Gå til innhold

Sjalusi


Gjest Mariella

Anbefalte innlegg

Gjest Mariella

Hei!

Du som jobber med psykiatri kan kanskje svare meg på dette.

Jeg klarer ikke å stole på kjæresten min, jeg tror jeg har lett for å bli sjalu! rett og slett. Klarer ikke å kvitte meg med dette.

Er det hjelp å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Jeg synes det er nyttig å dele sjalusi inn i tre "årsaksgrupper":

Den vanligste er nok egen dårlig selvtillit. "Egentlig er jeg ikke bra nok for han. Det er bare et tidsspørsmål før han finner det ut. Straks han finner det ut vil han velge ei som er bedre, penere, yngre, rikere, tynnere, sprekere, mer intelligent osv. osv."

Likeledes vil en ha lett for å fortolke hendelser på en negativ måte. Når kjæresten kommer en halv time for sent, antar en ikke at det er trafikkproblemer eller at han måtte innom butikken, men tolkes straks som at han er innom en annen dame.

For denne typen sjalusi vil psykoterapi av typen kognitiv terapi være av stor hjelp.

Den andre årsaken er en generell mistro til andre. En forventning om at andre vil lure/bedra en så snart de får anledning til det. Dette må kalles en mer generell tendens til paranoide tanker. Dette vil også ramme partneren. Dette er den eneste typen sjalusi hvor medisiner kan være til hjelp.

Den tredje årsaken er "på seg selv kjenner en andre". Dersom en selv hele tiden går med "mulig-sexpartner-radaren" på, vil en lett tro at dette også er vanlig for andre inkl. kjæresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...