Gå til innhold

Positiv og negativ schizofreni - diagnosekriterier

Anbefalte innlegg

Gjest truxal

Følgende er klippet inn fra den svenske nettsiden Hubin:

Baserat på dessa kriterier har man fastslagit två typer av schizofreni. Typ I kännetecknas av mest positiva symptom utan skador på hjärnan, medan typ II karaktäriseras av företrädelsevis negativa symptom och anatomiska förändringar i hjärnan.

Spørsmålet mitt er om det er forskjell på diagnosekriteriene i Norge og Sverige.

Jeg har negative symptomer på shizofreni, samt noen tilfeller av nærpsykose. Livet mitt er dominert av disse symptomene, men grunnet mangel på positive symptomer har jeg ikke fått diagnosen.

Er det slik at jeg ville fått den i Sverige ?

Bare lurer...

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vi bruker akkurat de samme begrepene i Norge. I ICD-10 som vi er forpliktet til å bruke, vil scizofrenier med hovedsakelig positive symptomer bli kalt paranoid schizofreni.

Hovedsakelig negative symptomer kalles hebefren schizofreni.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...