Gå til innhold

FU hvilken bunad har du?


Mary Poppins

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 212
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    20

  • morsan

    16

  • MsSophie

    9

  • Mary Poppins

    8

Ja, den er det, men jeg kan ikke huske at den hadde stripete forkle. Er det flere typer forkle til den?

Blåfargen sammen med mønsteret er skikkelig lekkert.

Nei, den har bare denne typen forkle. Kanskje du har støtt på en av dem som bunadspolitiet er etter (som sløyfer tilbehør?) Eller...

Da eldstemann (en skikkelig racer) var liten, var jeg i en konfirmasjon som endte med at jeg, som møtte opp stivpynta, endte opp

- Uten forkle (tassen sølte middag på det)

- Uten sjal (tassen spydde på det)

- og med flerfarget skjorte (tassen løp på ei dør så neseblodet skvatt, og måtte selvsagt tørke snørr, tårer og neseblod på mammaen sin)

Det kaller jeg SKIKKELIG fest!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, og så er den ikke så veldig dyr, hvertfall ikke i forhold til "skikkelig" bunad.

Den der har jeg aldri sett før. Er det en telemark-ting, eller sånn som "alle" kan bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den har bare denne typen forkle. Kanskje du har støtt på en av dem som bunadspolitiet er etter (som sløyfer tilbehør?) Eller...

Da eldstemann (en skikkelig racer) var liten, var jeg i en konfirmasjon som endte med at jeg, som møtte opp stivpynta, endte opp

- Uten forkle (tassen sølte middag på det)

- Uten sjal (tassen spydde på det)

- og med flerfarget skjorte (tassen løp på ei dør så neseblodet skvatt, og måtte selvsagt tørke snørr, tårer og neseblod på mammaen sin)

Det kaller jeg SKIKKELIG fest!! :o)

Uffda.. Det kaller jeg party, party.. Men en god historie til senere anledninger. Håper du berget finstasen da, at du fikk det pent igjen.

Når jeg tenker meg om er dette det forkleet jeg husker. Jeg trodde alt var rutete et øyeblikk. Jeg fant fram et nydelig konfirmasjonsbilde av ei i nordlandsbunad, men hele bunaden var ikke med på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der har jeg aldri sett før. Er det en telemark-ting, eller sånn som "alle" kan bruke?

"Rundt 1900 tok stakk og liv over for den tyngre beltestakken og ble brukt som hverdagsplagg helt fram til 1970 årene. Selv om den var inspirert av 1900-tallets mer moderne klær, kan draktens uttrykk spores helt tilbake til vikingetiden."

Så ja, det er nok en Telemarksgreie:-) Men kan du ikke juge på deg en eller annen fjern slektning fra Telemark da?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest telemarkingen

Jeg er så glad i min vakre bunad fra Tinn i Telemark, helt spesiell siden alt av rosesaum blir brodert på frihånd. Derfor er heller ingen heller helt like. *bla, bla, bla*

Her er et bilde av en. http://www.sando.no/images/tinnbunad.jpg

selvom min selvsagt er finere :)

Her er sånn den ser ut bak og her ser man også hvor forskjellige de er, noen av disse er ikke pene i det hele tatt i mine øyne, men.. http://www.tinn.kommune.no/eksternesider/tinnbunad/bilder_av_tinnbunad_rygg.htm

En av frøknene har bunad fra Vest-Telemark som oldemoren har sydd, og som alle småjentene i den familien har brukt. Og hun andre har stakk fra Tinn som sin mor. Mannen i huset har Vest-Telemark mannsbundad med bukse, kjempefin og enkel mannsnbunad.

Den har jeg også ;), med svart liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rundt 1900 tok stakk og liv over for den tyngre beltestakken og ble brukt som hverdagsplagg helt fram til 1970 årene. Selv om den var inspirert av 1900-tallets mer moderne klær, kan draktens uttrykk spores helt tilbake til vikingetiden."

Så ja, det er nok en Telemarksgreie:-) Men kan du ikke juge på deg en eller annen fjern slektning fra Telemark da?:-)

Thå-nei, du! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den har sønnen min, og den er VANVITTIG flott!! :o)

Ja, sønnen til ei venninne av meg har også den. Så fin, atte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke jeg et bilde av deg, sittende i bunad?

Har du? Det må i så tilfelle være bryllupsbilde? Siden jeg gifta meg i hui og hast og ikke tenkte på sånne trivialiteter som bekledning, kom svigermor drassende med en eller annen form for drakt-ting. Lurer på om den heter "huldre-drakt" eller noe sånn? Den var faktisk ganske fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du? Det må i så tilfelle være bryllupsbilde? Siden jeg gifta meg i hui og hast og ikke tenkte på sånne trivialiteter som bekledning, kom svigermor drassende med en eller annen form for drakt-ting. Lurer på om den heter "huldre-drakt" eller noe sånn? Den var faktisk ganske fin.

Da var det sikkert det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...