Gå til innhold

FU hvilken bunad har du?


Mary Poppins

Anbefalte innlegg

Du mener denne:

http://home.no.net/ekbunad/tronderbunad.htm

Jeg ser noen kaller denne trønderbunad og den jeg har for sør-trønderbunad og det er godt mulig at det er de riktige betegnelsene.

Den i linken din er Floan-bunad, også kalt Nordtrønder-bunad.

Den du har er Trønder-bunad som kan brukes av både sørtrøndere og nordtrøndere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 212
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    20

  • morsan

    16

  • MsSophie

    9

  • Mary Poppins

    8

Skal ikke se bort fra at det er endel folk i Noregs land som velger bunad ut fra kun utseende.

Men om disse også frekventerer dol aner jeg ikke! ;-)

Selv er jeg oppflaska med at man må ha en viss tilhørighet til stedet for å kunne velge bunad derfra, så da holder jeg meg til det!

"Skal ikke se bort fra at det er endel folk i Noregs land som velger bunad ut fra kun utseende."

Jo, jeg vet de finnes. Men det blir bare dumt, rett og slett.

"Selv er jeg oppflaska med at man må ha en viss tilhørighet til stedet for å kunne velge bunad derfra, så da holder jeg meg til det!"

I det minste besteforeldre elns. Tradisjonellt var det vel hvor mor kom fra, men nå for tiden er det formålsmessig å være litt mindre nøye.

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skal ikke se bort fra at det er endel folk i Noregs land som velger bunad ut fra kun utseende."

Jo, jeg vet de finnes. Men det blir bare dumt, rett og slett.

"Selv er jeg oppflaska med at man må ha en viss tilhørighet til stedet for å kunne velge bunad derfra, så da holder jeg meg til det!"

I det minste besteforeldre elns. Tradisjonellt var det vel hvor mor kom fra, men nå for tiden er det formålsmessig å være litt mindre nøye.

"............................................"

Det som jeg har hørt snakk om i min slekt er at man kunne velge bunaden fra der man selv er oppvokst, alternativt ENTEN mor eller far dersom de har vokst opp et annet sted. Eventuelt kunne man velge bunad fra ektefelles bosted.

Hvis besteforeldrene kom annetsteds fra enn noe av dette, var det vel nesten uaktuelt å velge bunaden derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

*lol* HELT enig..Jeg synes menn ser corny ut i bunad jeg også;-)

Nå er ikke jeg kjempefor damer i bunad heller jeg da, dvs noen er jo fine, men jeg ville nå MYE heller kjøpt andre pene ting hvis jeg først skulle bruke en sånn sum på klær. Jeg nektet å få bunad til konf, av samme bevegrunner, dessuten så er jeg blandt de som nok vil se mer enn nødvendig tullete ut i bunad..Jeg har liksom ikke den looken..

Men bestemutter begynner å bli gammel, og vil vel helst slippe å måtte styres inn i bunaden ved enhver anledning, og da tror jeg det ikke er noen vei utenom , vi er jevnhøye etc og gamle arvestykker osv..Så på et punkt MÅ jeg nok bare baile! :-) (Men det blir ikke i år!)

Får håpe det er mange år til du arver den ennå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Denne mannsbunaden syns jeg er veldig fin, enkel og ikke alt rælet med tusen farger, nikkers rare luer og annet fjas. Mulig jeg er litt innhabil siden mannen har den, men den er en litt oppstaset dress på en måte.

Du glemte å legge ved link, med mindre du med "denne", uten link, mente at du helst foretrekker dem i nettoen. Selv på 17. mai. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Vest-Agder bunad med grønn vest og den vanlige svarte stakken. Synes den er finere enn både plissé-stakken og den "nymoderne" stakken i flere farger.

Pøh! *fornærmet* ;-)

Jeg har den nye stripestakken til Vest-Agder bunaden, og jeg syntes at den er skikkelig fint, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Det som jeg har hørt snakk om i min slekt er at man kunne velge bunaden fra der man selv er oppvokst, alternativt ENTEN mor eller far dersom de har vokst opp et annet sted. Eventuelt kunne man velge bunad fra ektefelles bosted.

Hvis besteforeldrene kom annetsteds fra enn noe av dette, var det vel nesten uaktuelt å velge bunaden derfra.

I min omgangskrets er det vanlig å ha bunad fra en av besteforeldrene på morssidens hjemsted. Det kan ha sammenheng med at det er naturlig at man har lik bunad som mor. Og i alle fall når det ofte er foreldre eller besteforeldre som betaler for drakten.

Nå er sikkert Oslo litt spesielt fordi det knapt finnes 3. eller 4. generasjons "renrasede" Oslobeboere. Og Oslodrakten er heller ikke spesielt populær slik jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

"artig å se hvilken bunad som er mest populær på dol"

Nå velger man jo ikke bunad etter hva som er mest populært, da - men etter hvor man kommer fra eller har familie fra. Det er vel ingen her som gjør "kunststykket" å bare plukke seg en bunad ut fra hvordan det ser ut?

".............................................."

Prozak din lille kverulant:)

Jeg vet at man ikke egentlig kan velge i hytt og pine, men man har ofte valget mellom flere stykker (familie fra flere kanter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prozak din lille kverulant:)

Jeg vet at man ikke egentlig kan velge i hytt og pine, men man har ofte valget mellom flere stykker (familie fra flere kanter).

"Jeg vet at man ikke egentlig kan velge i hytt og pine, men man har ofte valget mellom flere stykker (familie fra flere kanter)."

Jada - helt enig. Jeg måtte bare spørre :-)

".............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er vi så smarte at vi lar foreldrene kjøpe bunad til oss til konfirmasjonen ;-)

Den tanken tror jeg ikke falt foreldrene mine inn engang :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kaller den Fløan-drakt etter hun som lagde den - noen kaller den Innherredsbunad og andre Nord-Trønderbunad.

Ok. Syntes bare den røde lignet på Frostadrakten, serru. Mora til en eks av meg drev og sydde tre slike mens jeg vanket i huset der :)

Det spørs om den bare var lik sånn i full fart da, den er i alle fall kjempefin når de har den på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

"Jeg vet at man ikke egentlig kan velge i hytt og pine, men man har ofte valget mellom flere stykker (familie fra flere kanter)."

Jada - helt enig. Jeg måtte bare spørre :-)

".............................................."

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det koster ja, er ikke gift jeg, så jeg får bruke breiabandene mine inntil videre ;-)

Eg har vore gift i 7 år, å ønsker meg veldig eit konebelte :-)

Ka bunad har du forresten? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Den tanken tror jeg ikke falt foreldrene mine inn engang :o)

Påvirkningskraften er stor! Her er det omtrent slik at man er helt "uttafor" dersom man ikke har skjønt at dattra må ha bunad til konfirmasjonen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Eg har vore gift i 7 år, å ønsker meg veldig eit konebelte :-)

Ka bunad har du forresten? ;-)

Kvinnheradsbunad har jeg, er der mamma kommer fra. Selv kommer jeg fra ei lita bygd inni hardangerfjorden, men har alltid hatt kvinnheradsbunaden siden jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnheradsbunad har jeg, er der mamma kommer fra. Selv kommer jeg fra ei lita bygd inni hardangerfjorden, men har alltid hatt kvinnheradsbunaden siden jeg var liten.

Eg har hardanger bunad, men bur sjøl i sunnhordland :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest namdaling i trondheim

Jeg har Namdalsbunaden. Den som er til venstre i denne linken.

Den har dronning Sonja også, faktisk... ;-) Vi er ikke så mange som har den!

www.home.no/porselensdukker/

namdalsbunadtronderbunad.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...