Gå til innhold

Muntlig eksamen - medisiner som ikke sløver hjernen?

Anbefalte innlegg

Gjest fred astaire

Hei!

Skal ha muntlig eksamen om et par uker (universitets-nivå), og pleier å bli så fryktelig nervøs at jeg glemmer alt jeg egentlig kan. Alle triks i boka er prøvd, bortsett fra medisinering. Så, finnes det beroligende medisin man kan ta, som ikke er så beroligende at det hemmer de delene av hjerneaktiviteten som kunne være gunstig å ha på topp under en muntlig eksamen?

Fortsetter under...

Du har kanskje allerede prøvd dette også, men hvis ikke så hadde i hvertfall UiO tidligere gode eksamensangst kurs.

Hvis du skal forsøke å ta noe beroligende, så må du teste det ut på forhånd, og få noen til å diskutere fag med deg slik at du finner ut om det har positiv eller negativ virkning totalt sett.

Lykke til med eksamen!

Du har kanskje allerede prøvd dette også, men hvis ikke så hadde i hvertfall UiO tidligere gode eksamensangst kurs.

Hvis du skal forsøke å ta noe beroligende, så må du teste det ut på forhånd, og få noen til å diskutere fag med deg slik at du finner ut om det har positiv eller negativ virkning totalt sett.

Lykke til med eksamen!

Hei Frosken.Jeg er paranoid schizofren. Som han mannen i den filmen. Du, finnes det beroligene medisiner som øker ytevnen på en eksamen? Jeg tror at du bare liker å skrive fine setninger, og det gjør du. virkelig.

Hei Frosken.Jeg er paranoid schizofren. Som han mannen i den filmen. Du, finnes det beroligene medisiner som øker ytevnen på en eksamen? Jeg tror at du bare liker å skrive fine setninger, og det gjør du. virkelig.

Skjønte ikke helt hva du mente med at jeg likte å skrive fine setninger?

Såvidt meg bekjent, finnes ikke medisiner som øker yteevnen på eksamen. Men unntaksvis, finnes personer med angst som blir så blokkerende, at det kan være en ok nødløsning å ta beroligende medikamenter før muntlig.

Skjønte ikke helt hva du mente med at jeg likte å skrive fine setninger?

Såvidt meg bekjent, finnes ikke medisiner som øker yteevnen på eksamen. Men unntaksvis, finnes personer med angst som blir så blokkerende, at det kan være en ok nødløsning å ta beroligende medikamenter før muntlig.

Du frosken. Hvilke medisiner bør vedkommende oppfordre andre mennesker til å teste? Hvis ikke, så har jeg misoppfattet deg.

Du frosken. Hvilke medisiner bør vedkommende oppfordre andre mennesker til å teste? Hvis ikke, så har jeg misoppfattet deg.

Jeg oppfordrer ikke til testing av medikamenter. Forsøker derimot å si noe om hvilke forholdsregler en som student bør ta dersom man får forskrevet beroligende for å komme gjennom eksamen.

Annonse

Jeg oppfordrer ikke til testing av medikamenter. Forsøker derimot å si noe om hvilke forholdsregler en som student bør ta dersom man får forskrevet beroligende for å komme gjennom eksamen.

Hvis det ikke er absolutt nødvendig, bør man da bruke beroligende før en avgjørende eksamen?

Hvis det ikke er absolutt nødvendig, bør man da bruke beroligende før en avgjørende eksamen?

Jeg ville aldri ha brukt medisiner i forbindelse med eksamen. For de fleste er det bedre med nervøsitet enn medikamenter mht hvor bra man presterer. Og på eksamen så er det jo prestasjonen - og ikke opplevelsen - som er det avgjørende.

Men jeg har aldri hatt eksamensangst som var så sterk at den ødela fullstendig for evnen til å prestere. En studiekamerat hadde derimot så lammende angst at han trakk seg fra eksamen fire ganger på rad - tiltross for at han var godt forberedt.

Gjest fred astaire

Lykke til med eksamen!

Det er prøvd - uten hell.

Var ikke plaget av dette tidligere, men etter en "belastende hendelse" og en post-traumatisk diagnose senere, kjører kroppen på med full beredskaps-reaksjon ved den minste lille aktivering. (Det er blitt bedre, men angående situasjoner som er nervøsitetsfremkallende hos de fleste, som eksamen, blir det vanvittig.) Er stort sett avhengig av bil, så jeg har aldri tatt i bruk noen trekant-preparater, men angående denne eksamenen så er jeg villig til å prøve nært sagt hva som helst. Forslag?

Gjest Har vært i samme situasjon

Det er prøvd - uten hell.

Var ikke plaget av dette tidligere, men etter en "belastende hendelse" og en post-traumatisk diagnose senere, kjører kroppen på med full beredskaps-reaksjon ved den minste lille aktivering. (Det er blitt bedre, men angående situasjoner som er nervøsitetsfremkallende hos de fleste, som eksamen, blir det vanvittig.) Er stort sett avhengig av bil, så jeg har aldri tatt i bruk noen trekant-preparater, men angående denne eksamenen så er jeg villig til å prøve nært sagt hva som helst. Forslag?

Jeg har prøvd vival, men jeg er usikker på virkningen. Jeg var fortsatt nervøs (men klarte på sett å vis å gjennomføre. Dvs: jeg løp ikke gråtende ut, men ble sittende) Jeg følte videre at jeg ikke husket så godt det jeg skulle ha husket (og vet utenom eksamenssituasjon og utenom vival)

Men jeg vet jo ikke om det var vivalen som påvirket hukommelsen og hjernekapasiteten og at jeg derfor ikke burde tatt vival (heller tvilsom for da ville jeg nok ikke ha gjennomført i det hele tatt?) eller om vivalem ikke virket bra nok (med andre ord at jeg hadde tatt for lite) og at det var angsten som påvirket hukommelsen og hjernen.

Jeg tror det er vanskelig og umulig å vite før en har prøvd. Har du tatt noe beroligende tidligere og det fungerte ville jeg ha prøvd samme preparat. Hvis ikke må du bare bestemme deg for å prøve eller ikke.

Det kan uansett være greit å teste medisinen litt på forhånd for å vite hvor mye du må ta for å bli rolig(ere) og så ta minste dose av det du klarer deg med.

Jeg ville aldri ha brukt medisiner i forbindelse med eksamen. For de fleste er det bedre med nervøsitet enn medikamenter mht hvor bra man presterer. Og på eksamen så er det jo prestasjonen - og ikke opplevelsen - som er det avgjørende.

Men jeg har aldri hatt eksamensangst som var så sterk at den ødela fullstendig for evnen til å prestere. En studiekamerat hadde derimot så lammende angst at han trakk seg fra eksamen fire ganger på rad - tiltross for at han var godt forberedt.

Hva forsøker du egentlig å si?

bugge -jenta

Klart det finnes. Det må sees opp i mot hvor sterk angsten er. Er angsten helt normal eksamensangst, vil man kanskje finne ut at en blir trøtt av medisinen etter en liten stund, når en har fått levert ut eksamenspapirene eller hørt den muntlige oppgaven.

Er angsten lammende kan sobril hjelpe til å klarne tankene, utligne angsten. Men noen mennesker reagerer sterkt på ulike medisiner, og derfor er det lurt å ha prøvd ut litt på forhånd. Jeg tok for eksempel ikke sovemedisin jeg ikke har prøvd før den siste natten før eksamen.

Ellers er det av og til litt vanskelig å forstå deg. Jeg vet ikke om du er litt spydig, eller om jeg misforstår et eller annet. Hva var det der med fine setninger for eksempel? Du trenger ikke svare, det var et eksempel fra min side. Du skrev det ikke til meg, men slik kommunikasjon her inne er litt "vanskelig", eller utydelig, eller frekk, eller jeg vet ikke hva. Det er det som er problemet. Den er så utydelig, at jeg vet ikke hva det er ment som.

Eller håper jeg du får en god 17. mai.

VH

Annonse

Hva mente du ? Om du kunne summert opp synspunktene dine, hadde det vært fint.

Det frosken sier er:

- hun oppfordrer ikke til pillebruk på eksamen

- av og til har noen så store problemer med angst i forbindelse med eksamen, at det kan være ok og forståelig at noen trenger medikamenter for å klare å gjennomføre.

Slik forstår jeg henne. Ha en fin 17 mai, canticle.

Det frosken sier er:

- hun oppfordrer ikke til pillebruk på eksamen

- av og til har noen så store problemer med angst i forbindelse med eksamen, at det kan være ok og forståelig at noen trenger medikamenter for å klare å gjennomføre.

Slik forstår jeg henne. Ha en fin 17 mai, canticle.

takk skal du faen meg ha. åtte øl og to sobril gjør underverker på en eksamen. god 17 mai, du også.

Gjest linnelinn

takk skal du faen meg ha. åtte øl og to sobril gjør underverker på en eksamen. god 17 mai, du også.

Så bitter du er! Må lage en krangel av noe som ikker er noe å lage krangel av! Det er ingenting i det som er svart her som er vanskelig å forstå!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...