Gå til innhold

Kan jeg stevne den oppsagte?


Gjest Persille

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

I dag har namsmannen tatt pant i alle kontiene til bhg, så nå har jeg ikke penger til å betale lønn, husleie, regninger, mat til barna - i det hele tatt.

Heldigvis har jeg en sparekonto med noen tusen på, så jeg fikk betalt ut nettobeløpet til de som skal ha velfortjent lønn.

Resultatet akkurat nå er at jeg må stenge mandag, og er konkurs.

Jeg tror jeg skal klare å få lånt pengene privat av "en rik bekjent" så jeg skal alltids klare å stable det på beina litt til, men det løser jo ikke situasjonen.

Jeg har klaget til Namsfogden og bedt dem ta pant i eiendom i stedet, men det var visst j**** vanskelig. Takk skal du f**n meg ha for god hjelp og forståelse for situasjonen!

BTW; jeg var ikke informert om at dette skulle skje, der var bare surprise da jeg logget meg på nettbanken og skulle betale lønn, her er det jo ingen penger?!

Men; nå har jeg sett meg så lei på den saken her, jeg blir fysisk syk av alle krumspringene til motparten, og jeg er i ferd med å gi opp hele prosjektet mitt.

Inni hodet mitt har jeg selvfølgelig planlagt forskjellige hevnmetoder i detalj, jeg har bestemt meg for at neste runde i retten skal bli det verste h*n noen gang har opplevd i sitt korte liv - i det hele tatt. Jeg har blitt kynisk og avstumpet og fullstendig følelseskald overfor denne motparten. Det hjelper litt rent psykisk å drodle med sånne tanker, selv om jeg vet jeg aldri kommer til å gjennomføre dem, jeg er bare ikke sånn. Selv om det frister, bare én mørk høstkveld... Argh!

Og i dag slo det meg; jeg er ikke formell eier av barnehagen, jeg er bare daglig leder - kan jeg da stevne vedkommende for trakassering?

Jeg innser jo at det er litt på jordet, men lever med et lite håp om at det er mulig likevel.

Vi er jo begge sånn sett ansatt, og h*n trakasserer meg i form av beskyldninger, løgner, og nå denne økonomiske situasjonen jeg har blitt plassert i.

Ikke gi meg noe foredrag om meninger ifht saken, selvforskyldt, hvor fæl jeg er eller ikke nå - nå har jeg bare fått så inni helvete nok av dette mennesket. Det må faktisk være grenser for hvor langt man gå for å ta hevn (og h*n har innrømmet at det kun skyldes det).

Uansett - kan jeg stevne vedkommende for trakassering? Sivilt søksmål? Eller må det i så fall gå på arbeidsgiver? For det er jo ikke aktuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 204
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mumitrollet

    13

  • Mary Poppins

    11

  • mariaflyfly

    8

  • Elis31

    8

mariaflyfly

Har du en god advokat? Jeg må innrømme at jeg heller ville forhørt meg med h*n enn med folk på dol om dette spørsmålet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Har du en god advokat? Jeg må innrømme at jeg heller ville forhørt meg med h*n enn med folk på dol om dette spørsmålet... ;)

Jada - men klokken er 23.30, det er helligdag i morgen, han har fri fredag, og så er det enda to dager til mandag.

Det er for lenge vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Hvem er det som eier barnehagen hvis det ikke er deg?

Av praktiske årsaker et familiemedlem. H*n hadde allerede et firma, og for å spare penger gjorde vi bare det om til barnehage, oppførte meg som daglig leder, og satte igang.

Formelt har det absolutt ingenting å si - bortsett fra at h*n får evnt. overskudd, ikke meg, og av forskjellige årsaker gagner det oss begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jada - men klokken er 23.30, det er helligdag i morgen, han har fri fredag, og så er det enda to dager til mandag.

Det er for lenge vet du :)

Du får skjære tenner så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

Du får skjære tenner så lenge.

Drit - jeg er så dårlig på det...

Det slår bare ikke feil, de gjør sånne ting før alle langhelger, helligdager, ferier, etc - og så går det mange dager før jeg får snakket med advokaten min, før jeg får endret situasjonene, før jeg får ryddet opp i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Drit - jeg er så dårlig på det...

Det slår bare ikke feil, de gjør sånne ting før alle langhelger, helligdager, ferier, etc - og så går det mange dager før jeg får snakket med advokaten min, før jeg får endret situasjonene, før jeg får ryddet opp i hodet.

Jeg syntes bare det var litt rart at advokaten din ikke har opplyst deg om at dette ville skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Persille da! Skal du aldri komme løs fra dette? Fatter ikke hvor du tar kreftene dine fra...

Men hvorfor kan Namsmannen ta pant i barnehagen da? Står ikke saken slik at den skal ankes? Hvorfor blander namsmannen seg inn da? Dette kan jeg absolutt ingenting om.... Det gagner da ingen om du blir slått konkurs?

Du MÅ da få ringt advokaten din på fredag, i alle fall!

Stor klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Persille da! Skal du aldri komme løs fra dette? Fatter ikke hvor du tar kreftene dine fra...

Men hvorfor kan Namsmannen ta pant i barnehagen da? Står ikke saken slik at den skal ankes? Hvorfor blander namsmannen seg inn da? Dette kan jeg absolutt ingenting om.... Det gagner da ingen om du blir slått konkurs?

Du MÅ da få ringt advokaten din på fredag, i alle fall!

Stor klem fra meg

Namsmannen blander seg inn fordi jeg tapte i tingretten, og motparten har begjært utleggsforretning.

Det betyr at de skal ta pant i våre verdier, for å sikre seg at jeg betaler dersom jeg taper neste gang. De kan ikke fysisk ta noe, men de registrerer panten, slik at jeg ikke kan skusle bort de midlene.

Man kan f.eks ikke selge en bil det er pant i.

Men; problemet er at de har tatt pant i kontantene våre, som er lik driftsmidlene.

Hadde de tatt pant i huset hadde det ikke hatt noen betydning. Da hadde vi fått pålegg om å skaffe pengene dersom vi taper neste gang, ellers tvangsselger de huset. Og da hadde jeg hatt litt tid på å finne de pengene - noe jeg ville klart uten problemer, f.eks har jeg jo kredittkort. Det er ikke mer enn 150.000 det er snakk om.

Men; når de nå har tatt de 150.000 vi hadde i bhg, så vil det si at jeg må tømme kredittkortet mitt for å få betalt lønn, og det er en veldig lite ønskelig situasjon. For det første er det steindyrt, for det andre synes jeg det er et helt urimelig krav.

Jeg skjønner at de skal ha pant i noe, men huset vårt er verdt dobbelt så mange millioner som vi har i gjeld, så det er verdier nok å hente her sånn sett.

F**ns drit...

Kreftene? Jeg har ikke fler nå. Jeg har grått og bannet siden kl 7.30 i morges, jeg har ringt advokaten, namsmannen, banken, økonomikonsulenten, banken vi har huslånet i, bydelen, fylkesmannen - i det hele tatt.

Alle andre enn namsmannen er sjokkert over at dette er mulig å gjøre - som alltid.

Det er tydelig at folk ikke er så vant til å havne i problemer, for dette er tydeligvis upløyd mark for dem alle.

Bydelen låner meg heldigivs 70.000 neste uke, så da får jeg rettet opp noe. Og så trekker de det litt over tid, det er enklere å håndtere. De ser jo at det er mer lønnsomt for dem å gjøre det, enn at jeg stenger.

Foreldrene har også tilbudt seg å hjelpe, de er jo ikke annet enn fantastiske. Og de ansatte sier jeg ikke trenger å betale dem alt jeg skylder i lønn, det er viktigere at vi klarer å holde driften i gang.

Så rundt meg har jeg en gjeng fantastiske mennesker som stiller opp med alt de har - og det er eneste grunnen til at jeg ikke stenger mandag.

Men, nå er det slutt, jeg orker ikke mer. Nå må jeg bli kvitt dette mennesket.

Hadde enda saken kommet opp så vi ble ferdige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Jeg syntes bare det var litt rart at advokaten din ikke har opplyst deg om at dette ville skje.

Vel, jeg synes det er rart at namsmannen sier til meg at de ikke gjør noen ting så lenge saken er anket, og så gjør det likevel.

Dette kom som en overraskelse på oss alle.

Det er ikke vanlig å ta utlegg når saken er anket - da venter man til saken er avgjort.

Men denne advokaten er ute etter å ta meg på alle områder han kan, og dette rammer oss hardest. Og ikke bare meg, men de ansatte, foreldrene, barna - i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Er her så sporadisk, dette har jeg ikke fått med meg. Orker du å fylle meg inn?

Åh nei, veldig lang historie...

Kort; jeg driver barnehage, udugelig assistent, oppsigelse, rettssak, tapte, anket, beslag tatt i midler.

Du trenger forsåvidt ikke ta stilling til saken, det er bare det at nå føler jeg meg forfulgt og trakassert av vedkommende, og har rett og slett ikke krefter til flere krumspring fra den kanten.

Jeg er i familie med eier, mens jeg er daglig leder. Det er eier som er stevnet, men det er jeg som får problemene overfor de ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh nei, veldig lang historie...

Kort; jeg driver barnehage, udugelig assistent, oppsigelse, rettssak, tapte, anket, beslag tatt i midler.

Du trenger forsåvidt ikke ta stilling til saken, det er bare det at nå føler jeg meg forfulgt og trakassert av vedkommende, og har rett og slett ikke krefter til flere krumspring fra den kanten.

Jeg er i familie med eier, mens jeg er daglig leder. Det er eier som er stevnet, men det er jeg som får problemene overfor de ansatte.

Uff da. Kinkig! Lykke til, Persille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Åh nei, veldig lang historie...

Kort; jeg driver barnehage, udugelig assistent, oppsigelse, rettssak, tapte, anket, beslag tatt i midler.

Du trenger forsåvidt ikke ta stilling til saken, det er bare det at nå føler jeg meg forfulgt og trakassert av vedkommende, og har rett og slett ikke krefter til flere krumspring fra den kanten.

Jeg er i familie med eier, mens jeg er daglig leder. Det er eier som er stevnet, men det er jeg som får problemene overfor de ansatte.

Guri, det er ikke rart du får magesår. Fortsår at du blir lei.

Men her er det noe jeg ikke forstår.

Eier du ikke barnehagen likevel?

Du sier at eier er stevnet, men det er du som har møtt opp i retten?

Er det ikke den som er stevnet som skal møte i retten?

Og er det ikke den som er stevnet som også skal betale til motparten og saksomkostningene?

Mulig jeg er helt på jordet nå, men jeg skjønner ikke dette helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Vel, jeg synes det er rart at namsmannen sier til meg at de ikke gjør noen ting så lenge saken er anket, og så gjør det likevel.

Dette kom som en overraskelse på oss alle.

Det er ikke vanlig å ta utlegg når saken er anket - da venter man til saken er avgjort.

Men denne advokaten er ute etter å ta meg på alle områder han kan, og dette rammer oss hardest. Og ikke bare meg, men de ansatte, foreldrene, barna - i det hele tatt.

"Det er ikke vanlig å ta utlegg når saken er anket - da venter man til saken er avgjort"

Det mener jeg også.

Og jeg skjønner ikke hvordan motpartens advokat kan bestemme noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er ikke vanlig å ta utlegg når saken er anket - da venter man til saken er avgjort"

Det mener jeg også.

Og jeg skjønner ikke hvordan motpartens advokat kan bestemme noe annet?

Det er vel kanskje en midlertidig arrest de har fått. Dette gjøres uten at man har rettskraftig dom, dersom man klarer å argumentere for at det ellers er fare for at midlene vil forsvinne.

Midlertidig arrest gjøres gjerne uten at motparten er klar over det, slik at ikke motparten skal kunne stikke av med midlene mens saken behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du oppsøke vedkommende, gråte og forklare hvilkene konvsekvenser *være litt venn* få han til å innrømme at det skyldes hevn, også ta dette opp på en diktafon, eller MP3 spiller uten at han vet om det??

Gjør vedkommende dette nå for at vedkommende ser for seg en del penger?

Ellers det med å stevne den oppsagte, må du høre med advokaten din om.

Advokaten din tjener penger som gress. Er du sikker på at du ikke kan ringe, når du føler deg i sånn dyp krise. Hvorfor tapte dere første rettsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...