1-2 kopper kaffe eller opptil 1 liter cola har et koffeininnhold som er innenfor akseptert grense. Når det gjelder kunstige søtstoffer er det ingen spesielle anbefalinger eller hensyn man må ta (som vi vet om).

Det er lite sannsynlig at amalgam i tennene skader fostret, men det frarådes å legge amalgamfyllinger når man er gravid.

Husk at alle som planlegger å bli gravide anbefales folattilskudd fra 3 måneder før planlagt befruktning og 3 måneder inn i svangerskapet.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...