Gå til innhold

Jeg har lyst på hus - hvilket?

Anbefalte innlegg

Gjest Mom33
Skrevet

Vel, skal jeg være helt pk så kommer det an på om dere har fast beregnet totalpris med i kontrakten. Da skal det etter all sannsynlighet ikke bli høyere pris enn det som er avtalt.

Men, dersom du får et tilbud på å bygge et ferdighus til en fastpris, så kommer mange flere faktorer til å påvirke. Planing av tomt, kan fort føre med uforutsette utgifter, kloakkrør skal legges, kanskje utbedringer må gjøres på hus, hage, inventar, som ikke er så lett å ta med i beregningen.

Det blir for langt å ta hele listen, dessuten har nok dere bedre koll på dette enn jeg har her og nå. :-)

Som sagt, det hele er opp til dere, det var ikke meningen å 'skremme'. Jeg har også lyst til å bygge hus.

Alt det der - minus opparbeiding av hage - skal være med i totalprisen når vi skriver kontrakt. Altså, vi skal ha fastpris som - ifølge selgeren, da - kun skal kunne øke pga. indeksreguleringen.

Puh, jeg er visst lettskremt!

Videoannonse
Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nilia

5

• org

4

• keinstein

4

• flisa

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Gjest Mom33
Skrevet

Hvis man ser bort fra tomten o.l, og tenker bare på prisen for selve huset, så vet jeg ikke helt hva som kan komme til å bli så mye dyrere. Det må vel være ting som at pipa ikke er med da?! Har leverandøren sagt noe om flislegging, gulvbelegg, tapet osv til rommene? Kan jo være slike ting som ikke er inkl. i prisen. Så lenge huset blir levert ferdig innredet, så må man jo kunne regne med at både kjøkken- og baderomsinnredning er med, samt klesskap osv. Det er vel de to rommene som er de dyreste i hele huset hvis man skal pusse opp selv?!

I tillegg er det jo disse avgiftene da, som sikkert ikke er inkludert i selve husprisen?!

Selve huset leveres til èn pris med alle standardgreier. Gjør vi en forandring, så blir det forandring i pris den ene eller andre veien. Eksempelvis skal vi ikke ha flis på badet, det gjør det billigere.

Alle varmekilder er inkludert.

Hm, jeg tror kanskje vi har kontroll allikevel...

Gjest LOTUS78
Skrevet

Prisen blir ofte høyere fordi enkelte ting ikke er med i prisen til byggefirmaet.

Mange firma leverer hus der "småting"som f.eks pipe ikke er med i prisen. (For en pipe kan du regne ca 10 000 kr).

Dekker husleverandøren elektriker osv.? Hvis ikke kan det bli en ekstra utgift for slike arbeider også.

Man må betale for strømen arbeiderne bruker til lys og maskiner/verktøy mens de setter opp huset (det er ikke så mye da, men flere småutgifter koster litt når man legger det sammen).

Så kommer prisen for selve tomta, og utover det igjen alt som må gjøres med den. Der kan det også gå en del penger. Det kommer ann på om den er opparbeidet eller ikke. Hvilken grunn det er der (koster en del hvis det blir en del sprengningsarbeid). Er kloakk/vann- rørene lagt inn på tomta slik at det bare er å koble seg på, eller må man grave og legge rør selv?! I tillegg kan det være at grunnmuren til huset ikke er med i prisen.

På toppen av det hele kommer div avgifter og papirarbeid som man må ta seg av før man i det hele tatt får sette spaden i jorda..! Hvis byggefirmaet skal ta seg av papirarbeidet ditt, så kan det være at de tar litt ekstra betalt.

Dermed kan det være greit å ha litt ekstra og rutte med, dersom det "plutselig" skulle vise seg og komme noen utgifter som man ikke hadde regnet med..

huff, det er litt skummelt å bygge hus. Mange får seg nok en del overraskelser på veien.

Skrevet

Men - alt det der skal jo være med i kontrakten man skriver med husfirmaet?

Vi har kommet til det punktet der rom for rom skal gjennomgås, og det skal stå slike ting som hvor mange stikkontakter, hva slags gulv, vegger, tak osv. Byggestrøm, elektrikkerarbeid, rørlegging osv. står som standardtekst på kontraktene deres, så det teller de med.

Det som ikke er standard på deres kontrakter, er grunnarbeid. Det vil vi ha med, vi har ingen referanser eller kontakter til noen spesielle firmaer og de (husfirmaet) garanterer oss derfor at de skal ta det med også.

Hm, jeg håper ikke vi blir lurt altså!

"Men - alt det der skal jo være med i kontrakten man skriver med husfirmaet?"

Det kommer helt an på hva slags pakkeløsning du kjøper. Mange kataloghus leveres som en løsning med materialer og snekkerarbeid. Alt annet kommer utenom (grunnarbeid, elektrisk anlegg, rør, innvendig arbeid(maling, tapetsering etc),...) Vi valgte en slik løsning da vi bygde, og totalsummen kom da på ca 2 ggr katalogpris på huset. Noe som er ganske normalt.

Hos Alvsbuhus leveres huset nøkkelferdig, der er til-og med utelampa ferdig tent når huset er montert :-)

Gjest Mom33
Skrevet

"Men - alt det der skal jo være med i kontrakten man skriver med husfirmaet?"

Det kommer helt an på hva slags pakkeløsning du kjøper. Mange kataloghus leveres som en løsning med materialer og snekkerarbeid. Alt annet kommer utenom (grunnarbeid, elektrisk anlegg, rør, innvendig arbeid(maling, tapetsering etc),...) Vi valgte en slik løsning da vi bygde, og totalsummen kom da på ca 2 ggr katalogpris på huset. Noe som er ganske normalt.

Hos Alvsbuhus leveres huset nøkkelferdig, der er til-og med utelampa ferdig tent når huset er montert :-)

Ja det er jo klart, byggesett og huset ferdig blir to forskjellige ting.

Synes det virker som vi har kontroll, jeg, og jeg håper jeg har rett. :-) Alle disse tingene skal være med i kontrakten vår med husfirmaet, de skal stå for absolutt alt - også grunnarbeidet (som normalt ikke er med i prisen).

Krysser fingrene!

Skrevet

Selve huset leveres til èn pris med alle standardgreier. Gjør vi en forandring, så blir det forandring i pris den ene eller andre veien. Eksempelvis skal vi ikke ha flis på badet, det gjør det billigere.

Alle varmekilder er inkludert.

Hm, jeg tror kanskje vi har kontroll allikevel...

Flott :)

Kan jeg spørre om hva huset du skal ha koster, når alt er tatt med (ikke tomten da)?

Gjest Mom33
Skrevet

Flott :)

Kan jeg spørre om hva huset du skal ha koster, når alt er tatt med (ikke tomten da)?

Skal vi se, uten tomt blir det - før oppgradering av kjøkkenet - 1,9 millioner. Huset blir da med garasje i sokkelen, og to etasjer over der. 155 kvm.

Skrevet

Ja det er jo klart, byggesett og huset ferdig blir to forskjellige ting.

Synes det virker som vi har kontroll, jeg, og jeg håper jeg har rett. :-) Alle disse tingene skal være med i kontrakten vår med husfirmaet, de skal stå for absolutt alt - også grunnarbeidet (som normalt ikke er med i prisen).

Krysser fingrene!

Spennende med helt nytt hus :-) Lykke til med prosjektet! Du får nok ikke fritidsproblemer med det første :-)

Skrevet

Skal vi se, uten tomt blir det - før oppgradering av kjøkkenet - 1,9 millioner. Huset blir da med garasje i sokkelen, og to etasjer over der. 155 kvm.

Men det var jo ikke så ille da. Tror det er en pris man må regne med å betale for et nytt hus i dag :)

Vi vurderer også om vi ska bygge. Har sett etter hus lenge. Her er boligmarkedet helt utrolig. Gamle hus blir solgt for flere hundre tusen over takst. Så hvorfor betale mye for et gamelt hus som må renoveres, hvis man kan bygge et helt nytt hus som ikke koster særlig mye mer liksom :)

Gjest Mom33
Skrevet

Spennende med helt nytt hus :-) Lykke til med prosjektet! Du får nok ikke fritidsproblemer med det første :-)

Takk! Vi skal ikke gjøre noe praktisk, da, men jeg regner med at vi ikke blir "arbeidsledige" allikevel!

:-)

Gjest Mom33
Skrevet

Men det var jo ikke så ille da. Tror det er en pris man må regne med å betale for et nytt hus i dag :)

Vi vurderer også om vi ska bygge. Har sett etter hus lenge. Her er boligmarkedet helt utrolig. Gamle hus blir solgt for flere hundre tusen over takst. Så hvorfor betale mye for et gamelt hus som må renoveres, hvis man kan bygge et helt nytt hus som ikke koster særlig mye mer liksom :)

Nemlig, det er vår argumentasjon også. Gamle hus, gjerne fra 70-tallet, selges for opptil 2 mill. Og da må man gjerne bytte vinduer, legge nytt tak, drenere, bytte kjøkken og/eller bad osv. Summen blir fort vekk den samme, og ikke minst - ved å bygge nytt så trenger man ikke tenke på oppussing på maaaaaange år!

Håper det ordner seg for dere også!

Skrevet

Nemlig, det er vår argumentasjon også. Gamle hus, gjerne fra 70-tallet, selges for opptil 2 mill. Og da må man gjerne bytte vinduer, legge nytt tak, drenere, bytte kjøkken og/eller bad osv. Summen blir fort vekk den samme, og ikke minst - ved å bygge nytt så trenger man ikke tenke på oppussing på maaaaaange år!

Håper det ordner seg for dere også!

Jeg må få høre om du er fornøyd når du har fått flyttet inn :)

Skrevet

Kjøp nå et hus med livsløpstandard da. Så slipper du å betale tilbake 20% av husbanklånet ditt attpåtil og du kan antagelig bo der til du blir gammel og grå.

Skrevet

Kjøp nå et hus med livsløpstandard da. Så slipper du å betale tilbake 20% av husbanklånet ditt attpåtil og du kan antagelig bo der til du blir gammel og grå.

Smart. Men jeg er allerede gammel og grå.

Skrevet

Smart. Men jeg er allerede gammel og grå.

Men ikke så gammel at du har brukt for livsløpsstandard enda :o)

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg må få høre om du er fornøyd når du har fått flyttet inn :)

Det kommer jeg nok til å melde fra om, ja!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...