Gjest Fado Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Hei NHD! I din praksis har du vel opplevd at pasienter har flørtet med deg eller prøvd å forføre deg. Hvordan takler du det? Noe sier meg at det ikke er helt uvanlig i et lege/pasientforhold som oppleves så tett. Og jeg regner med at det er flere enn meg som nesten får en uimotståelig trang til nettopp å flørte og forføre. Hva kommer det egentlig av? Det er litt pinlig egentlig. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Flørting kan sees på som en form for positiv overføring. Negativ overføring skal alltid tas opp i terapi. Positiv overføring lar en bare ligge med mindre den antar uakseptable former. 0 Siter
Gjest Fado Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Flørting kan sees på som en form for positiv overføring. Negativ overføring skal alltid tas opp i terapi. Positiv overføring lar en bare ligge med mindre den antar uakseptable former. Det var veldig hyggelig å høre at dere oppfatter det på den måten! For det er jo en positiv form for kommunikasjon. 0 Siter
Gjest frøken_c Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Det var veldig hyggelig å høre at dere oppfatter det på den måten! For det er jo en positiv form for kommunikasjon. Les en gang til 0 Siter
Gjest Fado Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Les en gang til Har jeg misforstått fullstendig nå? 0 Siter
Gjest frøken_c Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Har jeg misforstått fullstendig nå? Neida. Men husk bare at flørting i timene gjerne ikke er noe man bør strebe etter, det er ikke nødvendigvis positivt i den forstand, så fremt en ønsker terapi og ikke en times koseprat. Det er (som oftest) bare ikke negativt i den forstand at det bør tas opp - i motsetning til f.eks. negativ overføring Les om fenomenet "overføring" så skjønner du sikkert bedre enn jeg greide å forklare! 0 Siter
Gjest Fado Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Neida. Men husk bare at flørting i timene gjerne ikke er noe man bør strebe etter, det er ikke nødvendigvis positivt i den forstand, så fremt en ønsker terapi og ikke en times koseprat. Det er (som oftest) bare ikke negativt i den forstand at det bør tas opp - i motsetning til f.eks. negativ overføring Les om fenomenet "overføring" så skjønner du sikkert bedre enn jeg greide å forklare! Det kan jo være interessant å sette seg inn i hva overføring er. 0 Siter
Gjest Fado Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Det kan jo være interessant å sette seg inn i hva overføring er. Nå har jeg lest om overføring av alle slag og det var nyttig. Takk for tipset frøken_c! 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Det er vanlig å forelske seg i terapeuten sin, men det jeg lurer på er; kan flørtingen være en måte å "avvæpne" vanskelige områder en tar opp? Kan de gjøre at du ikke tør være sårbar når du egentlig er det, eller burde kjenne på det? Flørting er en måte å kommunisere på, og du må tenke gjennom om den sperrer for en annen og mer fruktbar måte å kommunisere på i denne relasjonen. Vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.