Gå til innhold

FU hvilken bunad har du?


Mary Poppins

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 212
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    20

  • morsan

    16

  • MsSophie

    9

  • Mary Poppins

    8

Ryggstykkene er jo tildels veldig ulike jo! På den nederst til høyre, den som er over 100 år gammel, ligger båndene så pent, men på de fleste andre er de krysset - pussig.

Det kommer helt ann på hvem som har sydd livet, noen er flinkere enn andre og noen som ikke har peiling skal absolutt gjøre det selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg har ingen. Synes enkelte bunader er pent på jenter, men på gutter ser det ofte ikke ut. Det finnes dog unntak.

En kompis klinte til og kjøpte en for 30-40 lapper. Herregud noe så upraktisk. I et bryllup vi var i kunne han jo faen ikke drekke mer en noen sipper til middag, for når han skulle på dass måtte han av med hele stasen, overdeler og alt. Det var et prosjekt ut av en annen verden.

Men mange jenter kler det, og det finnes enkelte pene guttebunader, men jeg synes stort sett gutter bør holde seg til dress, for det er langt mellom bunadskledde hannkjønn som ser ut som noe annet enn practical jokes hvor skredderen har ledd hele veien til banken.

"En kompis klinte til og kjøpte en for 30-40 lapper. Herregud noe så upraktisk. I et bryllup vi var i kunne han jo faen ikke drekke mer en noen sipper til middag, for når han skulle på dass måtte han av med hele stasen, overdeler og alt. Det var et prosjekt ut av en annen verden."

Hehe kan tenke meg at det er litt av et prosjekt ja. Jeg synes en del bunad til menn er kjempe flotte, f.eks http://www.dbas.no/bunad/images/side_189.jpg

men den typen her:

http://www.almankas.no/image/aust_t_herre3.jpg synes jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frostadrakten?

Noen kaller den Fløan-drakt etter hun som lagde den - noen kaller den Innherredsbunad og andre Nord-Trønderbunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

åja - det er den Sør-Trønderske det....:)

Den kan også brukes av nord-trøndere. Men har vel blitt kalt for sør-trønderbunad for å skille mellom den og nord-trønderbunaden, eller Floan-bunad som den egentlig heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Gudbrandsdalens Festdrakt.

Dattra mi har Rutaliv&Rondastakk (det hadde jeg også som liten), og sønnen min guttebunaden som er lik den.

Rondastakk og rutaliv er navnet, - ikke omvendt!;-)

*kverulerer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan også brukes av nord-trøndere. Men har vel blitt kalt for sør-trønderbunad for å skille mellom den og nord-trønderbunaden, eller Floan-bunad som den egentlig heter.

Ja, - jeg bare syns det er så snålt med det forkleet - ser ut som en duk...så jeg skal ha Floan :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, - jeg bare syns det er så snålt med det forkleet - ser ut som en duk...så jeg skal ha Floan :-)

Enig med deg der:o)

Om jeg skulle hatt ny bunad hadde det blitt Floan-bunad, den er mye penere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondastakk og rutaliv er navnet, - ikke omvendt!;-)

*kverulerer*

Kan godt hende det er det offisielle navnet, men det høres helt feil ut i mine ører.

Vi har alltid sagt "Rutaliv & Rondastakk", hva husfliden evt. andre mener er riktig blåser jeg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen. Synes enkelte bunader er pent på jenter, men på gutter ser det ofte ikke ut. Det finnes dog unntak.

En kompis klinte til og kjøpte en for 30-40 lapper. Herregud noe så upraktisk. I et bryllup vi var i kunne han jo faen ikke drekke mer en noen sipper til middag, for når han skulle på dass måtte han av med hele stasen, overdeler og alt. Det var et prosjekt ut av en annen verden.

Men mange jenter kler det, og det finnes enkelte pene guttebunader, men jeg synes stort sett gutter bør holde seg til dress, for det er langt mellom bunadskledde hannkjønn som ser ut som noe annet enn practical jokes hvor skredderen har ledd hele veien til banken.

Helt uenig! Mannfolk i bunad er kjempeflott!

Det eneste unntaket jeg kan komme på må vel være dersom det er en veldig puslete fyr i stor, "breial" bunad med flosshatt! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Nå har ikke jeg bunad, men begge barna mine har.

Gutten på 4 har gudbrandsdal guttebunad med rutavest

Eldstemann, og jente har romeriksbunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja - det er den Sør-Trønderske det....:)

Ja, det er bare _en_ trøndebunad, ellers har du nord-trønder og det er jo noe heeeelt annet. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende det er det offisielle navnet, men det høres helt feil ut i mine ører.

Vi har alltid sagt "Rutaliv & Rondastakk", hva husfliden evt. andre mener er riktig blåser jeg i.

*hihi* Ja ja... Hva med å kalle en spade for en spade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...