Gå til innhold

Meny for ei uke a la Lindberg- tips noen?


Gjest a la Lindberg

Anbefalte innlegg

Gjest a la Lindberg

Vi er et par hvor je ghar høy forbrenning og må jobbe litt for å holde vekta oppe mens min samboer har normal eller lav (har lett for å legge på seg). Min samboer ønsker å gå ned i vekt, og derfor har jeg lyst til å prøve å legge om kostholdet vårt både for å kunne leve sunnere liv med god helse og for at han lettere skal kunne nå målet sitt om å gå ned i vekt.

Jeg har ikke så god greie på kosthold og er heller ingen wizard på kjøkkenet, og kunne trengt at noen bare kunne gi meg en meny. "Dette er en bra frokost, dette er en bra lunsj, dette er bra middag osv. Spesielt middagstips hadde kommet godt med...

Håper på mange tips slik at vi kommer i gang. Jeg tror at hvis vi bare får litt starthjelp, så blir det lettere å kunne finne på nye ting selv etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedpoenget er å kutte ned på vanlig brød, poteter og vanlig pasta. Og å øke inntaket av proteiner og grønnsaker.

Et eksempel på dagsmeny (mer orker jeg ikke å gi her nå) kan være:

Frokost: 2 kokte egg, 1/2 agurk, 1 tomat, 2-3 skiver kokt skinke eller annet rent kjøtt, et par reddiker og 1-2 skiver god hvitost. Et lite glass juice og et stort glass vann drikkes til.

Mellommåltid: 1 gulrot og 5 mandler.

Lunsj: Rester fra middagen dagen før. Eller salat med skinke, tunfisk, kylling eller annet kjøtt. En olje/sitrondressing er godt på. Ikke brød ved siden av.

Mellommåltid: En yoghurt (Yoplait 1%), 1 appelsin/eple og 5 valnøtter.

Middag: Rent kjøtt, ren fisk, ren kylling og masssssssevis av grønnsaker - kokt, stekt eller rå. Gjerne uten både poteter, ris og pasta, men kan evt. bruke bittelitt ris eller fullkornspasta (eller Lindbergs pasta, men den smaker ikke godt...)

Kvelds: 1/4 blomkålhode, noen skiver rent kjøtt.

Drikk masse vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på men en bok fra Fedon Lindberg. Kjøpte den på bokklubben for 69,-.

Her står oppskrifter for 4 uker. (Alle måltider)

Jeg klarer nok ikke å følge dette i det hele tatt, men det var heller ikke målet mitt. Mitt mål er småendringer i kostholdet for å gjøre det LITT sunnere. Og med mer kunnskap tror jeg at jeg klarer det.

Så jeg vil anbefale den (selv om jeg bare har lest ca. 60 sider med informasjon og ikke begynt å gå i dypden på oppskriftene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kokkeline

Kort om Fedon-mat:

Ikke blande brødmat med fett, fruktsukker o.l. Det beste å spise på brødskivene er grønnsaker agurk&tomat med krydder er godt). Magert kjøttpålegg går til nød. Lettsyltetøy er også nesten ok.

Frukt fordøyes på 1/2 time. Alt annet bruker 3 timer. Dvs. at du må vente 3 timer etter brø/fett-måltid før du spiser en frukt.

Hold deg helt unna pasta og ris. Poteter er roten til alt ondt. Det gjelder til en viss grad også gulrøtter, men kokte er verre enn rå.

Grønnsaker kan spises til alt.

Jordbær, bringebær, bjørnebær regnes i fedon-sammenheng som grønnsak, og kan spises til dessert, også med fløte på.

Ellers er det bare å spise som vanlig. F.eks. biff med grønnsaker er helt greit.

Tror dette egentlig er en greit diett så lenge poteter og pasta ikke er en nødvendighet ved ethvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...