Gå til innhold

somatisk og psykisk sykdom


Bixit

Anbefalte innlegg

Er det sammenheng mellom somatisk og psykisk sykdom? Er det slik at somatisk sykdom kan disponere spesielt for psykisk sykdom. Mange av 'kriteriene' for psykisk sykdom blir oppfylt ved somatisk sykdom automatisk. Vil dette da si at psykisk sykdom og somatikk går hånd i hånd. Kan en virkelig stille en psykisk diagnose på en pasient som er innen somatikken, ettersom mange kriterier slik som søvnbeov, rastløshet, impulskontroll osv også hører med til psykiatrien.

Jeg synes det er vanskelig å skille mellom disse. Jeg ser at mange i psykiatrien har somatiske lidelser også, er det kropp og sjel som henger sammen? Forstyrrelse i kroppen fører til forstyrrelse i hodet...

Jeg må jo spør for å få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er en klar sammenheng mellom somatisk og psykisk sykdom.

Eksempel: I "normalbefolkningen" av voksne er prevalensen (nåværende sykdom) av depresjon ca 5%.

I en populasjon av kronisk, somatisk syke er den 20%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vandreulven

Vi er ett. Alt i oss henger sammen.

Men såkalt holistisk (helhetlig) tankegang har nok lang vei å gå før det overtar i vestlig helsevesen.

Vestens skolemedisin er jo grunnlagt på å dele opp kroppen i så små og oversiktlige biter som mulig.

Svakheten ved dette er at man lett kan glemme helheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vi er ett. Alt i oss henger sammen.

Men såkalt holistisk (helhetlig) tankegang har nok lang vei å gå før det overtar i vestlig helsevesen.

Vestens skolemedisin er jo grunnlagt på å dele opp kroppen i så små og oversiktlige biter som mulig.

Svakheten ved dette er at man lett kan glemme helheten.

Dette er en myte.

Vi tenker både psyke og soma hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss wings

En selvfølegelig sammenheng!!!

Kropp,sinn og ånd henger sammen....=)

Kan man være bare kropp?..nei.

Kan man være bare sinn?...nei.

Kan man være bare ånd?...ja,etter man har lagt fra seg sinnet og kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en klar sammenheng mellom somatisk og psykisk sykdom.

Eksempel: I "normalbefolkningen" av voksne er prevalensen (nåværende sykdom) av depresjon ca 5%.

I en populasjon av kronisk, somatisk syke er den 20%.

Psykiatriske diagnoser blir vel satt som et grunnlag for en endring i livssituasjon. Slik som mestring av hverdagen og forhold til dem rundt seg. Dersom en ikke har grunnlaget, fysisk frisk, kan en da opprettholde den mestringen? Blir en da diagnostisert som psykisk syk, fordi en ikke klarer å sove godt, trimme, opprettholde et nettverk?

Depresjon som en følge av dette er jo naturlig, men like ofte ser en vel andre psykiske lidelser som en følge av fysisk sykdom?

Det blir kanskje litt som med høna og egget. Hva kommer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vandreulven

Dette er en myte.

Vi tenker både psyke og soma hele tiden.

Tja. Jeg tror deg når du prater for deg selv.

Men helsevesenet som profesjon gjør ikke dette.

Hva sier du til å gi en person som tidligere har holdt på å dø av antipsykotika, og gi denne antipsykotika på nytt - og til og med under tvang?

Selv om man rent somatisk gjennom blodprøver kanskje kan gi en rimelig god sikkerhet for at man vil fange opp NMS dersom det bryter ut på nytt, så vil muligheten alltid være tilstede.

Men uansett hvor gode metoder man har - skjønner ikke psykiatrien at det er meget belastende å ta slikt, spesielt under tvang, på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vandreulven

Tja. Jeg tror deg når du prater for deg selv.

Men helsevesenet som profesjon gjør ikke dette.

Hva sier du til å gi en person som tidligere har holdt på å dø av antipsykotika, og gi denne antipsykotika på nytt - og til og med under tvang?

Selv om man rent somatisk gjennom blodprøver kanskje kan gi en rimelig god sikkerhet for at man vil fange opp NMS dersom det bryter ut på nytt, så vil muligheten alltid være tilstede.

Men uansett hvor gode metoder man har - skjønner ikke psykiatrien at det er meget belastende å ta slikt, spesielt under tvang, på nytt?

Jeg ser meget gjerne at du svarer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vandreulven

Tja. Jeg tror deg når du prater for deg selv.

Men helsevesenet som profesjon gjør ikke dette.

Hva sier du til å gi en person som tidligere har holdt på å dø av antipsykotika, og gi denne antipsykotika på nytt - og til og med under tvang?

Selv om man rent somatisk gjennom blodprøver kanskje kan gi en rimelig god sikkerhet for at man vil fange opp NMS dersom det bryter ut på nytt, så vil muligheten alltid være tilstede.

Men uansett hvor gode metoder man har - skjønner ikke psykiatrien at det er meget belastende å ta slikt, spesielt under tvang, på nytt?

Har man fått noe inn i sin kropp som man har holdt på å dø av, så vil man ikke ha dette inn i sin kropp på nytt.

Er det så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vandreulven

Har man fått noe inn i sin kropp som man har holdt på å dø av, så vil man ikke ha dette inn i sin kropp på nytt.

Er det så vanskelig å forstå?

Og når man i tillegg gjør dette under tvang, er det så vanskelig å forstå at man reagerer ekstra belastende og opplever seg ekstra krenkende da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vandreulven

Og når man i tillegg gjør dette under tvang, er det så vanskelig å forstå at man reagerer ekstra belastende og opplever seg ekstra krenkende da??

Er det ikke iallefall - i ettertid - lett å forstå dette? Når man ser hvordan jeg reagerer?

Hvorfor er det viktig å analysere i ettertid? Jo, for å minimalisere risikoen for at det samme skal skje på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser meget gjerne at du svarer på dette.

Kanskje det hadde vært lettere for NHD å svare deg om du hadde skrevet det du skal i ett innlegg og ikke spredd det på fem innlegg? Det blir så kaotisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vandreulven

Kanskje det hadde vært lettere for NHD å svare deg om du hadde skrevet det du skal i ett innlegg og ikke spredd det på fem innlegg? Det blir så kaotisk!

Takk. Du har helt rett.

Problemet er jeg hadde ikke planlagt å skrive dette. Men når temaet dukket opp, så skriver man bare nesten i frustrasjon. Og da bygger det seg opp. Men du har rett. skal jeg få svar er sjansen større gjennom et eneste innlegg.

Men jeg orker ikke skrive noe nytt nå.

Jeg kan også legge til at Helsetilsynet heller ikke griper inn i slike tilfeller. Helsetilsynet sjekker ikke psyken til folk. De vurderer ikke belastning. Det nærmest eneste de gjør er å sjekke at medikamentene står i samsvar med diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...