Gå til innhold

FU hvilken bunad har du?


Mary Poppins

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 212
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    20

  • morsan

    16

  • MsSophie

    9

  • Mary Poppins

    8

Synd at ikke skjorta kom så godt frem på bilde.

At det er bunad kommer sikkert mye bedre frem når de tar av jakka? Det kunne jeg tenkt meg å sett bilde av :-)

Hmmm. Kanskje jeg kan snike meg til å ta et bilde av mannen og sende deg på en hemmelig adresse. He,he. Dette skal jeg gruble litt på :)

Om du går på Husfliden.no og finner Bunader fra Telemak, så er den der, der er det bilder med detaljer også, så da slipper jeg å pine mannen i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Den tanken tror jeg ikke falt foreldrene mine inn engang :o)

I dag er det nok mer vanlig at konfirmantene får bunad enn når jeg konfirmerte meg.

Datteren min konfirmerte seg i fjor, av 23 jenter var det kun 2 som ikke hadde på seg bunad. Resten hadde fått bunad i konfirmasjonsgave.

Vi bor rett nord for oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Hmmm. Kanskje jeg kan snike meg til å ta et bilde av mannen og sende deg på en hemmelig adresse. He,he. Dette skal jeg gruble litt på :)

Om du går på Husfliden.no og finner Bunader fra Telemak, så er den der, der er det bilder med detaljer også, så da slipper jeg å pine mannen i huset.

Takk for tipset, nå har jeg tittet :-)

Men det var ikke noe bildet av bunaden med jakka av dessverre.

Om du får tatt noen pene bilder 17.mai, så kunne vi jo utveksle bunadsbilder etterpå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det vanlig å ha bunad fra en av besteforeldrene på morssidens hjemsted. Det kan ha sammenheng med at det er naturlig at man har lik bunad som mor. Og i alle fall når det ofte er foreldre eller besteforeldre som betaler for drakten.

Nå er sikkert Oslo litt spesielt fordi det knapt finnes 3. eller 4. generasjons "renrasede" Oslobeboere. Og Oslodrakten er heller ikke spesielt populær slik jeg har forstått.

Ja, men da velger man jo bunad fra morens oppvektssted og ikke besteforeldrenes oppvekststed, dersom det skiller seg fra der deres datter vokste opp! :-)

Min mor vokste opp i samme kommune som meg, og det gjorde også hennes far, og jeg har valgt bunad fra dette stedet.

Jeg kunne også ha valgt bunad fra min fars oppvekststed, der også farfaren min vokste opp.

Men begge bestemødrene mine vokste opp på helt andre steder enn der de senere slo seg ned med ektemann og barb, og det ville vært helt uaktuelt for meg å velge bunader fra disse stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Har en bunad fra hjemlandet mitt. Antar at den ikke er populær på dol.

Hvorfor skulle ikke den være populær?

Det er helt flott at folk stiller med festklær fra eget hjemland. Men siden det er Norge som feires, syns jeg de skal stille med norskt eller samisk flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, nå har jeg tittet :-)

Men det var ikke noe bildet av bunaden med jakka av dessverre.

Om du får tatt noen pene bilder 17.mai, så kunne vi jo utveksle bunadsbilder etterpå :-)

Det er avtale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest itj no!

"artig å se hvilken bunad som er mest populær på dol"

Nå velger man jo ikke bunad etter hva som er mest populært, da - men etter hvor man kommer fra eller har familie fra. Det er vel ingen her som gjør "kunststykket" å bare plukke seg en bunad ut fra hvordan det ser ut?

".............................................."

Jo, da! Det er mange som bare velger seg ut en bunad!

Kanskje ikke her på DOL, da, men ute i det virkelige liv, spesielt i Oslo-området, velger man ut i fra hva som er ifnt.. Naturlig nok, siden den drakta som er "deres" ikke ser ut i måneskinn!;-)

(Husker ikke hva den heter, men den er blå, med noe "bronsebroderi", tror jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, da! Det er mange som bare velger seg ut en bunad!

Kanskje ikke her på DOL, da, men ute i det virkelige liv, spesielt i Oslo-området, velger man ut i fra hva som er ifnt.. Naturlig nok, siden den drakta som er "deres" ikke ser ut i måneskinn!;-)

(Husker ikke hva den heter, men den er blå, med noe "bronsebroderi", tror jeg...)

Oslodrakten er jo ikke noen bunadsdrakt da, men et moderne forsøk på å lage et alternativ til de historiske og stedstilknyttede bunadene.

De som velger seg en bunad ut fra hvilken som er fin, og ingenting annet, driter jo på egen sko. "Ah, du har familie fra Setesdalen?" "Nei, jeg bare valgte den fordi den var så fin, jeg." "Ah, riktig ja...du er en sånn en...*himle med øynene*"

Det er jo igenting annet enn fjollete. Det blir som om man skulle begynne å ikle seg en punjab-drakt som tilhører en bestemt klan. Bortsett fra at man da sannsynligvis hadde risikert mer enn bare hoderisting.

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Ja, men da velger man jo bunad fra morens oppvektssted og ikke besteforeldrenes oppvekststed, dersom det skiller seg fra der deres datter vokste opp! :-)

Min mor vokste opp i samme kommune som meg, og det gjorde også hennes far, og jeg har valgt bunad fra dette stedet.

Jeg kunne også ha valgt bunad fra min fars oppvekststed, der også farfaren min vokste opp.

Men begge bestemødrene mine vokste opp på helt andre steder enn der de senere slo seg ned med ektemann og barb, og det ville vært helt uaktuelt for meg å velge bunader fra disse stedene.

"Ja, men da velger man jo bunad fra morens oppvektssted og ikke besteforeldrenes oppvekststed, dersom det skiller seg fra der deres datter vokste opp! :-)"

Vet ikke helt om jeg forsto dette riktig.

Besteforeldrene er fra sted A.

Deres datter (mor) er vokst opp på sted B. Mor gifter seg og flytter til C.

Skal barnet som er født og oppvokst på sted C ha bunad fra B selv om mor har bunad fra A?

Jeg mener det er naturlig å ha samme bunad som mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ja, men da velger man jo bunad fra morens oppvektssted og ikke besteforeldrenes oppvekststed, dersom det skiller seg fra der deres datter vokste opp! :-)"

Vet ikke helt om jeg forsto dette riktig.

Besteforeldrene er fra sted A.

Deres datter (mor) er vokst opp på sted B. Mor gifter seg og flytter til C.

Skal barnet som er født og oppvokst på sted C ha bunad fra B selv om mor har bunad fra A?

Jeg mener det er naturlig å ha samme bunad som mor.

Ja, jeg vet ikke hva slags regler det eventuelt måtte finnes - om noen! :-)

Men jeg har ingen spesiell formening om at det er naturlig å ha samme bunad som mor, og det er vel der forskjellen mellom oss ligger. Synes man at det å ha samme bunad som mor er viktig, vil man også lettere velge bunad fra besteforeldres oppvekststed.

"Besteforeldrene er fra sted A. Deres datter (mor) er vokst opp på sted B. Mor gifter seg og flytter til C."

Her synes jeg barnet kan velge både A, B og C, men for min egen del ville bunad fra sted A ha vært fjernt.

Men kanskje det nettopp skyldes at heller ikke mine (parvise) besteforeldre kom fra samme sted. Da blir eksemplet mer:

"Mormor" kommer fra A, gifter seg og bosetter seg i B, hvor "morfar" er født og oppvokst. "Mor" gifter seg med "far" som kommer fra C, men de bosetter seg i B.

Nå har ikke min mor bunad fra A, men selv om hun hadde hatt det, ville ikke _jeg_ ha valgt en slik bunad. Jeg har ikke noen spesiell tilknytning til sted A, og forbinder det mest med grandonkelen som overtokm gården etter mine oldeforeldre! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...